Εκθέσεις της Photosynkyria 2001 στο Γαλλικό Ινστιτούτο

22.02.2001
Δύο εκθέσεις φωτογραφίας εγκαινιάζονται την Παρασκευή στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της Photosynkyria 2001, "Το μαγικό ταξίδι" της Στέλλας Αγιαννίτη με τίτλο και "Περί του μακρινού βορρά ή ο φάκελος της υπόθεσης Stradalh"του Riwan Tromeur.
Δύο εκθέσεις φωτογραφίας εγκαινιάζονται την Παρασκευή στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Photosynkyria 2001, "Το μαγικό ταξίδι" της Στέλλας Αγιαννίτη με τίτλο και "Περί του μακρινού βορρά"του Riwan Tromeur.
Το "Μαγικό Ταξίδι" της Στέλλας Αγιαννίτη εστιάζεται στα τετριμμένα δρώμενα της καθημερινότητας. Το μάσημα, η επαφή με τις τροφές, η αποσύνθεση των τροφίμων, αποκαλύπτουν, σαν μέσα από ένα παιχνίδι, τις αντιφάσεις της επαφής τους με την πραγματικότητα. Η σχέση με τα τρόφιμα αποκαλύπτεται βήμα-βήμα με τρόπο παιγνιώδη και ανήσυχο, αισθησιακό και στοχαστικό, άμεσο και πολυσύνθετο. Εκεί όπου η θέα του καθημερινού μπορεί να προκαλέσει ανία, οι φωτογραφίες της Στέλλας αναδεικνύουν μια ξεκάθαρη και γεμάτη πάθος αναφορά στην ύπαρξη. Όπως κάποιοι άλλοι έχουν αποτυπώσει το χώρο του δωματίου τους, η Στέλλα Αγιαννίτη προσηλώνει το βλέμμα στο χώρο της κουζίνας, κατεξοχήν γυναικείο έδαφος και πεδίο μεταμορφώσεων, με τον παρακμιακό τρόπο ενός Huysmans, ικανού να παρατηρεί μέχρι εξάντλησης τις αντανακλάσεις που γεννούσε ένα ποτήρι κρασί σε μια γκρενά καράφα τοποθετημένη πάνω σε ένα πορφυρό βελούδινο χαλί. Και οι πελώριες χρωματιστές φωτογραφίες, με ανανάδες, σαρδέλες ή αβγά σε γκρο πλαν, πιόνια σ' ένα λαίμαργο, ερωτικό παιχνίδι, διηγούνται κι αυτές ιστορίες με εικόνες στάσιμες, ιστορίες που πηγάζουν από τη συστηματική εξιδανίκευση της ύλης.
Παράλληλα, στην έκθεση "Περί του μακρινού βορρά" ο Τromeur μελετά τα σημάδια, τα ίχνη, τις παραμικρές ενδείξεις μεταξύ αστυνομικών εικόνων και αφήγησης μιας φανταστικής ζωής και προτείνει έναν νομαδικό τρόπο σκέψης ο οποίος δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά γιατί ο χώρος που εξερευνά είναι αυτός που χωρίζει δύο σημεία. O Riwan Tromeur (Γαλλία, 1946) παρουσιάζει μιαν ιλιγγιώδη αλληλουχία συμβάντων, ιστοριών, επιστημονικών τεκμηρίων και εικόνων σχετικά με τον περίπλου της παγωμένης θάλασσας Barents, φτιάχνοντας κάτι που είναι συγχρόνως ταξιδιωτική αφήγηση, ύφανση μιας συνωμοσίας και φωτογραφικό μνημείο.