Η "δικαίωση του Τλον" ως πηγή έμπνευσης

23.02.2001
Γύρω από τον άξονα του φανταστικού κινείται φέτος η διοργάνωση της "Φωτογραφικής Συγκυρίας 2001", έχοντας ως πηγή έμπνευσης το έργο του Χόρχε Λουις Μπόρχες "Η δικαίωση του Τλον". Τα έργα των καλλιτεχνών που παρουσιάζονται στις 30 ατομικές εκθέσεις της "Φωτογραφικής Συγκυρίας", αλλά και στη μεγάλη διεθνή ομαδική έκθεση "Η δικαίωση του Τλον" , η οποία εγκαινιάζεται το Σάββατο στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για τη φετινή διοργάνωση
Γύρω από τον άξονα του φανταστικού κινείται φέτος η διοργάνωση της "Φωτογραφικής Συγκυρίας 2001", έχοντας ως πηγή έμπνευσης το έργο του Χόρχε Λουις Μπόρχες "Η δικαίωση του Τλον". Τα έργα των καλλιτεχνών που παρουσιάζονται στις 30 ατομικές εκθέσεις της "Φωτογραφικής Συγκυρίας", αλλά και στη μεγάλη διεθνή ομαδική έκθεση "Η δικαίωση του Τλον" , η οποία εγκαινιάζεται το Σάββατο στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για τη φετινή διοργάνωση.
Όπως εξηγεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, Γιάννης Σταθάτος, "φανταστικό είναι η εκ προθέσεως παραβίαση της πραγματικότητας". Στην πρότασή του για την ανίχνευση του φανταστικού κόσμου του Μπόρχες ανταποκρίθηκαν αξιόλογοι καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένοι, δημιουργώντας έργα ειδικά για τη συγκεκριμένη διοργάνωση.
Η "Δικαίωση του Τλον" παρουσιάζει αποκλειστικά καινούργιες εργασίες Ελλήνων και ξένων που έγιναν ειδικά για την έκθεση αυτή. Aνάμεσά τους οι Joan Fontcuberta (Ισπανία), Ελένη Μαλιγκούρα, Mari Mahr (Αγγλία), Erasmus Schroeter (Γερμανία), Στέλιος Ευσταθόπουλος, Holly King (Καναδάς), Phillip George (Αυστραλία), Νίκος Παναγιωτόπουλος, Eric Emo (Γαλλία), Viktor Koen (ΗΠΑ), Χάρης Ζεβλάρης (Κύπρος), Susan Trangmar (Αγγλία), Όλγα Καλούση, Wojciech Prazmowski (Πολωνία) και Lynn Silverman (ΗΠΑ).
Οι δορυφορικές εκθέσεις με θέμα τη "φωτογραφία και το φανταστικό" συμπεριλαμβάνουν τους "Κολυμβητές" της Λίζης Καλλιγά, την εγκατάσταση "Συλλεκτικόν Ερμάριον Φωτογραφικών Αξιοπερίεργων" των Γάλλων Burattoni & Abrioux, τη "Σημειόπολη" του Joan Fontcuberta, τα "Μνημεία" της Νατάσσας Μαρκίδου, τα "Οχυρά" του Erasmus Schroeter, τη "Μεγάλη εγκατάσταση Περί του Μακρινού Βορρά" του Γάλλου Riwan Tromeur, το "Incantesimo" της Ιταλίδας Marialba Russo, κ.α.
Οι εκτός κυρίως θέματος εκθέσεις συμπεριλαμβάνουν καινούργιες εργασίες του Έκτoρα Δημησιάνου, του Χρήστου Αποστολάκη, του Νίκου Κουκή, του Jean-Jacques Dicker και άλλων καθώς και μία παγκόσμια πρωτιά: την πρώτη έκθεση προσωπικής φωτογραφικής εργασίας του γνωστού Άγγλου ιστορικού τέχνης και κριτικού φωτογραφίας Ian Jeffrey.
Καινοτομία αποτελεί, το βράδυ των εγκαινίων της έκθεσης, η παρουσίαση σε πρώτη εκτέλεση του μουσικού έργου του Παναγιώτη Λευθέρη, "Τλον: Οι πέτρινοι καθρέφτες", για δύο βιολιά και μαγνητοταινία, που έχει γραφτεί ειδικά γι' αυτή την εκδήλωση. Με την ευκαιρία του ανοίγματος της Φωτογραφικής Συγκυρίας στην μουσική το ίδιο βράδυ (7.30μμ) θα πραγματοποιηθεί η παράλληλη εκδήλωση Ηχοσυγκυρία, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Η Ηχοσυγκυρία είναι μία συναυλία σύγχρονης ελληνικής μουσικής δωματίου με έργα επτά νέων ταλαντούχων συνθετών, τα οποία έχουν γραφτεί κατά τη δεκαετία του '90. Η επιλογή των έργων έγινε με κριτήριο την ευρηματικότητα και την πρωτοτυπία τους, αλλά και τη σχέση τους με το φανταστικό, που είναι άλλωστε και το θέμα της φετινής Φωτογραφικής Συγκυρίας.