«Αλλοπαρμένοι» στο Αγγέλων Βήμα

18.09.2008
Οι «Αλλοπαρμένοι» το έργο των Thomas Middleton και William Rowley θα παρουσιαστεί τη φετινή σεζόν στο θέατρο Αγγέλων Βήμα σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.
Οι «Αλλοπαρμένοι» το έργο των Thomas Middleton και William Rowley θα παρουσιαστεί τη φετινή σεζόν στο θέατρο Αγγέλων Βήμα σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.
«Οι Αλλοπαρμένοι» είναι κράμα σκοτεινής τραγωδίας με γκροτέσκο, έργο γραμμένο με απολύτως σύγχρονο, ρεαλιστικό λόγο και με κινηματογραφικούς ρυθμούς.
Η πλοκή του εκτυλίσσεται σε δύο επίπεδα που κινούνται παράλληλα.

Στο ένα, το τραγικό, η βία το τυφλό πάθος και ο ερωτισμός οδηγούν στην καταστροφή και την αυτοκαταστροφή. Τα νήματα κατευθύνονται από το χέρι μιας γυναίκας που θέλει να αποκτήσει το εκάστοτε αντικείμενο του πόθου της με όποιο αντάλλαγμα.

Στο άλλο, το γκροτέσκο, ο ζωώδης ανδρικός ερωτισμός μαζί με την ανδρική επιπολαιότητα και ματαιοδοξία γελοιοποιούν τους ανδρικούς χαρακτήρες και αναδεικνύουν τη δύναμη της γυναικείας πίστης.

Ο συνδυασμός των δύο στοιχείων, τραγικού και γκροτέσκο, η εναλλαγή των τόπων δράσης (από τη μία η αυλή του φρούραρχου του Alicante με τη ζωή της καλής κοινωνίας και των δήθεν ψυχικά υγιών και από την άλλη ένα άσυλο ψυχοπαθών) και οι καταιγιστικοί ρυθμοί δίνουν στην πλοκή του έργου ιδιαίτερη ένταση και υπογραμμίζουν τη σύγκρουση και τις διαφορές των δύο κόσμων, των γνωστικών και των τρελών, των αρχόντων και των παρακατιανών, των θυμάτων και των θυτών.

Στο πρώτο επίπεδο, υπάρχει η ιστορία της Ιωάννας, κόρης του φρούραρχου του Alicante που ερωτεύεται τον Αλσεμέρο, άρχοντα από την Ιταλία, ενώ σε δύο μέρες πρόκειται να παντρευτεί αυτόν που έχει επιλέξει γι αυτήν ο άρχοντας πατέρας της και η ίδια έχει εγκρίνει. Η Ιωάννα είναι αποφασισμένη να φτάσει ακόμη και μέχρι το έγκλημα προκειμένου να ζήσει με τον Αλσεμέρο. Έτσι, επιστρατεύει τον δύσμορφο υπηρέτη του πατέρα της, Ντε Φλόρες, χωρίς ελπίδα ερωτευμένο μαζί της από καιρό, για να εξοντώσει τον ανεπιθύμητο μνηστήρα. Σε αντάλλαγμα, η Ιωάννα υπόσχεται να προσφέρει στον Ντε Φλόρες την πρώτη νύχτα της, παρά το ότι, με κάθε ευκαιρία, τού δείχνει ότι τον απεχθάνεται. Ταυτόχρονα, η Ιωάννα αναθέτει στην υπηρέτριά της, την παρθένα Διαφάντα, ερωτευμένη με τον Τζασπερίνο, φίλο του Αλσεμέρο, και ευτυχισμένη μαζί του, να εξαπατήσει τον ανυποψίαστο Αλσεμέρο μπαίνοντας αυτή, αντί της Ιωάννας, στο κρεβάτι του την πρώτη νύχτα του γάμου τους. Το σχέδιό της Ιωάννας υλοποιείται μέχρι κεραίας. Πράγματι, ο Ντε Φλόρες παρασύρει και σκοτώνει τον αθώο μνηστήρα και, πράγματι, η Διαφάντα περνάει με τον Αλσεμέρο την πρώτη νύχτα του γάμου του παίρνοντας τη θέση της Ιωάννας. Όμως, όλα ανατρέπονται, όταν η Ιωάννα ανακαλύπτει έκθαμβη και ομολογεί το πάθος της για τον Ντε Φλόρες.

Στο δεύτερο ?παράλληλο- επίπεδο, υπάρχει η γκροτέσκα ιστορία του Αλίμπιους, ηλικιωμένου ψυχίατρου και διευθυντή ασύλου φενοβλαβών στην ίδια πόλη. Ο Αλίμπιους είναι παντρεμένος με την όμορφη και πολύ νεώτερή του Ισαβέλλα. Από τη μια τη ζηλεύει τυραννικά, από την άλλη, δεν τής δείχνει την αγάπη και το ενδιαφέρον του. Η Ισαβέλλα αποτελεί δικαιολογημένα το μήλο της έριδος διαφόρων μνηστήρων που την πολιορκούν με κάθε τρόπο διεκδικώντας μια θέση στο κρεβάτι της. Από τη μια, ο Λόλιο (βοηθός του Αλίμπιους) και, από την άλλη, ο Φρανσίσκους και ο Αντόνιο (δύο νέοι από την ακολουθία του πατέρα της Ιωάννας) που προσποιούνται τους τρελούς για να κλειστούν στο άσυλο ώστε να βρεθούν κοντά της. Οι τρεις τους δεν το βάζουν κάτω και μηχανεύονται διάφορους τρόπους για να κερδίσουν την Ισαβέλλα, ο καθένας για τον εαυτό του. Η πίστη της Ισαβέλλας στον Αλίμπιους και η ατομική της αξιοπρέπεια ακυρώνει όλα τους τα σχέδια και εξευτελίζει τα τερτίπια τους και τους ίδιους.


Ο Thomas Middleton ήταν απροκάλυπτα αντιμοναρχικός και, ίσως ακριβώς για το λόγο αυτό, τα έργα του δεν έτυχαν της προβολής που τούς άξιζε στην εποχή του. Οι Αλλοπαρμένοι, για παράδειγμα, αφού παίχτηκαν για πρώτη φορά το 1622 στο Phoenix Theatre, μετά ξαναπαίχτηκαν μόνο μία φορά το 1668 και, ύστερα, εξαφανίσθηκαν μέχρι το 1930.

Ο Middleton ήδη από τις αρχές του 17ου αιώνα ανέλυσε με δεξιοτεχνία την ψυχή και τη σεξουαλικότητα της γυναίκας όλων των εποχών ανεξάρτητα από καταγωγή, ηλικία και κοινωνική θέση πλάθοντας ολοκληρωμένους ρόλους δυνατών γυναικών με δική τους βούληση και ανεξάρτητη πορεία. Αυτό διακόσια πενήντα χρόνια πριν τον Ίψεν, στον οποίο πιστώθηκε, τελικά, από τους μελετητές του θεάτρου, η πρωτιά. Στους Αλλοπαρμένους υπάρχουν τρεις τέτοιοι γυναικείοι χαρακτήρες, τριών διαφορετικών κοινωνικών τάξεων. Αριστοκράτισσα, αστή και γυναίκα του λαού. Ο Middleton παίρνει θέση για την κάθε μια τους μέσα από τα λόγια και τις πράξεις τους και εξετάζει την υγεία του μυαλού και της συμπεριφοράς κάθε μιας τους χωρίς έλεος.

Όμοια και οι ανδρικοί ρόλοι στο έργο του Middleton γενικά, αλλά και στους Αλλοπαρμένους ειδικότερα, είναι άνθρωποι που αμφισβητούν τις κοινώς παραδεκτές συμπεριφορές και τους κοινώς παραδεκτούς ηθικούς κανόνες. Δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι κάθε χαρακτήρας στα έργα του Middleton έχει τη δική του ηθική ταυτότητα.

Για τον William Rowley, κωμικό ηθοποιό που συνεργάσθηκε με τον Middleton πολύ λίγα είναι γνωστά. Οι Middleton και Rowley, σύμφωνα με τους μελετητές, έγραψαν μαζί πέντε έργα σε διάστημα πέντε ετών. Στους Αλλοπαρμένους, πιστεύεται ότι ο Rowley έγραψε κυρίως τις σκηνές του ασύλου.

Θέατρο «Αγγέλων Βήμα»
Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια
Τηλέφωνο : 210-5242211-3

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ :
Μετάφραση : Γιώργος Σεβαστίκογλου
Σκηνοθεσία : Κοραής Δαμάτης
Σκηνικά ? Κοστούμια : Κοραής Δαμάτης

ΠΑΙΖΟΥΝ (με αλφαβητική σειρά) :
Αθανασοπούλου Σοφία, Γεωργαλής Χρήστος, Καραμπέτσης Δημήτρης, Μαύρος Δημήτρης, Πολυζωίδης Ιωσήφ, Χουρδάκης Μανώλης, Χρυσάιδου Κορίνα, Χρυσομάλλης Λεωνίδας

Από 16 Οκτωβρίου
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ :
Πέμπτη : 21:15
Παρασκευή : 21:15
Σάββατο : 18:15 λαϊκή απογευματινή και 21:15
Κυριακή : 19:15

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ :
Γενική Είσοδος : 20 €
Φοιτητικό : 15 €
ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 120 λεπτά