Ο σχεδιαστής που απενοχοποίησε την υπερβολή

17.02.2009
Μπορεί εμείς οι κοινοί θνητοί να βιώνουμε στο πετσί μας την οικονομική κρίση, όμως μια μικρή βίλα στα περίχωρα της Φλωρεντίας ακόμα αντιστέκεται. Εκεί αράζει ο Ρομπέρτο Καβάλι παρέα με τους εξωτικούς παπαγάλους του και την κατά 19 χρόνια μικρότερή του καλλονή σύζυγο. Glamorous, μπον βιβέρ και όπως ο ίδιος επιμένει στρέιτ, ο 68χρονος Ιταλός σχεδιαστής είναι η φαντασμαγορική ντισκομπάλα της παγκόσμιας μόδας.

ΛΙΛΗ ΟΥΣΑΝΤΖΟΠΟΥΛΟΥ

Στην αρχή της καριέρας του, στα μέσα της δεκαετία του 70, μόνο οι εκκεντρικοί δέχονταν να φορέσουν τα μπλουζάκια με τις εξωτικές στάμπες που έφτιαχνε. Σήμερα όμως όλος ο κόσμος γνωρίζει τις λουσάτες δημιουργίες του και η θεία σου παινεύεται ότι έχει ένα τζιν σχεδιασμένο από τον ίδιο. Του πήρε μερικά χρόνια να έρθει στην επιφάνεια και σε αυτό βοήθησαν ιδιαίτερα οι τέσσερις σικάτες γκόμενες του «Sex and the City» που τον ανέφεραν περήφανες στα επεισόδιά τους στο τέλος της δεκαετίας του 90. Το όνομά του είναι συνώνυμο της υπερβολής και αυτό ακριβώς ήταν και ο στόχος του, οπότε πλέον στα 68 του πίνει ικανοποιημένος Mot και καπνίζει τα πούρα του με τη χαρούμενη αλαζονεία που του ταιριάζει.

Καβάλι παν στην εκκλησιά, Καβάλι τραγουδάνε - Ο Καβάλι δεν φτιάχνει απλώς ποιοτικά ρούχα, αλλά διαμορφώνει τις τάσεις από μόνος του. Είναι ο σχεδιαστής που πάει κόντρα στο ρεύμα και στα καθιερωμένα και επιμένει στην προσωπική του αισθητική, μια αισθητική «γκλαμ ζούγκλας» που περιλαμβάνει πάντα πολύ χρυσό, πολύ δέρμα (κάθε ζώου) και πολλά φτερά. Σήμερα, ρούχα, εσώρουχα, ρολόγια, κρασιά, αρώματα, λουξ καφετέριες και νυχτερινά μαγαζιά φέρουν το όνομά του φτιάχνοντας μια αυτοκρατορία 1,3 δις.

Γεννήθηκε στη Φλωρεντία το 1940. Ο πατέρας του σκοτώθηκε από τους Γερμανούς τη περίοδο του Β Παγκοσμίου ενώ η μητέρα του δούλευε μοδίστρα για να τον μεγαλώσει. Η τέχνη ήταν πάντα στο αίμα του από τη πλευρά της μητέρας του μιας και ο παππούς του ήταν ο ιμπρεσιονιστής ζωγράφος Τζιουζέπε Ρόσι. Στα τέλη του 60 σπούδασε στη δημόσια ακαδημία τέχνης και εκεί, παρέα με ένα συμφοιτητή του, εφηύρε τον τρόπο να τυπώνει σχέδια πάνω σε δέρμα. Και ενώ οι οίκοι μόδας Herms και Pierre Cardin τον κυνηγούσαν για τα αποκλειστικά δικαιώματα αυτής της καινοτομίας, αρνήθηκε να τα δώσει, γιατί ήθελε η δουλειά του να έχει τη δική του υπογραφή και μόνο. Έτσι ξεκίνησε να δημιουργεί σχέδια και να τα τυπώνει πάνω σε μπλουζάκια. Παρά την επιτυχία που είχαν αυτές οι πρώτες δημιουργίες ο Καβάλι έπρεπε να περάσουν είκοσι χρόνια για να αναγνωριστεί και να τον προσέξει ο κόσμος της μόδας. Τα πρωτότυπα τζιν του με τις δερμάτινες λεπτομέρειες, το άγριο και ταυτόχρονα γοητευτικό look που πλάσαρε στις πασαρέλες και η εμμονή του στο χρώμα είναι αυτά που τον καθιέρωσαν τελικά τη δεκαετία του 90. Ο ίδιος γελάει και δηλώνει: «Όλοι μιλούσαν για επιτυχία εν μια νυκτί. Αυτοί με ανακάλυψαν μέσα σε μια νύχτα, εγώ 20 χρόνια σχεδίαζα». Σήμερα έχει πλέον καθιερώσει μια γκλαμ-ροκ τάση για τολμηρούς πελάτες. Ο ίδιος είναι το τόσο έντονος όσο και τα ρούχα του: με πληθωρική προσωπικότητα, θάρρος, χιούμορ και ένα παχύ πούρο ανάμεσα στα χείλη του μονίμως, επιβάλλεται στο χώρο παρά το ταπεινό του ανάστημα. Έτσι μπορεί να κυκλοφορεί με αυτοπεποίθηση στα λουσάτα πάρτι που κάνει όταν ανοίγει ένα νέο κατάστημα ανάμεσα στους διάσημους φίλους του, όπως ο Μπόνο, ο Λένι Κράβιτς, η Τζέσικα Σίμπσον, η Τζένιφερ Λοπέζ και φυσικά η οικογένεια Μπέκαμ.

Καβάλι-μένος η ιδιοφυϊα; - Αν σκεφτείς πως κάθε καλοκαίρι ο Ρομπέρτο Καβάλι αλώνει τις θάλασσες του Μόντε Κάρλο με ένα σκάφος 41 μέτρων, ειδικά σχεδιασμένο ώστε να ιριδίζει, μπορείς να καταλάβεις πως κάθε λεπτομέρεια που περιστοιχίζει τον Ρομπέρτο και τη ζωή του πρέπει να φωνάζει «χλιδή». Μένει σε μια βίλα του 14ου αιώνα λίγο έξω από τη Φλωρεντία, η οποία διαθέτει τεράστιους περιποιημένους κήπους, πισίνα κι ένα δώματιο για σολάριουμ στο υπόγειο, παρέα με τη γυναίκα και συνεργάτιδά του Εύα Ντουρίνγκερ. Η Εύα υπήρξε Μις Αυστρία το 1978 και γνωρίστηκαν στο διαγωνισμό Μις Υφήλιος όπου ο Καβάλι ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής. Ο ίδιος λέει ότι μόλις την είδε «όρμησε σαν αετός» για να μην τη χάσει. Σήμερα δηλώνει πως δεν είναι πλέον η μούσα του, αλλά κανείς, ούτε καν ο ίδιος, δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως αυτή τον βοήθησε να ανεβάσει την εταιρεία του και να καθιερώσει το όνομά του μετά τη στασιμότητα που βίωνε ο οίκος Καβάλι τη δεκαετία του 80. Ο Ρομπέρτο βάζει την πληθωρική του πινελιά και η Εύα τη λογική, την οργάνωση και τον προγραμματισμό. Έτσι μπορεί ο μέγας σχεδιαστής να χαλαρώνει και να απολαμβάνει τη μεγάλη του αγάπη, τον κήπο του ή, όπως λέει ο ίδιος, «απολαμβάνω να βλέπω να ανθίζει η ροδακινιά μου, να βλέπω τις αλεπούδες και τους φασιανούς να τρέχουν τριγύρω ή τα εξωτικά μου φυτά που ανθίζουν μόνο μια μέρα το χρόνο». Όπως κατάλαβες, οτιδήποτε κοινότοπο δεν χωράει στον κήπο του, πόσο μάλλον στη ζωή του. Το σπίτι είναι στρωμένο με χαλιά από γνήσια γούνα ενώ γύρω του κυκλοφορούν κανίς με ροζ κορδέλες και γάτες ράτσας μπένγκαλ (αυτές που μοιάζουν με άγριες τίγρεις). Το αγαπημένο του κατοικίδιο όμως είναι ένας μπλε παπαγάλος από την Καραϊβική, ο οποίος μένει μέσα στο σπίτι, στο κεντρικό σαλόνι της βίλας. Η σχέση του με τα ζώα βέβαια είναι λίγο διφορούμενη, καθώς λατρεύει όλα του τα κατοικίδια αλλά στις περισσότερες συλλογές του ξεχνάει εντέχνως τις αλεπούδες που απαιτούνται να «θυσιαστούν» για τα παλτό του. Η ΡΕΤΑ (οργάνωση για την προστασία των ζώων) του το θυμίζει βέβαια συχνά με γυμνές διαμαρτυρίες έξω από τις πασαρέλες, το αυτί τού Ρομπέρτο όμως δεν ιδρώνει. Στο τέλος της ημέρας θα γυρίσει στη βίλα του, θα καπνίσει το πούρο του μετά από μερικά πακέτα ακριβά τσιγάρα, θα πιει μερικά ποτήρια από το κρασί που φτιάχνει μόνος του και δεν θα προβληματιστεί ιδιαίτερα. Τα χόμπι του, εκτός από την παραγωγή κρασιού που έχει αναλάβει ο 20χρονος γιος του Τομάσο, είναι εξίσου high class. Εκτρέφει καθαρόαιμα άλογα για αγώνες και κάνει βόλτες με το ελικόπτερό του.

Ενας δισεκατομμυριούχος έφηβος - Εκτός από ταλέντο και διορατικότητα χρειάζονται και άλλα προσόντα για να διατηρήσεις μια ζούγκλα στον κήπο σου. Η αγάπη του για το χρήμα ήταν πάντα το ισχυρό του κίνητρο ώστε να κοιτάει πάντα μπροστά. «Είμαι σαν μικρό παιδί ακόμα στο μυαλό, θέλω να βγάζω συνέχεια πολλά χρήματα, έτσι, για να δείξω στη μαμά μου πως δεν είμαι αυτός που νόμιζε», δηλώνει ο σχεδιαστής, εξηγώντας πως μικρός ήταν αντιδραστικός και δύσκολος έφηβος. «Η μαμά μου δεν πρόλαβε να δεί την επιτυχία μου», εξηγεί ο Καβάλι για τα ψυχολογικά του απωθημένα και συνεχίζει, «νομίζω πως η συναισθηματική έλξη που έχω για τις γυναίκες πηγάζει από την αγάπη που έχω προς τη μητέρα μου». Οι γυναίκες (κατά προτίμηση πληθωρικές κοκκινομάλλες) είναι το άλλο μεγάλο κίνητρό του που τον κάνει να συνεχίζει με ενέργεια τη ζωή του στα 68 του χρόνια. Όπως λέει, «με κρατάει νέο η αγάπη μου για τη δουλειά μου και η λατρεία μου στις γυναίκες. Αυτά είναι τα συστατικά μιας καλής ζωής». Χρήμα, γκόμενες και να αγαπάς αυτό που κάνεις, αυτά είναι τα απλά μαθήματα ζωής που μας δίνει ο Ρομπέρτο. Το σολάριουμ, ο τροπικός περίγυρος και τα πούρα ακολουθούν μετά, σαν φυσική συνέχεια.