Η Δημιουργική Φωτογραφία στην Αρχαιολογία

03.12.2008
«Η Δημιουργική Φωτογραφία στην Αρχαιολογία» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη με φωτογραφίες που καλύπτουν μια περίοδο από το 1853 έως σήμερα των: James Robertson, Δημητρίου Κωνσταντίνου, William James Stillman, Πέτρου Μωραΐτη, Κωνσταντίνου Αθανασίου, Anton Silberhuber, Frédéric Boissonnas, Walter Hege, Herbert List, Goesta Hellner και Σωκράτη Μαυρομμάτη.

«Η Δημιουργική Φωτογραφία στην Αρχαιολογία» είναι ο τίτλος της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη με φωτογραφίες που καλύπτουν μια περίοδο από το 1853 έως σήμερα των: James Robertson, Δημητρίου Κωνσταντίνου, William James Stillman, Πέτρου Μωραΐτη, Κωνσταντίνου Αθανασίου, Anton Silberhuber, Frédéric Boissonnas, Walter Hege, Herbert List, Goesta Hellner και Σωκράτη Μαυρομμάτη.

Οι φωτογραφίες έχουν επιλεγεί ως χαρακτηριστικά δείγματα της κάθε εποχής, που περιγράφουν την εικαστική πρόθεση των φωτογράφων σε συνδυασμό με την υποκειμενική, συνήθως, «πραγματικότητα» στην καταγραφή της πληροφορίας.

Στην έκθεση δεν εξετάζεται η ιστορική αξία των φωτογραφιών, ούτε ο τύπος των υλικών και των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν. Είναι όλες από την Ελλάδα, που είναι ο μόνος κοινός τόπος εργασίας των φωτογράφων που περιλαμβάνονται στην έκθεση, αναδεικνύοντας έτσι με σαφήνεια τις διαφορές τους, ως προς την εικαστική τους προσέγγιση αλλά και τις αντιλήψεις απεικόνισης αρχαιολογικών θεμάτων της κάθε εποχής.

Η αναπαραγωγή τους, προτιμήθηκε να μην παραπέμπει στις φθαρμένες από τον χρόνο πρωτότυπες εκτυπώσεις, αλλά να γίνει με σύγχρονα μέσα ώστε ο θεατής, ανεπηρέαστος από τις μετέπειτα «περιπέτειες» της κάθε φωτογραφίας, να πλησιάσει τη «ματιά» του φωτογράφου πίσω από την μηχανή. Οι 76 φωτογραφίες της έκθεσης είναι σύγχρονες εκτυπώσεις μελάνης (50x50 εκ. σε 61x61 εκ. πλαίσιο) από τα πρωτότυπα αρνητικά και φωτογραφίες της εποχής.

Ο όρος δημιουργική στον τίτλο, αναγνωρίζει το «διπλό πεπρωμένο» του φωτογραφικού μέσου δίνοντας το στίγμα μιας ανανεωμένης θεώρησης του περιεχομένου των φωτογραφικών εικόνων ανεξάρτητα από το κίνητρο της παραγωγής τους. Υπενθυμίζει πως η παραγωγή ενός φωτογραφικού ντοκουμέντου, όπως και αυτή μιας καλλιτεχνικής φωτογραφίας, προϋποθέτουν μια δημιουργική πράξη φωτογραφική, που συνθέτει την ποιότητα της αισθητικής με αυτή της πληροφορίας.

Η έκθεση παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά στην Thomas J. Walsh Art Gallery του Πανεπιστημίου του Fairfield στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2007. Στην συνέχεια παρουσιάσθηκε στην Kouros Gallery στην Νέα Υόρκη τον Ιούλιο του 2008. Από τον Σεπτέμβριο του 2008 παρουσιάζεται στην Βαλτιμόρη στο Πανεπιστήμιο του Maryland. Η περιοδεία της στην Αμερική θα συνεχισθεί με επόμενους σταθμούς, τον Φεβρουάριο του 2009 στο Nashville, τον Αύγουστο του 2009 στο A & M Πανεπιστήμιο του Τέξας και τον Ιανουάριο του 2010 στο Πανεπιστήμιο της Georgetown.

Η έκθεση συνοδεύεται από φωτογραφικό λεύκωμα με 76 φωτογραφίες και περιλαμβάνει τις ανακοινώσεις που έγιναν σε ημερίδα στο Πανεπιστήμιο του Fairfield στις ΗΠΑ.


Διάρκεια: 3 Δεκεμβρίου 2008 -25 Ιανουαρίου 2009
Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο Οδού Πειραιώς