Η αγορά τέχνης αντέχει στην κρίση

05.11.2008
Ανάμεσα σε φόβους για ύφεση και στην αγορά της τέχνης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα το βράδυ στη Νέα Υόρκη η δημοπρασία Ιμπρεσιονιστών και Μοντέρνας Τέχνης. Και εκεί που πολλοί περίμεναν κηδεία, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η όρεξη για επενδύσεις στην τέχνη δεν έχει νεκρώσει.

Ανάμεσα σε φόβους για ύφεση και στην αγορά της τέχνης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα το βράδυ στη Νέα Υόρκη η δημοπρασία Ιμπρεσιονιστών και Μοντέρνας Τέχνης. Και εκεί που πολλοί περίμεναν κηδεία, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η όρεξη για επενδύσεις στην τέχνη δεν έχει νεκρώσει.

Ο τζίρος των 173,7 εκατ. ευρώ και οι εξαιρετικές τιμές τριών αριστουργημάτων, των Μάλεβιτς, Μουνκ και Ντεγκά, ανακούφισαν τον κόσμο γύρω από το χρηματιστήριο της τέχνης, χωρίς να τους θυμίσουν τις μεγάλες δόξες του παρελθόντος. Τα αποτελέσματα κρίθηκαν ως ελαφρώς κατώτερα των προσδοκιών.

Ο αρμόδιος του οίκου Σόθμπις, Simon Shaw, παραδέχτηκε τη μεγάλη ανησυχία και ανυπομονησία που υπήρχε πριν από τη δημοπρασία και δήλωσε:

«Ηταν το πρώτο πραγματικό τεστ της αγοράς μας σε αυτό το νέο περιβάλλον και αυτό που είδαμε ξεκάθαρα είναι πως η αγορά είναι ζωντανή. Το συνολικό ποσό δεν διέφερε σημαντικά από αυτό που συγκεντρώθηκε τον Μάιο».

Μέσα σ' αυτό το κλίμα, κορυφαία στιγμή ήταν το ποσό των 46,5 εκατ. ευρώ που έπιασε η «Σουπρεματιστική σύνθεση» του Μάλεβιτς, ρεκόρ για τον καλλιτέχνη και για οποιοδήποτε ρωσικό έργο σε δημοπρασία.

Το έργο αυτό, του 1916, χρονιά που ο Μάλεβιτς εξέδωσε το Μανιφέστο του Σουπρεματισμού, θεωρείται χαρακτηριστικό της ρωσικής αβανγκάρντ.

Λαμπερές στιγμές της δημοπρασίας ήταν η πώληση ενός σπάνιου έργου του Μουνκ, του «Βαμπίρ», αντί 29,6 εκατ. ευρώ, και της «Χορεύτριας σε ανάπαυση» του Ντεγκά, αντί 28,7 εκατ. ευρώ.