Αυτό που μου τη "δίνει" σε σένα

30.11.2007
Υπάρχουν διάφορα μικρά πράγματα που στις κοντινές μας σχέσεις ανεχόμαστε, χωρίς ποτέ να αναφερθούμε σε αυτά. Καταπίνουμε τα συναισθήματά μας και προχωράμε ελπίζοντας πως ο άλλος

Υπάρχουν διάφορα μικρά πράγματα που στις κοντινές μας σχέσεις ανεχόμαστε, χωρίς ποτέ να αναφερθούμε σε αυτά. Καταπίνουμε τα συναισθήματά μας και προχωράμε ελπίζοντας πως ο άλλος «θα το καταλάβει». Τέτοιου είδους συμβιβασμοί όμως έχουν κόστος. Δεν σ' το λέω, αλλά... σου τα χω μαζεμένα! Μια φράση που λέμε αρκετά συχνά. Όταν δεν μιλάμε, εκφράζουμε το θυμό μας με μούτρα ή παθητική επιθετικότητα. Πράγματα που μπορεί να μη μας ενοχλούσαν πριν, αρχίζουν με ταχύτητα χιονοστιβάδας να μας «τη δίνουν». Όταν ο άλλος αδυνατεί να διαβάσει τα μη λεκτικά μηνύματα ή αυτά που υπονοούμε, αγανακτούμε γιατί νιώθουμε πως μας το χρωστάει για την υπομονή που του δείχνουμε και οφείλει να την ξεπληρώσει. Αντί να διατηρούμε λοιπόν κουτί παραπόνων, είναι καλύτερο να μιλάμε, πολύ πριν φτάσουμε στο αμήν.

Δεν σ' το λέω, γιατί σου το χω ξαναπεί!
Ναι, είναι αλήθεια πως είναι αρκετά ενοχλητικό να πρέπει να συζητάς και να ξανασυζητάς το ίδιο θέμα. Πουθενά δεν είναι όμως γραμμένο πως όταν συζητήσεις κάτι, θα το λύσεις κιόλας. Ας μην ξεχνάμε ότι αρκετοί ύφαλοι ξεπερνιούνται με εφευρετικότητα και μερικούς συμβιβασμούς από όλους τους εμπλεκομένους. Τέλος, αρκετά θέματα λύνονται σταδιακά, όχι με τη μία. Έπειτα από μια αρχική κουβέντα χρειάζεται διάλειμμα ανάπαυλας και αφομοίωσης πριν επανέλθουμε.

Ελπίζω να το καταλάβεις μόνος σου
Αυτή η πεποίθηση υπονοεί πως ο άλλος πρέπει να βλέπει και να αντιλαμβάνεται τα πράγματα σαν και μένα. Ή ότι ο άλλος, αν δεν καταλαβαίνει, δεν με αγαπάει πραγματικά. Ο καθένας αποτελεί μια ξεχωριστεί οντότητα, με διαφορετικά βιώματα, αντίληψη και ευαισθησίες, επομένως η ταυτόσημη αντίληψη δεν είναι αυτονόητη. Καθόλου δεδομένη δεν είναι και η «πραγματική αγάπη», όταν τη σχέση δεν τη δουλεύουμε.

Ξεκάθαρα μηνύματα
Το να είναι κανείς καλός στην επικοινωνία είναι και... θέμα εξάσκησης. Προπονηθείτε λοιπόν:

*Σύντομο μήνυμα: Σε παρακαλώ, μην... Θέλω να σου ζητήσω να...

*Ανοιχτή θέση και με πνεύμα συνεργασίας: Πώς όταν είμαστε με κόσμο εσύ... Τι γίνεται με σένα και... Σε παρακαλώ, εξήγησέ μου πώς και...

*Οικειοποιημένο συναίσθημα: Όταν γίνεται αυτό, εγώ... συγχύζομαι, στενοχωριέμαι κ.λπ.

*Διαπραγμάτευση: Τι θα σε βοηθούσε για να μην... Τι χρειάζεται να κάνω εγώ για να μην...

*Ανταλλαγή: Θα κάνω το χ, αν κι εσύ προσπαθήσεις να θυμάσαι το ψ.

*Το καλό και το κακό: Μου αρέσει όταν κάνεις το χ (πείτε σε τι βοηθά, πώς νιώθετε), Πληγώνομαι όταν...

*Επαναλάβετε, παρακαλώ: Η φυσική αντίδραση όταν μας κρίνουν είναι να αμυνθούμε. Αντί να μπλέξετε σε μια ατέρμονη συζήτηση επιτιθέμενοι κι εσείς, επανέλθετε στο σύντομο μήνυμα με άλλα λόγια.

*Αν ο άλλος δυσκολεύεται να καταλάβει: Όσο παράλογο κι αν ακούγεται... όσο ανόητο κι αν σου φαίνεται, όσο..., όταν εσύ κάνεις, λες, υπονοείς χ, εγώ θυμώνω, τα χάνω, πληγώνομαι... και θα ήθελα την επόμενη φορά να το έχεις υπόψη σου. n

*Σύντομο μήνυμα: Σε παρακαλώ, μην... Θέλω να σου ζητήσω να... Δεν μου αρέσει όταν...

*Ανοιχτή θέση και με πνεύμα συνεργασίας: Πώς όταν είμαστε με κόσμο εσύ... Τι γίνεται με σένα και... Σε παρακαλώ, εξήγησέ μου πώς και...

*Οικειοποιημένο συναίσθημα: Όταν γίνεται αυτό, εγώ... συγχύζομαι, στενοχωριέμαι κ.λπ. (Όχι με συγχύζεις, με θυμώνεις.)

*Διαπραγμάτευση: Τι θα σε βοηθούσε για να μην... Τι χρειάζεται να κάνω εγώ για να μην...

*Ανταλλαγή: Θα κάνω το χ, αν κι εσύ προσπαθήσεις να θυμάσαι το ψ.

*Το καλό και το κακό: Μου αρέσει όταν κάνεις το χ (πείτε σε τι βοηθά και πώς νιώθετε), Μου είναι όμως δύσκολο, με θυμώνει, πληγώνομαι όταν... (πείτε αυτό που δεν σας αρέσει).

*Επαναλάβετε, παρακαλώ: Η άμεση, φυσική αντίδραση όταν μας κρίνουν είναι να αμυνθούμε. Αντί να μπλέξετε σε μια ατέρμονη συζήτηση επιτιθέμενοι κι εσείς, επανέλθετε στο σύντομο μήνυμα με άλλα λόγια.

*Αν ο άλλος δυσκολεύεται να καταλάβει: Όσο παράλογο κι αν ακούγεται... όσο ανόητο κι αν σου φαίνεται, όσο..., όταν εσύ κάνεις, λες, υπονοείς χ, εγώ θυμώνω, τα χάνω, πληγώνομαι... και θα ήθελα την επόμενη φορά να το έχεις υπόψη σου.

Η κ. Χριστίνα Ρασιδάκη, σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, μας μυεί στα μυστικά της ψυχολογίας