Η τηλεόραση... νεάζει

17.11.2008
Στη δεκαετία του 60 η γενιά του 114 γινόταν θέμα συζήτησης και μήλον της έριδος. Στις μέρες μας μια άλλη γενιά, αυτή του 15-44, έχει ανάψει φωτιές σε στελέχη και παρουσιαστές της τηλεόρασης, γιατί καθορίζει τις τύχες τους. Αυτό το κοινό, στο οποίο όλοι στοχεύουν

Aπό τον ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΕΜΗ

Στη δεκαετία του 60 η γενιά του 114 γινόταν θέμα συζήτησης και μήλον της έριδος. Στις μέρες μας μια άλλη γενιά, αυτή του 15-44, έχει ανάψει φωτιές σε στελέχη και παρουσιαστές της τηλεόρασης, γιατί καθορίζει τις τύχες τους. Αυτό το κοινό, στο οποίο όλοι στοχεύουν, αναφέρεται στους δυναμικούς νέους, που στην πλειοψηφία τους εργάζονται ή σπουδάζουν, παρακολουθούν από κοντά τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα, έχουν άποψη, αλλά το κυριότερο αγοραστική δύναμη. Γι αυτό άλλωστε είναι το αγαπημένο κοινό των διαφημιστών άρα και των καναλιών. Τι βλέπει φέτος το επίζηλο κοινό των 15-44 και τι κάνουν τα κανάλια για να το προσεγγίσουν; Μια ματιά στα νούμερα της AGB τον Οκτώβριο, πρώτο επί της ουσίας μήνα της τηλεοπτικής αναμέτρησης, είναι αποκαλυπτική.

Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται...
Τα νούμερα του κοινού 15-44 στην αποκαλούμενη «ζώνη των γαλατάδικων» ανατρέπουν την κατάταξη των εκπομπών στο σύνολο της AGB. Λίγοι ουσιαστικά τηλεθεατές και κυρίως εργαζόμενοι που ετοιμάζονται για τη δουλειά τους, φοιτητές αλλά και κάποιοι ξενύχτηδες.

Ο Γιώργος Αυτιάς και το «Καλημέρα σας» μπορεί, για παράδειγμα, στο σύνολο να καταλαμβάνει την πρώτη θέση, στο 15-44 όμως κατρακυλά στην πέμπτη! Στη ζώνη αυτή πρώτη και με μεγάλη διαφορά είναι η «Πρωινή Μελέτη», κυρίως λόγω διαφορετικής φιλοσοφίας και προσέγγισης του κοινού σε σχέση με ένα κλασικό ενημερωτικό πρωινό πρόγραμμα. Έτσι, τον Οκτώβριο το πρωινό πρόγραμμα του Star με την Ελεονώρα Μελέτη κατέλαβε την πρώτη θέση με 25,1% και ακολούθησε το «Καλημέρα Ελλάδα» του all time classic Γιώργου Παπαδάκη με 18,6%. Ανεβασμένα και τα νούμερα του Mega στο 15-44, καθώς την «Κοινωνία ώρα Μega» παρακολούθησε το 16,4%. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η «Πρώτη γραμμή» της ΝΕΤ με 13,3% και ακολούθησε το «Καλημέρα σας» του Alpha με 12,3%.

Στην πρωινή ενημερωτική ζώνη του Σαββατοκύριακου, τώρα, ο Alpha διατηρεί μεν την πρώτη θέση, όπως και στο σύνολο, ωστόσο η διαφορά με το δεύτερο Mega περιορίζεται στη 1,5 μονάδα. Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο το «Studio Αlpha» είχε μέσο μερίδιο τηλεθέασης 22%, το «Μega Σαββατοκύριακο» 17,8% και το «Σαββατοκύριακο στη ΝΕΤ» μόλις 10%.

Στα κλασικά πρωινάδικα εδώ και χρόνια η Ελένη Μενεγάκη προσπαθούσε να προσεγγίσει τα νεανικά κοινά. Φέτος, όπως φαίνεται, είναι η χρονιά της. Μπορεί στο σύνολο να δίνει μάχη στήθος με στήθος με τον Γρηγόρη, στο κοινό 15-44 όμως η πρωτιά της είναι αδιαμφισβήτητη. Για τον Οκτώβριο ο «Καφές με την Ελένη» προηγήθηκε με 25,6% και ακολούθησε ο «Όμορφος κόσμος» με 20,3%, ο «Πρωινός Καφές» με 15,5%, η «Ελλάδα παίζει» της Μαριέττας Χρουσαλά με 9,3% και το «Υπάρχει λόγος» του Star με 8,1%. Αντίθετα, στην πρωινή ψυχαγωγία του Σαββατοκύριακου η κατάταξη που δίνει η AGB για το 15-44 είναι ίδια με το σύνολο: Πρώτη η Ναταλία Γερμανού με 21,1%, δεύτερη η Σοφία Αλιμπέρτη με 17,9%.

Αντιστροφή πριν από το δελτίο!
Το πόσο πολύ επηρεάζει το συγκεκριμένο κοινό την τηλεθέαση φαίνεται ξεκάθαρα στη ζώνη 19:00-20:00, όταν προβάλλονται οι δύο καθημερινές σειρές «Τα μυστικά της Εδέμ» και «Λόλα». Οι 10 μονάδες διαφορά της παρέας της Φεγγαρόπετρας από τις περιπέτειες του άντρα που έγινε γυναίκα (31,2% έναντι 20,1% τον Οκτώβριο) στο σύνολο ανατρέπονται στο 15-44, με το πρόγραμμα του ΑΝΤ1 να περνάει έστω και οριακά μπροστά έναντι του Mega. Αναλυτικά, 26,4% το μέσο μερίδιο της «Λόλας» και 25,6% της «Εδέμ».

Στη μάχη των κεντρικών δελτίων ειδήσεων η κατάσταση με εξαίρεση το Star ελάχιστα διαφοροποιείται. Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star καταλαμβάνει την πρώτη θέση στο 15-44 με 22,3%, λόγω φυσικά της lifestyle φιλοσοφίας του. Όσοι επιλέγουν την αμιγή ενημέρωση στρέφονται στο Mega, που σημείωσε ποσοστό 17,9%, και στον ΑΝΤ1, με μέσο μερίδιο 16%. Το Alter καταλαμβάνει την τέταρτη θέση με 8,9% και πολύ χαμηλότερα νούμερα σε σχέση με το μέσο όρο του συνόλου, που το ανεβάζει στη δεύτερη θέση. Ακολουθεί ο Alpha με 8,7% και η ΝΕΤ με 5%. Βέβαια, το δελτίο της δημόσιας τηλεόρασης παίζει απέναντι από τις σειρές των 21:00 και αφού οι περισσότεροι τηλεθεατές έχουν ήδη δει δελτία.

Η κυριαρχία του Mega στο 15-44
Το κοινό 15-44 βλέπει φανατικά Mega τόσο στο σύνολο της ημέρας όσο και στη ζώνη υψηλής τηλεθέασης (prime time). Ενδεικτικό είναι ότι στο Top-10 των σειρών στο εν λόγω κοινό για τον Οκτώβριο το Mega κατέλαβε τις 9 από τις 10 θέσεις και μάλιστα πέντε σειρές καταγράφουν μέσο μερίδιο τηλεθέασης πάνω από 40%! Στο σύνολο της ημέρας (6-31 Οκτωβρίου) το κανάλι της Μεσογείων είναι πρώτο στο σύνολο της ημέρας με 21,1% έναντι 18,8% του ΑΝΤ1 και 12,4% του Alpha. Στο prime time των καθημερινών, οπότε προβάλλονται και οι σειρές, απογειώνεται στο 30,7%, αφήνοντας 10 μονάδες πίσω τον ΑΝΤ1 (20,3%) και σχεδόν 20 (!) τον Alpha (11,9%).

Αντίθετα, τα βράδια του Σαββατοκύριακου το 15-44 φαίνεται πως προτιμά ΑΝΤ1 σε ποσοστό 21,8% και ακολουθεί το Mega με 16,7% και ο Alpha με 12,2%. Τις καθημερινές ιδιαίτερα ανεβασμένα είναι τα ποσοστά του ΑΝΤ1 στη ζώνη 23:00-24:00 με το «Greys Αnatomy».

Ποιες είναι οι αγαπημένες σειρές του 15-44; Μακράν πρώτη η οικογένεια Μαυροτσούκαλου με τους «Ευτυχισμένους μαζί» και ακολουθούν ο «Λάκης ο Γλυκούλης«, οι ένοικοι της «Πολυκατοικίας», οι αστυνομικοί του «LΑΡD», οι ιδιοκτήτες του «Μαύρα μεσάνυχτα», οι «Λατρεμένοι γείτονες», οι «Επτά θανάσιμες πεθερές», οι δημοσιογράφοι και τεχνικοί του «Όλα στον αέρα» και η διαδικτυακή Λίτσα του ομώνυμου «Λίτσα.com».

Εν κατακλείδι, οι μέχρι στιγμής νικητές του 15-44; Ελεονώρα Μελέτη, Ελένη Μενεγάκη, δελτία Mega και Star, Μανόλης Αναγνωστάκης, Ιορδάνης Χασαπόπουλος και Ναταλία Γερμανού τα Σαββατοκύριακα, «Λόλα» και όλες σχεδόν οι βραδινές σειρές του Mega.