Ενας ουμανιστής καλλιτέχνης

14.12.2010
Πρεσβεύοντας ένα διαφορετικό ντιζάιν που ξεπηδά κυριολεκτικά από τις αισθήσεις, τα πιστεύω και τις δυνάμεις του, ο Marcel Wanders δημιουργεί συλλογές που φέρνουν τη μεγάλη ανατροπή.

Πρεσβεύοντας ένα διαφορετικό ντιζάιν που ξεπηδά κυριολεκτικά από τις αισθήσεις, τα πιστεύω και τις δυνάμεις του, ο Marcel Wanders δημιουργεί συλλογές που φέρνουν τη μεγάλη ανατροπή.

«Αν ο Philippe Starck είναι ο Γκράουτσο Μαρξ του design,τότε ο Marcel Wanders είναι ο Ελβις Πρίσλεϊ. Με την εικόνα ενός ροκ σταρ, ο Wanders παίρνει αποστάσεις από τα αυστηρά μινιμαλιστικά concept για να δημιουργήσει πιο παιχνιδιάρικα και διακοσμητικά προϊόντα.» Κάπως έτσι περιγράφει το περιοδικό ?Identity? τον Marcel Wanders,ένα από τα πιο λαμπερά αστέρια στη διεθνή σκηνή του design. Από τα πρωτοπόρα μέλη της σχεδιαστικής κολεκτίβας Droog στη δεκαετία του ’90, που έβαλε την Ολλανδία στον παγκόσμιο σχεδιαστικό χάρτη, και ιδρυτής του οίκου Moooi, υπεύθυνου για την ανάδειξη εξαιρετικών ταλέντων στο χώρο και ο οποίος οριοθέτησε ως στόχο του την ακριβή εξερεύνηση της ζώνης ανάμεσα στην ατομικότητα και τη μαζική παραγωγή, ο Wanders αποτελεί πλέον έναν ήρωα για πολλούς, νέους, εκκολαπτόμενους designers.

Γεννήθηκε το 1963 στο Boxtel, μια πόλη νότια του Αμστερνταμ, και από νεαρή ηλικία φανέρωσε τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες πάνω στο design. Το 1988 αποφοίτησε από το Hogeschool voor de Kunsten του Αρνεμ, ενώ το 1992 ίδρυσε το "WAAC", όπου σχεδίαζε για μεγάλες εταιρείες όπως British Airways, Boffi, Cappellini, GB, Droog Design, B&B Italia, Flos, Moooi, αλλά και για πολλά projects, εστιατόρια και ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο. Εργα του εκτίθενται στο ΜoMa της Νέας Υόρκης, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Σαν Φρανσίσκο, στο Μουσείο Stedelijk στο Αμστερνταμ κ.α. Ξεπερνώντας τα όρια σε κάθε σχεδιαστική του απόπειρα, ο Wanders αφήνει πίσω του το ντιζάιν για έπιπλα και αντικείμενα που εντάσσονται στα πλαίσια της καθημερινότητας και υπερπηδά κάθε εμπόδιο για να πραγματοποιήσει τα όνειρά του. Απαλλαγμένος από την ευκολία και τις δυνατότητες των μηχανημάτων, μεταφέρει τη δυναμική τους στα ανθρώπινα χέρια.

Εξάλλου, όπως δηλώνει: «Το design του μέλλοντος πρέπει να βασιστεί στην ανθρωπιά. Με αγάπη, πάθος και ποίηση θα το ανεβάσουμε σε νέες σφαίρες.» Στη συλλογή του «Personal Editions» παρουσιάζει έργα που υποστηρίζουν τη θέση του για ένα «ουμανιστικό ντιζάιν». Λουλούδια σε «ψύξη» παίρνουν ζωή, φυτά δανείζονται ονόματα όπως Bob, Sid, Mary, Frank και μεταλλάσσονται σε φωτιστικά, μοτίβα από λουλούδια ντύνουν έπιπλα, φρούτα μεταμορφώνονται σε αναπαυτικά καθίσματα, ζωάκια και τροπικά δέντρα γίνονται στα μαγικά χέρια του Wanders γλυπτά αντικείμενα διακόσμησης, αλλά και χρηστικά έπιπλα και αξεσουάρ" Ανθρώπινες μορφές αποτυπώνονται σε πορσελάνινα βάζα, όμορφα κορίτσια όπως η «Betty» και η «Belinda» γίνονται χαλιά" «Το ντιζάιν είναι ένα μέσο που μας επιτρέπει να προσεγγίζουμε και να εμπνεόμαστε, να αγγίζουμε το άλλο, το διαφορετικό, που κάνει τη ζωή μαγική, υπέροχη?», τονίζει. Στα πλαίσια της έκθεσης Salone del Mobile 2008 στο Μιλάνο, ο Ολλανδός σχεδιαστής παρουσίασε τη νέα, πολυδιάστατη συλλογή πολυτελών ταπετσαριών "Girls and Boy" για τον οίκο Graham & Brown.

Η Suzanne, η Alice, η Grace, η Kelly,η Audrey, η Isabella, η Stella και ο Henry υπόσχονται να γεμίσουν τους τοίχους κάθε προχωρημένης» κατοικίας με τα θεσπέσια σκοτσέζικα υφάσματά τους, τις φλοράλ γραμμές τους και τα «μεταμφιεσμένα» prints, στους τόνους του μπεζ, της σοκολάτας, του χρυσού, του πορτοκαλί, του κόκκινου και του βαθύ βιολετί. Δημιουργίες, όπως η καρέκλα ?Chubby?, μια νέα βερσιόν της συλλεκτικής "Crochet Chair", το "Chubby Low", ένα πουφ με τη μορφή μιας μεγάλης, γυαλιστερής πέτρας που αποδεικνύεται ιδανικό ως διακοσμητικό-χρηστικό αξεσουάρ, και το ?Bacchus?, ένα «κιβώτιο» εξαιρετικά καθαρής φόρμας και πολύ πρακτικό, σχεδιασμένο για τους λάτρεις του κρασιού και όχι μόνο,αφού μπορεί να «υποδεχτεί» πάνω από σαράντα μπουκάλια, μαρτυρούν τη νέα σχεδιαστική κατεύθυνση του Wanders.

Γι’ αυτόν design σημαίνει να μπορείς να βρίσκεις το μυστικό δεσμό που ενώνει εντελώς αταίριαστα, φαινομενικά, πράγματα. «Μου αρέσει να αφήνω στο υλικό να αποφασίσει τι θέλει να γίνει. Αυτό ξέρει καλύτερα τον τρόπο που θα δείχνει όμορφο», δηλώνει ο Ολλανδός σχεδιαστής, προ(σ)καλώντας μας να περιηγηθούμε στη δική του design αυλή των θαυμάτων! Εξάλλου, το όνομα Μoooi, με το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένος, δεν αποτελεί τίποτε άλλο από μια παράφραση της ολλανδικής λέξης για την ομορφιά. Με ένα επιπλέον ?o? για extra ομορφιά.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ