Μαθησιακές δυσκολίες: εντοπίστε τες | μαμα & παιδι , οικογενεια | womenonly.gr
0:00
3/10/2007

Μαθησιακές δυσκολίες: εντοπίστε τες

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο
Απασχολούν όλο και περισσότερο τη σύγχρονη κοινωνία και ιδιαίτερα τους γονείς και τα παιδιά τους. Κι όμως, αντιμετωπίζονται, αρκεί να τις αναγνωρίσετε. Πολλοί γονείς ανησυχούν αν τα παιδιά τους

Από τη Γιάννα Μαρνελάκη, Ψυχοπαιδαγωγό, σύβουλο οικογένειας

 

Απασχολούν όλο και περισσότερο τη σύγχρονη κοινωνία και ιδιαίτερα τους γονείς και τα παιδιά τους. Κι όμως, αντιμετωπίζονται, αρκεί να τις αναγνωρίσετε. Πολλοί γονείς ανησυχούν αν τα παιδιά τους, τελειώνοντας το νηπιαγωγείο, θα καταφέρουν να ενταχθούν καλά στην Α τάξη του Δημοτικού Σχολείου ή θα εμφανίσουν κάποια μαθησιακή δυσκολία. Οι μαθησιακές δυσκολίες εντοπίζονται συνήθως στη σχολική ηλικία και αφορούν τη γραπτή επεξεργασία του λόγου, δηλαδή ανάγνωση, κατανόηση κειμένου, γραφή-ορθογραφία και σπανιότερα την αριθμητική (δυσαριθμησιά). Κάποιες ωστόσο πρώιμες ενδείξεις στους διάφορους αναπτυξιακούς τομείς κατά την προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία συνδέονται με την εμφάνιση των μαθησιακών δυσκολιών και οι γονείς αλλά κύρια οι νηπιαγωγοί μπορούν να τις επισημάνουν. Η επισήμανσή τους αυτή θα πρέπει να οδηγήσει τους γονείς να επισκεφθούν τους ειδικούς για να αξιολογήσουν την αναπτυξιακή εικόνα του παιδιού. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να τρομοκρατηθούν ή, αντίθετα, να αγνοήσουν τις τυχόν δυσκολίες του παιδιού τους. Πολλά παιδιά «δικαιούνται» να έχουν βραδύτερο ρυθμό ανάπτυξης (πρόωρα, λιπαβαρή, παιδιά με συχνή νοσοκομειακή νοσηλεία κ.λπ.) αλλά και παιδιά που δεν είναι επιβαρημένα από κάποια νευρολογική διαταραχή έχουν και αυτά λιγότερη ικανότητα, αλλά ως αναπτυσσόμενοι οργανισμοί την κατακτούν και πολλές φορές ξαφνιάζουν.

Αναλάβετε δράση
Την πρώιμη διάγνωση μιας διαταραχής μπορεί να ακολουθήσει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, εάν κριθεί αναγκαίο από τον ειδικό, και το παιδί ευκολότερα θα «φτάσει» το επίπεδο της ηλικίας του. Σήμερα η χώρα μας διαθέτει στελεχωμένα αναπτυξιολογικά και νευρολογικά ιατρεία στα παιδιατρικά νοσοκομεία, ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, κέντρα ψυχικής υγείας, αλλά και πολύ καλούς επιστήμονες, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, που μπορούν να αξιολογήσουν το αναπτυξιακό profil του κάθε παιδιού και ανάλογα να βοηθήσουν και το παιδί αλλά και την οικογένεια. Μάθετε, λοιπόν, τις πρώιμες δυσκολίες κατά τομείς ανάπτυξης στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία και αντιμετωπίστε το πρόβλημα.

Γλωσσικός Τομέας

  • Ο λόγος δεν εξελίσσεται φυσιολογικά.
  • Δεν μαθαίνει νέες λέξεις.
  • Δυσκολεύεται να αναγνωρίσει και να ονοματίσει γνωστά αντικείμενα.
  • Ο λόγος του έχει συντακτικά λάθη.
  • Δεν μπορεί να εκτελέσει απλές οδηγίες.
  • Δεν εκφράζει επιθυμίες και ανάγκες.
  • Έχει δυσκολία στις πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Δυσκολεύεται να απομνημονεύσει απλές ομοιοκαταληξίες.

Τομέας Κοινωνικών Δεξιοτήτων

  • Δεν αντέχει μακριά από τους γονείς.
  • Δεν προσαρμόζεται εύκολα σε νέες καταστάσεις.
  • Συμπεριφέρεται παρορμητικά, χωρίς στόχο.
  • Αποφεύγει τους φίλους, απομονώνεται, δεν συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια.
  • Δεν αντέχει το όχι και το μη. Αντιδρά έντονα.
  • Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Δεν εκφράζει συναισθήματα.
  • Θέλει συνέχεια να το ενισχύουν, να είναι ο αρχηγός.
  • Αποφεύγει παιχνίδια ρόλων.
  • Αποσπάται πολύ εύκολα η προσοχή του.
  • Γκρινιάζει διαρκώς και έχει ιδιοτροπίες.

Γνωστικός Τομέας

  • Έχει περιορισμένη ακουστική και οπτική μνήμη.
  • Δυσχέρεια στις έννοιες χώρου και χρόνου.
  • Δυσκολία στην αναγνώριση σχήματος, χρώματος, μεγέθους.
  • Δεν κατανοεί την έννοια της αλληλουχίας.
  • Έχει δυσκολία στην ακουστική αλλά και στην οπτική μνήμη.

Κινητικός Τομέας

  • Δυσκολεύτηκε να περπατήσει ή άργησε.
  • Δεν έχει καλή λαβή στις μπογιές, στα μολύβια.
  • Δεν μπορεί να χειριστεί ψαλίδι.
  • Τρώει αδέξια.
  • Σκοντάφτει, πέφτει συχνά.
  • Δεν κάνει μιμήσεις χειρονομιών και κινήσεις.
  • Δυσκολεύεται στη ζωγραφική, στην αντιγραφή απλών σχημάτων.
  • Έχει δυσκολία στο συντονισμό των κινήσεων και στον προσανατολισμό στο χώρο.

Τομέας Αυτοεξυπηρέτησης

  • Δεν αυτοεξυπηρετείται στο πλύσιμο, ντύσιμο, φαγητό κ.λπ.
  • Είναι αδέξιο στις κινήσεις, με αποτέλεσμα να είναι συνεχώς λερωμένο.
  • Δεν έχει άνεση στην τουαλέτα, λερώνεται.
ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ