Ναι στο ποδήλατο! αλλά πού;

01.10.2008
Καθημερινά, η ζωή μας στην πόλη γίνεται... ποδήλατο, χωρίς να κάνουμε πετάλι, λόγω της ρύπανσης, της έλλειψης χώρων στάθμευσης, της κίνησης... Τη λύση φαίνεται να δίνουν τα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς. Τι θα λέγατε για το ποδήλατο;

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ

Το ποδήλατο συνδυάζει τη μετακίνηση με την αναψυχή. Το πρόβλημα όμως είναι ότι ο σχεδιασμός των πόλεων στη χώρα μας δεν προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών δρόμων για ποδήλατα, ούτε διευκολύνσεις που θα επιτρέπουν τη χρήση του ποδηλάτου για τις μετακινήσεις μας. Θα μου πείτε, εδώ σε πολλές περιπτώσεις δεν προβλέπει καν κατάλληλα πεζοδρόμια, αλλά αυτό είναι ένα άλλο, μεγάλο θέμα!

Όλοι κάναμε ορθοπεταλιές
Οι περισσότεροι, στην παιδική ηλικία, ήμασταν ποδηλάτες. Καβαλούσαμε το αγαπημένο μας δίτροχο και πηγαίναμε να συναντήσουμε τους φίλους μας. Το προσέχαμε, το φροντίζαμε, ξέραμε πώς να το συντηρήσουμε ή πώς να διορθώσουμε τις μικρές βλάβες που παρουσίαζε, όπως να κλείσουμε μια τρύπα στο λάστιχο ή να ξαναβάλουμε την αλυσίδα στη θέση της.

Μετά μεγαλώσαμε, αφήσαμε στην άκρη το ποδήλατο και αγοράσαμε αυτοκίνητα και μηχανές. Επειδή όμως όσα αγαπήσαμε στην παιδική μας ηλικία σχεδόν πάντα επιστρέφουν στη ζωή μας, πολλοί αποφασίζουν να βάλουν ξανά το ποδήλατο στην ζωή τους.

Σήμερα ειδικά, που οι συνθήκες της πόλης κάνουν τη ζωή ανυπόφορη, το ποδήλατο αναδεικνύεται σε έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, που όχι μόνο δεν μολύνει το περιβάλλον, αλλά κάνει καλό και στην υγεία μας, αφού παράλληλα γυμναζόμαστε. Το πρόβλημα είναι πού μπορεί να κινηθεί κανείς με το ποδήλατό του με ασφάλεια; Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι που να επιτρέπουν στον ποδηλάτη να μετακινηθεί, χωρίς να κινδυνεύει να πέσει θύμα τροχαίου. Σίγουρα, δεν μπορούμε να γίνουμε από τη μια μέρα στην άλλη Γενεύη ή Ζυρίχη, μπορούμε όμως επιτέλους να κάνουμε μια σοβαρή προσπάθεια να αλλάξουμε την καθημερινότητα στη χώρα μας προς το καλύτερο.

Υπάρχουν λύσεις
Όπως λέει η γραμματέας του συλλόγου «Φίλοι του Ποδηλάτου», κ. Λυδία Χατζηαλεξίου, «υπάρχουν ήδη μελέτες που έχουν γίνει από το Πολυτεχνείο και την «Ομάδα Μελέτης Ποδηλατικών Αξόνων», οι οποίες αποδεικνύουν ότι μπορούν να γίνουν ποδηλατικοί άξονες στους ήδη υπάρχοντες δρόμους της Αθήνας, όπως άλλωστε έχει συμβεί σε πάρα πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που δεν είχαν αρχικά κανένα σχεδιασμό για το ποδήλατο. Και μάλιστα, η Ελλάδα έχει ένα πλεονέκτημα: τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει τα έχουν ήδη λύσει οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κι επομένως έχει έτοιμες λύσεις».

«Γυμνή» διαμαρτυρία
Αυτές οι ελλείψεις και τα προβλήματα οδήγησαν μια ομάδα από Θεσσαλονικείς ποδηλάτες να διοργανώσουν την πρώτη διεθνή γυμνή ποδηλατοδρομία στην Ελλάδα. Περισσότεροι από εκατό ποδηλάτες με βαμμένα σώματα, κορδέλες, μάσκες και μπαλόνια επέλεξαν αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο για να διαμαρτυρηθούν για τη στασιμότητα της συμπρωτεύουσας στην προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης των πολιτών. Όπως έχει δηλώσει ο διοργανωτής της ποδηλατοδρομίας, κ. Κωνσταντίνος Τερζόπουλος, στόχος της εκδήλωσης ήταν η διαμαρτυρία ενάντια στην αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου, η ευαισθητοποίηση των πολιτών για τη χρήση του ποδηλάτου και τη δημιουργία κατάλληλης υποδομής από την πολιτεία, σε μια πόλη που φαίνεται ότι έχει την πρωτιά στη συγκέντρωση μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Η αρχική πρόθεση των ποδηλατών ήταν να παρελάσουν με αδαμιαία περιβολή, αλλά τα σχέδιά τους χάλασε η απόφαση του εισαγγελέα να απαγορευτεί η γυμνή πορεία.

Και αν αναρωτιέστε «γιατί γυμνοί;», την απάντηση δίνουν οι ίδιοι οι διοργανωτές στην ιστοσελίδα τους www.worldnakedbikeride.gr

Ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα!
Πάνω που είχαμε αρχίσει πια να απογοητευόμαστε, μας εξέπληξε ευχάριστα η ανακοίνωση του υπουργού Μεταφορών, κ. Κώστα Χατζηδάκη, ότι πρόκειται να κατασκευαστούν στην Αθήνα δύο ποδηλατόδρομοι, συνολικού μήκους 21,4 χιλιομέτρων, με χρηματοδότηση από το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών και συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους.

Ο πρώτος ποδηλατόδρομος θα αποτελεί ένα μεγάλο τόξο μήκους 13 χιλιομέτρων, που θα συνδέει δύο πάρκα: της σχολής Χωροφυλακής στη Λεωφόρο Μεσογείων και το πάρκο των Ιλισίων, μέσω του Μητροπολιτικού πάρκου στο Γουδί, της Πολυτεχνειούπολης και της Πανεπιστημιούπολης.

Ο δεύτερος ποδηλατόδρομος θα συνδέει το κέντρο της Αθήνας με τη θάλασσα. Θα έχει μήκος 8,4 χιλιόμετρα και θα ξεκινά από το Παναθηναϊκό Στάδιο για να καταλήξει στο φαληρικό όρμο, ακολουθώντας πεζόδρομους και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας και συγκεκριμένα τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, το Θησείο, τον Ταύρο και την Καλλιθέα, θα διέρχεται από σταθμούς του ΗΣΑΠ, θα συνδέει αρχαιολογικούς χώρους και θα συναντάται στο τέλος του με το μελλοντικό παραλιακό ποδηλατόδρομο μεταξύ Τουρκολίμανου και Βάρκιζας. Όπως έχει δηλώσει σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός , το έργο υπολογίζεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ.

Κάθε ποδήλατο και ένα λιγότερο αυτοκίνητο
Ποια είναι όμως η γνώμη των ίδιων των ποδηλατών για τους ποδηλατόδρομους που εξαγγέλθηκαν; «Ασφαλώς και είναι κάτι καλό, αλλά δεν βοηθάει ουσιαστικά τους πολίτες που χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους το ποδήλατο για να πάνε, για παράδειγμα, στη δουλειά τους. Οι ποδηλάτες που χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς και όχι αναψυχής συνεχώς αυξάνονται και κάθε ποδήλατο είναι ένα αυτοκίνητο λιγότερο, γι αυτό πρέπει η πολιτεία να τους στηρίξει ουσιαστικά, εξασφαλίζοντας δρόμους όπου θα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια», λέει η κ. Χατζηαλεξίου.

Μαζί και στο μετρό
Ωστόσο, χρειάζονται και άλλα υποστηρικτικά μέτρα που θα διευκολύνουν τους ποδηλάτες, τα οποία βρίσκονται ακόμα στη φάση του σχεδιασμού. Συγκεκριμένα, σύντομα ο ΗΣΑΠ θα έχει έτοιμες δέστρες σε όλους τους σταθμούς της γραμμής, καθώς και ειδικές ράμπες για την κύλιση των ποδηλάτων, ενώ σε όλους τους σταθμούς του μετρό θα τοποθετηθούν δέστρες και θα γίνει μελέτη για την ασφαλή είσοδο των ποδηλάτων στους συρμούς, κάτι που θα έπρεπε, βεβαίως, να έχει σχεδιαστεί εξαρχής και όχι αποσπασματικά και εκ των υστέρων, με τη γνωστή μέθοδο του «ράβε-ξήλωνε». Καλά είναι λοιπόν τα νέα και μακάρι να μην καταντήσουν και οι ποδηλατόδρομοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, όπως έχει συμβεί με τους πεζόδρομους.

Πόσο εφικτή είναι η δημιουργία ποδηλατόδρομων;
Η «Ομάδα Μελέτης Ποδηλατικών Αξόνων», που αποτελείται από δυο συγκοινωνιολόγους, έναν τοπογράφο, τρεις αρχιτέκτονες, έναν πολεοδόμο, δυο μηχανολόγους και αρκετούς απλούς ποδηλάτες με πολύ καλές ιδέες, ξεφεύγοντας από τα ευχολόγια, εκπόνησε μια ολοκληρωμένη πρόταση για την κατασκευή ποδηλατικών δικτύων στην Αθήνα. Ο άξονας αυτός θα συνδέει τα βόρεια με τα νότια προάστια και τα ανατολικά με τα δυτικά και δημιουργήθηκε με βάση τις διαδρομές που είναι αναγκαίες, αλλά και το πού υπάρχει χώρος για την κατασκευή ποδηλατόδρομων. Περισσότερα, καθώς και χάρτη του άξονα, μπορείτε να βρείτε στο www.podilates.gr

Και αν σας φαίνεται ουτοπικό να αλλάξετε συνήθειες και να αρχίσετε να χρησιμοποιείτε το ποδήλατο για τις μετακινήσεις σας, ο πολιτικός μηχανικός-συγκοινωνιολόγος, κ. Κων/νος Αθανασόπουλος, σας δίνει την απάντηση: «Το ποδήλατο θα μπορούσε να αντικαταστήσει το αυτοκίνητο. Χρειάζεται μόνο να ξεπεράσει κανείς την κοινωνική, πολιτική και σωματική αδράνεια, να κάνει την επανάστασή του και να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο για μια μετακίνηση που πριν έκανε με ΙΧ». w

World Naked Bike Ride
Πρόκειται για ένα διεθνές κίνημα, που ξεκίνησε από το Βανκούβερ του Καναδά και διοργανώνει σήμερα 70 Γυμνές Ποδηλατοδρομίες σε 70 πόλεις από 20 χώρες. Η Ελλάδα ήταν η 21η χώρα και η Θεσσαλονίκη η 71η πόλη όπου διοργανώθηκε «γυμνή» ποδηλατοδρομία.