Δεν φτάνουν μόνο τα πτυχία και οι γνώσεις για να ανελιχθεί κάποιος επαγγελματικά και αυτό είναι γνωστό αλλά γίνεται ακόμα πιο εμφανές την τελευταία δεκαετία που οι συνθήκες εργασίας αλλάζουν διαρκώς.
Για να δώσουμε ένα παράδειγμα, τι κι αν ένας άνθρωπος είναι απόφοιτος του καλύτερου πανεπιστημίου αν δεν έχει τη στοιχειώδη ικανότητα να διεκδικεί τη σωστή αμοιβή ή να μπορεί να αντεπεξέλθει στη συνύπαρξη με άλλους συναδέλφους που ενδεχομένως έχουν λιγότερη γνω΄ση αλλα΄ περισσότερη... καπατσοσύνη;
Παρακάτω θα εξηγήσουμε τι είναι οι «ήπιες δεξιότητες» και ποιες από αυτές καθορίζουν την επαγγελματική σου πορεία.
Τι είναι οι ήπιες δεξιότητες (Soft Skills);
Οι ήπιες δεξιότητες είναι γνωστές καιως κοινωνικές δεξιότητες, συναισθηματικές δεξιότητες, δεξιότητες επικοινωνίας και διαπροσωπικές δεξιότητες. Συνήθως, ορισμένες είναι έμφυτες σε κάθε άτομο, αλλά μπορούν και να καλλιεργηθούν.
Ενώ οι «τεχνικές δεξιότητες» περιγράφουν συνήθως συγκεκριμένες τεχνικές γνώσεις όπως η γνώση του CSS, μια «ήπια δεξιότητα» είναι κάτι λιγότερο ποσοτικοποιήσιμο.
Ωστόσο, οι ήπιες δεξιότητες είναι εξαιρετικά σημαντικές, ειδικά σε σύγχρονους, εναλλακτικούς ή ευέλικτους εργασιακούς χώρους που γίνονται όλο και πιο συνηθισμένοι.
Για παράδειγμα, αν ένας υπεύθυνος προσλήψεων αναζητά έναν εξαιρετικό Διευθυντή Μάρκετινγκ, υπάρχουν πολλές τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν γνώσεις λογισμικού, γνώση διαφημιστικών πλατφορμών, στρατηγική αγοράς και στρατηγική επωνυμίας.
Οι 12 top ήπιες δεξιότητες που χρειάζονται στον χώρο εργασίας
Οι ήπιες δεξιότητες είναι συχνά το κλειδί της επιτυχίας στον χώρο εργασίας, ειδικά όσον αφορά τη συνεργασία με άλλους και την αποτελεσματική αλληλεπίδραση με συναδέλφους και πελάτες.
Ακολουθούν παραδείγματα τέτοιων δεξιοτήτων και πώς αυτές αναβαθμίζουν την απόδοση κάθε επαγγελματία:
1. Εργασιακή ηθική
Συνήθως εξυμνούμε την επικοινωνία ως την πιο σημαντική δεξιότητα στον εργασιακό χώρο, αλλά αξίζει να δώσουμε έμφαση και στην υγιή εργασιακή ηθική. Δεν πρέπει να συγχέεται με την υπερβολική εργασία ή την απώλεια της ταυτότητας του ατόμου μέσα στην εργασία του.
Η εργασιακή ηθική καλύπτει ιδιότητες όπως η ομαδικότητα, η αξιοπιστία και η ειλικρίνεια. Ένας υπάλληλος με ισχυρή εργασιακή ηθική είναι συνεπής στις προθεσμίες και επικοινωνεί όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες, προτείνοντας πάντα ένα εναλλακτικό σχέδιο.
2. Δεξιότητες επικοινωνίας
Αφορούν τα εργαλεία για καθαρή και αποτελεσματική επικοινωνία, καθορισμό προσδοκιών και συνεργασία σε έργα. Δεν περιορίζονται μόνο στον προφορικό ή γραπτό λόγο αλλά περιλαμβάνουν και δεξιότητες όπως η ενεργητική ακρόαση και η μη λεκτική επικοινωνία.
Οι ηγετικές ομάδες πρέπει να ενσαρκώνουν πρότυπα καλής επικοινωνίας.
3. Αυτοπαρακίνηση
Με την αύξηση της απομακρυσμένης ή ευέλικτης εργασίας, η αυτοπαρακίνηση είναι όλο και πιο κρίσιμη. Η ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας απαιτεί αυτογνωσία και αναγνώριση των προσωπικών κινήτρων.
4. Επίλυση προβλημάτων
Ακόμη και με τέλεια επικοινωνία, πάντα προκύπτουν προβλήματα. Οι δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων περιλαμβάνουν ενσυναίσθηση, ανοιχτό μυαλό, δημιουργικότητα, ακρόαση, έρευνα και ομαδικότητα.
5. Ευελιξία
Όχι η τοξική "ευελιξία" που σημαίνει διαθεσιμότητα 24/7, αλλά η ικανότητα να αναγνωρίζεις τι δεν λειτουργεί και να προσαρμόζεσαι σε αλλαγές. Η ευελιξία περιλαμβάνει υπομονή, προσαρμοστικότητα και θετική στάση απέναντι στο απρόβλεπτο.
6. Κριτική σκέψη
Η ικανότητα να χρησιμοποιείς δημιουργικότητα και πρόβλεψη για να επιλύεις προβλήματα και να πετυχαίνεις στόχους αποτελεσματικά. Περιλαμβάνει προσεκτική αξιολόγηση των παραμέτρων και ανοικτή αποδοχή αλλαγών και βελτιώσεων.
7. Διαπραγματευτικές δεξιότητες
Η διαπραγμάτευση είναι διάλογος με στόχο τη συμφωνία. Απαιτεί στρατηγική, πειθώ και συμβιβασμό. Περιλαμβάνει πολλές άλλες ήπιες δεξιότητες όπως επικοινωνία, ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα και αυτοπεποίθηση.
8. Δημιουργικότητα
Δεν ανήκει μόνο σε καλλιτέχνες ή σχεδιαστές. Κάθε επάγγελμα επωφελείται από δημιουργικότητα. Περιλαμβάνει την ικανότητα να βλέπεις προβλήματα από διαφορετικές οπτικές και να προτείνεις καινοτόμες λύσεις.
9. Ενσυναίσθηση και συναισθηματική νοημοσύνη
Χωρίς ενσυναίσθηση, οι υπόλοιπες ήπιες δεξιότητες χάνουν τη δύναμή τους. Η ενσυναίσθηση επιτρέπει την ουσιαστική επίλυση συγκρούσεων, την κατανόηση των άλλων και την αληθινή ένταξη στον εργασιακό χώρο.
10. Διαχείριση χρόνου
Η αποτελεσματική διαχείριση χρόνου συνδέεται με την παραγωγικότητα. Απαιτεί κατανόηση του εαυτού, καθορισμό ορίων, και επίγνωση των πιο παραγωγικών ωρών της ημέρας.
11. Οργάνωση
Η οργάνωση διευκολύνει την εργασία και αποτρέπει τα λάθη. Μπορεί να εκφράζεται ως καθαρό και δομημένο γραφείο ή κατηγοριοποιημένα αρχεία. Είναι πολύτιμη δεξιότητα σε θέσεις διαχείρισης έργων ή δεδομένων. Περιλαμβάνει:
• Επικοινωνία
• Διαχείριση έργων
• Διαχείριση χρονοδιαγραμμάτων
• Φυσική και ψηφιακή οργάνωση
12. Αυτοπεποίθηση
Η αυτοπεποίθηση είναι το θεμέλιο για την ανάπτυξη όλων των υπόλοιπων δεξιοτήτων. Αν και μπορεί να έχει σκαμπανεβάσματα, μπορεί πάντα να ενισχυθεί με:
• Θετικές επιβεβαιώσεις
• Εξάλειψη αρνητικής εσωτερικής φωνής
• Εκμάθηση νέων δεξιοτήτων και διδασκαλία τους σε άλλους
• Συνεχή εξάσκηση