Έκκληση για συλλογική ευαισθητοποίηση κάνουν πέντε γαλλικές επιστημονικές ενώσεις σε ανακοίνωσή τους και ζητούν να ληφθούν αποφάσεις για να απαγορευτούν οι οθόνες σε παιδιά κάτω των 6 ετών.
Αυτή η έκκληση απευθύνεται σε «νέους γονείς, δασκάλους, εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς, φροντιστές, πολιτικούς υπεύθυνους λήψης αποφάσεων» και συνυπογράφεται και δημοσιεύεται στο διαδίκτυο από τη Γαλλική Εταιρεία Παιδιατρικής και από εκείνες της Δημόσιας Υγείας, της Εταιρείας Ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου, της Οφθαλμολογίας, καθώς και από τη Γαλλόφωνη Εταιρεία Υγείας και Περιβάλλοντος.
Μάλιστα ενώ μέχρι τώρα το μήνυμα των επιστημόνων ήταν όχι οθόνες πριν από τα τρία, τώρα όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, «υπό το πρίσμα των πρόσφατων στοιχείων" και να γίνει: "Οχι οθόνες πριν από την ηλικία των έξι ετών"».
«Δεν πρόκειται για δαιμονοποίηση των ψηφιακών εργαλείων και της χρήσης τους, αλλά υπάρχει μια ηλικία για όλα», τονίζουν αυτοί οι ειδικοί υγείας, οι οποίοι καλούν ιδιαίτερα τους γονείς να «δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού», ενθαρρύνοντας «εναλλακτικές δραστηριότητες: ανάγνωση, ελεύθερο παιχνίδι, επιτραπέζια, παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους, αθλητικές, δημιουργικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες».
«Το 2025, δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία και υπάρχουν πολυάριθμες διεθνείς επιστημονικές δημοσιεύσεις για να μας υπενθυμίσουν: ούτε η τεχνολογία των οθονών ούτε το περιεχόμενό τους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υποτίθεται ότι είναι 'εκπαιδευτικά', είναι κατάλληλα για έναν μικρό, αναπτυσσόμενο εγκέφαλο.
Οι οθόνες, όποια και αν είναι η μορφή τους - τηλεόραση, τάμπλετ, τηλέφωνο - δεν καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών και ακόμα χειρότερα, εμποδίζουν και αλλοιώνουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους», προειδοποιούν οι επιστημονικές ενώσεις.
Οι επαγγελματίες υγείας και οι δάσκαλοι νηπιαγωγείων και της πρώτης τάξης του Δημοτικού «έχουν παρατηρήσει τη βλάβη που προκαλείται από την τακτική έκθεση σε οθόνες πριν από την είσοδο στο Δημοτικό σχολείο: γλωσσικές καθυστερήσεις, προβλήματα προσοχής και μνήμης, κινητική διέγερση...», συνεχίζει το κείμενο.
«Ενώ επηρεάζονται όλα τα κοινωνικοεκπαιδευτικά περιβάλλοντα, η έκθεση είναι υψηλότερη σε μειονεκτούντα νοικοκυριά, συμβάλλοντας στην αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων», σημειώνεται.
Οπως τονίζεται, η νευρολογική ανάπτυξη του παιδιού προκύπτει από «πολλές και ποικίλες παρατηρήσεις και αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον» για τις οποίες «τα πρώτα έξι χρόνια της ζωής είναι θεμελιώδη».
Και ο Χιου Γκραντ στη μάχη κατά των οθονών
Στην άλλη πλευρά της Μάγχης πάντως ο Χιου Γκραντ κάνει εκστρατεία κατά των φορητών υπολογιστών στα σχολεία, δηλώνοντας ότι «είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται».
Ο Βρετανός ηθοποιός, σύμφωνα με την Telegraph, ο οποίος έχει πέντε παιδιά, εθεάθη να μιλάει στο σχολείο Knightsbridge του Λονδίνου σε εκδήλωση την περασμένη εβδομάδα της Close Screens Open Minds, ομάδας υπεράσπισης που συνιδρύθηκε από την ηθοποιό Σόφι Γουίνκλμαν.
«Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν όταν το σχολείο άρχισε να λέει, με κάποια αυτάρεσκη διάθεση, ότι δίνουμε σε κάθε παιδί ένα Chromebook» φέρεται να είπε ο Γκραντ στην ομιλία του. «Και κάνουν πολλά μαθήματα στο Chromebook τους και κάνουν όλες τις εργασίες τους στο Chromebook τους και απλά θεωρείς ότι αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται και το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε εμείς».