«Σεμινάριο Βλακείας» από τον Πιατά στο Βοτανικό

20.12.2010
Η βλακεία είναι θείο χάρισμα. Ομως δεν πρέπει να της γίνεται κατάχρηση", λέει μια παλιά αραβική παροιμία. "Νομίζετε πως ένας πολιτισμός που επινόησε την άλγεβρα, τον αστρολάβο, το εκκρεμές και τους ρεβιθοκεφτέδες μπορεί να πέφτει έξω στους υπολογισμούς του για το θέμα της βλακείας;"

Η βλακεία είναι θείο χάρισμα. Ομως δεν πρέπει να της γίνεται κατάχρηση", λέει μια παλιά αραβική παροιμία. "Νομίζετε πως ένας πολιτισμός που επινόησε την άλγεβρα, τον αστρολάβο, το εκκρεμές και τους ρεβιθοκεφτέδες μπορεί να πέφτει έξω στους υπολογισμούς του για το θέμα της βλακείας;", αναρωτιέται ο Σάκης Σερέφας, μέσω του θεατρικού του μονολόγου, "Σεμινάριο βλακείας" που παρουσιάζει ο Δημήτρης Πιατάς, 2 και 3 Ιανουαρίου, στον νέο θεατρικό χώρο "ELIART" στην οδό Κωνσταντινουπόλεως 127, στον Βοτανικό.

Το υποδόριο χιούμορ και η σουρεαλιστική γραφή του Σερέφα βρίσκουν έναν ιδανικό ερμηνευτή στο πρόσωπο του Δημήτρη Πιατά, που με ακροβατική δεξιοτεχνία ισορροπεί ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό της ανθρώπινης ύπαρξης.

Το έργο αποτελεί μία "αφορμή για στοχασμό και αναζήτηση της βλακείας στην τέχνη, στον πολιτισμό, στη θρησκεία, στους νόμους και τους κανόνες της ζωής από τη δημιουργία του κόσμου μέχρι και σήμερα", σημειώνει ο πρωταγωνιστής. Το "Σεμινάριο βλακείας" είναι ένας κωμικοτραγικός μονόλογος - η τελευταία διάλεξη ενός καθηγητή, του Εισηγητή, στους τελειόφοιτους ενός σύγχρονου τεχνοκρατικού κολεγίου. "Το "μάθημα ζωής" του Εισηγητή είναι ένα στοχαστικό παραλήρημα πάνω στη διαχρονική αξία της βλακείας ως αντίδοτου στην τετράγωνη και συχνά ανελέητη λογική της εποχής μας", τονίζει. Και προσθέτει: "Εχει πολύ ενδιαφέρον η θεματολογία του. Μέσα σε μια ώρα καταγράφεται πότε γεννήθηκε η βλακεία, πού υπάρχει και πού συνεχίζει να υπάρχει. Ο λόγος είναι παραληρηματικός, έχει πολύ ενδιαφέρον, πολύ χιούμορ και αρκετή πίκρα. Με άξονα το εύρημα ότι ο Εισηγητής πρέπει να απονείμει ένα μετάλλιο περί βλακείας κι εξυπνάδας, το κοινό συμμετέχει. Κι εκεί δημιουργείται κι ένα ενδιαφέρον σκηνικό παιχνίδι".

Η υπεράσπιση της βλακείας καταλήγει σε μια καυστική κριτική του σημερινού πολιτισμού, η οποία ξεδιπλώνεται όχι μόνο μέσα από τον προσωπικό λόγο του Εισηγητή αλλά μέσα από την παράλληλη ψηφιακή εγκατάσταση που προβάλλει χαρακτηριστικά στιγμιότυπα και μορφές με θέμα τη βλακεία - από τον Σαρλό στον Mr Bean και από τον Ερασμο στον Μέγα Ναπολέοντα.

Στο τέλος, όμως, το "μάθημα ζωής" του Εισηγητή αποκτά και έναν σπαρακτικό, εξομολογητικό τόνο: μήπως τελικά η βλακεία είναι το μοναδικό όπλο επιβίωσης και το τελευταίο αποκούμπι ανθρωπιάς στον αμείλικτο κόσμο, όπου ζούμε;

Ο Σάκης Σερέφας, δόκιμος ποιητής και πεζογράφος με έδρα τη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία χρόνια δοκίμασε τις δυνάμεις του και στη θεατρική γραφή με μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία. "Πιστεύω στη βλακεία και στις ευεργεσίες της", λέει με αφορμή το "Σεμινάριο βλακείας". Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου, τα σκηνικά - κοστούμια η Αφροδίτη Κουτσουδάκη και τη μουσική ο Κίμων Χυτήρης.