Η Mαρίνα Καλογήρου κρατά "Καλά Κρυμμενα Μυστικά"

24.11.2008
Στο «Αύριο Θα Είναι Αργά» της Λάγιας Γιούργου έπαιξε με την ορμή μιας νεαρής ηθοποιού έτοιμης να τα δώσει όλα. Στην «Αληθινή Ζωή» του Πάνου Χ. Κούτρα μεταμορφώθηκε σε ρομαντική ηρωίδα ενός ανορθόδοξου παραμυθιού. Και τώρα στα «Καλά Κρυμμένα Μυστικά» του Πάνου Καρκανεβάτου είναι απλώς η πρωταγωνίστρια.

Συνέντευξη στον Λουκά Κατσίκα

Στο «Αύριο Θα Είναι Αργά» της Λάγιας Γιούργου έπαιξε με την ορμή μιας νεαρής ηθοποιού έτοιμης να τα δώσει όλα. Στην «Αληθινή Ζωή» του Πάνου Χ. Κούτρα μεταμορφώθηκε σε ρομαντική ηρωίδα ενός ανορθόδοξου παραμυθιού. Και τώρα στα «Καλά Κρυμμένα Μυστικά» του Πάνου Καρκανεβάτου είναι απλώς η πρωταγωνίστρια. Οσο λογικό είναι να γνωρίζουν όλοι τη Μαρίνα Καλογήρου ως την ηθοποιό που δεν πρόδωσε την τηλεοπτική Λαμπέτη, άλλο τόσο λογικό είναι για μερικούς να επιμένουν να θεωρούν πως το δικό της σανίδι είναι το σινεμά.

Οταν πρωτοσυστήνεται ο χαρακτήρας σου στην ταινία, μοιάζει αρχικά με άδειο πίνακα πάνω στον οποίο γράφονται σταδιακά μερικές από τις πιο αρχετυπικές ανθρώπινες εκδηλώσεις: Η ανιδιοτελής αγάπη, η δύναμη της θέλησης, ο δεσμός με τις ρίζες, ο θυμός, η ντροπή, η φυγή ως ανάγκη και, βέβαια, ο αληθινός έρωτας. Χρειάζεται να έχει βιώσει ένας ηθοποιός ανάλογες εκδηλώσεις, προκειμένου να μπορέσει να τις αποτυπώσει ερμηνευτικά στην οθόνη;

Πιστεύω πως η εμπειρία και η ωριμότητα είναι πολύ μεγάλα συν στη δουλειά μας. Ειδικά αν καταφέρνει κάποιος να διατηρεί μαζί και μερικές δόσεις αθωότητας και φρεσκάδας. Παρ όλα αυτά νομίζω, επίσης, ότι μέσα μας υπάρχουν όλα και, αν κάποιος κοιτάξει βαθιά και καθαρά, μπορεί να προσεγγίσει περιοχές που στη ζωή του δεν έχει φτάσει ακόμη. Το να βρίσκεσαι όμως σε μια περίοδο στη ζωή σου που μπορεί να τοποθετηθεί σε ανάλογη συνάρτηση με αυτή του ρόλου, αυτό μπορεί να λειτουργήσει πολύ θετικά. Ακόμα και λυτρωτικά.

Με ποια από τις εκδηλώσεις αυτές ένιωσες ότι σε έφερε σε στενότερη επαφή ο ρόλος που υποδύθηκες;

Στην Αθανασία αυτό που ένιωθα σαν μεγαλύτερο και γοητευτικότερο πόλο έλξης ήταν η ικανότητά της να υπάρχει και να αγαπάει χωρίς να διεκδικεί ή να περιμένει τίποτα. Ο τρόπος της να επιτρέπει σε όλα να συμβαίνουν, κι εκείνη να τ ακολουθεί, απλώς υπάρχοντας.

Και ποια θα έλεγες ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να διαμορφώσει εσένα την ίδια στον χαρακτήρα που είσαι σήμερα;

Αυτό το ίδιο κομμάτι της είναι που μου πρόσφερε τη γνώση μιας φαινομενικής αδυναμίας, που όμως κρύβει μια αληθινή δύναμη και σοφία.

Δεδομένου ότι στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας ερμηνεύεις λιγότερο με τα λόγια και περισσότερο με το σώμα, πόσο δύσκολο ήταν για εσένα να εκφράσεις τις διάφορες πτυχές της προσωπικότητας που επιφυλάσσει η ηρωίδα που υποδύεσαι;

Νομίζω πως δεν πρόκειται ακριβώς για προσωπικότητα. Είναι περισσότερο μια ύπαρξη. Πώς για παράδειγμα, είναι τα ζώα; Πλάσματα που υπάρχουν, επιτρέποντας στη ζωή να εξελίσσεται, ακολουθώντας με αθωότητα και βαθιά σοφία. Προσπάθησα κυρίως να μην εκφράσω αυτό που λέμε συναισθήματα, αλλά να υπάρχω όσο το δυνατό σ' αυτή την περιοχή της αγάπης και της μη αντίστασης.

Μπορεί να επηρεάσει μια ηθοποιό με το δικό σου διακριτικό προφίλ μια μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία, όπως αυτή που γνώρισες πέρσι με την «Τελευταία Παράσταση»;

Αυτή η επιτυχία υπάρχει μόνο σε θεωρητικό επίπεδο. Για μένα δεν άλλαξε τίποτα. Αυτή την επιτυχία δηλαδή, εγώ δεν τη βίωσα με κάποιον τρόπο. Την έχω μόνο σαν μια λογική πληροφορία στο μυαλό μου. Πώς θα μπορούσε πρακτικά ν αλλάξει κάτι; Σ αυτή τη δουλειά έτυχε να βιώσω αυτήν την «καλλιτεχνική σύμπτωση». Να λειτουργήσει αρμονικά αυτό που ήθελα να κάνω με αυτό που ήθελαν και οι υπόλοιποι. Του χρόνου μπορεί να συμμετέχω σε μια τεράστια αποτυχία. Να μη λειτουργήσει αυτό που θα δημιουργήσω. Αυτό όμως μέσα μου, βαθιά, δεν μπορεί να μ επηρεάσει. Θαλλάξουν ίσως εξωτερικά καποια πράγματα αλλά τι μπορεί ναλλαξει από μένα; Από αυτό που είμαι και θέλω να κάνω?

Θα σε πείραζε να επαναλάβεις μια παρόμοια τηλεοπτική εμφάνιση, αν υποθέσουμε ότι η πρώτη σε είχε ανταμείψει σε προσωπικό επίπεδο;

Θα μπορούσα να το ξανακάνω. Απλώς αυτή τη φορά, έχοντας τη γνώση, θα το έκανα με άλλους όρους. Η τηλεόραση είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο μέσο αν κάποιος επιθυμεί να διατηρήσει ένα καλλιτεχνικό επίπεδο. Αν θέλει δηλαδή να δημιουργήσει κάτι όμορφο και σημαντικό για τον εαυτό του και τους άλλους. Να προσφέρει το καλύτερό του και όχι λίγο από το περίσσευμά του.

Βάσει ποιων κριτηρίων ενδέχεται να απορρίψεις έναν ρόλο, μια πρόταση που μπορεί να σου γίνει; Είτε αφορά το σινεμά είτε το θέατρο.

Ο βασικός λόγος για να απορρίψω μια δουλειά είναι να μη μ ενδιαφέρει το κείμενο. Αυτό δηλαδή που θέλει να «πει» αυτή η δουλειά. Ο λόγος που γίνεται. Πρέπει αυτό το κείμενο να θέλω να το πω, να το μοιραστώ. Επίσης θέλω να νιώθω την αγάπη του δημιουργού της γι αυτή. Μια δουλειά να γίνεται από ανάγκη και με σαφή στόχο και όχι για οικονομικούς ή άλλους λόγους.

Η μέχρι τώρα καριέρα σας δηλώνει άνθρωπο με σαφή κριτήρια επιλογών. Πόσο εύκολο πιστεύεις ότι είναι να συντηρεί κανείς μια ψύχραιμη και αξιοπρεπή καριέρα όπως η δική σου; Και τι πράγματα χρειάζεται να θυσιάσει για να τη διατηρήσει;

Νομίζω ότι τα πράγματα που πρέπει να θυσιάσεις είναι τελείως εξωτερικά. Δεν έχω σκεφτεί ποτέ να φροντίσω την καριέρα μου. Απλώς πάντα κάνω πράγματα που με εκφράζουν τη δεδομένη στιγμή. Οταν είμαι τυχερή να υπάρχει αυτή η σύμπτωση. Θα ένιωθα ότι θυσιάζω, όταν θα έπρεπε να προδώσω λίγο από τα όνειρά μου (ή πολύ!) για να φροντίσω μια καριέρα ή να κερδίσω παραπάνω χρήματα.