Μίλαν Κούντερα, το έργο του (5)

27.10.2000
Ο Μίλαν Κούντερα γεννήθηκε το 1929 στο Μπρνο της Τσεχοσλοβακίας. Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή και στη συνέχεια σπούδασε κινηματογράφο στην Ακαδημία της Πράγας. Το 1975 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Γαλλία. Είναι πολυγραφότατος και τα έργα του αγαπήθηκαν από εκατομμύρια αναγνώστες.
Ο Μίλαν Κούντερα γεννήθηκε το 1929 στο Μπρνο της Τσεχοσλοβακίας. Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή και στη συνέχεια σπούδασε κινηματογράφο στην Ακαδημία της Πράγας. Το 1975 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Γαλλία. Είναι πολυγραφότατος και τα έργα του αγαπήθηκαν από εκατομμύρια αναγνώστες.

"Οι Προδομένες Διαθήκες"
Το δοκίμιο αυτό ο Κούντερα το έγραψε στα γαλλικά το 1992 και κυκλοφόρησε στο Παρίσι το 1993. Στην Ελλάδα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Εστία" (πρώτη έκδοση: Δεκέμβριος 1995).

Οπισθόφυλλο: Πρόκειται για ένα δοκίμιο, που απαρτίζεται από εννιά μέρη. Όπως όλα τα τελευταία βιβλία του Κούντερα, είναι γραμμένο σαν μυθιστόρημα. Μέσα από το πρίσμα αυτής της "σοφίας του μυθιστορήματος", το βιβλίο εξετάζει τις θεμελιακές καταστάσεις της εποχής μας: τις ηθικές δίκες κατά της τέχνης του αιώνα, την ανάμνηση σαν μορφή λήθης,την αιδώ σαν ουσιαστική έννοια μιας εποχής που βασίζεται στο άτομο, την αδιακρισία που έγινε πια συνήθεια και κανόνας και αναγγέλλει έτσι το λυκόφως του ατομισμού. Τέλος, εξετάζει τις διαθήκες, τις προδομένες διαθήκες των καλλιτεχνών, της Ευρώπης, της τέχνης, της τέχνης του μυθιστορήματος.

"Η Βραδύτητα"
Το βιβλίο είναι γραμμένο στα γαλλικά (1994) και κυκλοφόρησε στο Παρίσι το 1995. Στην Ελλάδα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Εστία" (1996).
Οπισθόφυλλο: Ο Κούντερα αποφεύγει να χαρακτηρίσει το έργο αυτό ως μυθιστόρημα, γιατί συνδυάζει - κατά τον προσφιλή του τρόπο- μυθιστορηματική πλοκή με δοκιμιακές παρεμβάσεις. Θα μπορούσαμε μάλιστα να πούμε, ότι ο συγγραφέας θέτει σε εφαρμογή ιδέες και απόψεις που διατύπωσε στις "Προδομένες Διαθήκες". Η σύγκριση διαθέσεων, στάσεων ζωής και εμπειριών οδηγεί αναπόφευκτα και στη σύγκριση ρυθμών. Έτσι, το κείμενο αποδεικνύει ότι " βραδύτητα είναι ο ρυθμός της απόλαυσης και της μνήμης, και ταχύτητα ο ρυθμός της μη ικανοποίησης και της λήθης". Στη "Βραδύτητα" ο Κούντερα μας μιλάει κυρίως για την επικούρεια στάση απέναντι στη ζωή, εκφράζοντας παράλληλα τη βαθιά του αμφιβολία για το αν είναι ποτέ δυνατόν να πραγματοποιηθεί το ηδονιστικό ιδεώδες.