«Ψημένα» γεύματα | κουζινα , γευσεις | womenonly.gr
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΚΟΥΖΙΝΑ / ΓΕΥΣΕΙΣ
11:50
5/11/2014

«Ψημένα» γεύματα

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Αν ένας ωμοφάγος επιθυμεί να εντάξει στη διατροφή του «ψημένο» ωμοφαγικό φαγητό, τότε μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποια ειδική συσκευή, όπως ο αποξηραντής/αφυγραντής τροφίμων (dehydrator).

Αν ένας ωμοφάγος επιθυμεί να εντάξει στη διατροφή του «ψημένο» ωμοφαγικό φαγητό, τότε μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποια ειδική συσκευή, όπως ο αποξηραντής/αφυγραντής τροφίμων (dehydrator). Ο αποξηραντής, γνωστός ως «ο φούρνος του ωμοφάγου», επιτρέπει την παρασκευή εκατοντάδων εδεσμάτων, από ξερά φρούτα, ψωμί, ζυμαρικά και πίτσα μέχρι μπισκότα, κρέπες, μπουγάτσα και άλλα γλυκίσματα, βοηθώντας έτσι να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων και γεύσεων στο διαιτολόγιο. Με αυτή την ήπια θερμική επεξεργασία, που δεν προκαλεί καταστροφή ενζύμων ή άλλων διατροφικών στοιχείων, το φαγητό δεν ψήνεται με τη συμβατική έννοια του όρου, αλλά αφυδατώνεται (αποξηραίνεται) αργά και για πολλές ώρες σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, χαμηλότερες των 500 C, επομένως αποκτά μια πιο συνεκτική μορφή, φαίνεται οπτικά «μαγειρεμένο», γίνεται πιο τραγανιστό και φέρνει γευστικά περισσότερο προς το ψημένο.

Εργαλεία «ωμής κουζίνας»
Η γαστρονομία της ωμοφαγίας περιλαμβάνει εκατοντάδες εύγευστες συνταγές, από πολύ απλές μέχρι και προχωρημένες, για τις οποίες απαιτείται η χρήση ορισμένων βασικών εργαλείων κουζίνας.

Αποχυμωτής: Χρήσιμος για κόψιμο, σύνθλιψη και αποχύμωση φρούτων, λαχανικών, χόρτων, ριζών, βοτάνων, καθώς και μειγμάτων αυτών. Ορισμένοι αποχυμωτές διαθέτουν εξαρτήματα για την επεξεργασία ξηρών καρπών και σπόρων, άλεσμα τροφίμων, παρασκευή ζυμαρικών κ.ά.

Θερμός: Χρησιμοποιείται κυρίως για μούλιασμα και ελαφρύ «μαγείρεμα» των δημητριακών. Τα ωμά δημητριακά, π.χ. σπασμένο σιτάρι, τοποθετούνται μέσα στο θερμός με την προσθήκη βραστού νερού και αφήνονται για 8-12 ώρες με κλειστό το καπάκι του.

Μαντολίνο: Χειροκίνητο μηχάνημα κοπής των λαχανικών σε ομοιόμορφες φέτες, απλές ή κυματιστές, στο επιθυμητό πάχος, συνήθως πολύ λεπτές. Χρησιμεύει επίσης για την παρασκευή «ζυμαρικών» από λαχανικά, π.χ. καρότα, κολοκυθάκια.

Μπλέντερ ή multi food processor: Χρήσιμο για άλεσμα και πολτοποίηση ξηρών καρπών, σπόρων, μπαχαρικών και μουλιασμένων οσπρίων, πολτοποίηση φρούτων και λαχανικών, ανάμειξη υλικών σε συνταγές για φυτικές κρέμες, γλυκίσματα, σούπες, σάλτσες κ.ά.

Μύλος δημητριακών: Χρησιμοποιείται για το άλεσμα δημητριακών και οσπρίων, με σκοπό την παρασκευή αλευριού. Ένας καλός χειροκίνητος μύλος μπορεί να αλέσει σχεδόν τα πάντα και έχει πολλές χρήσεις.

Παγωτιέρα: Εξαιρετική για ωμοφάγους που λατρεύουν τα γλυκά. Διευκολύνει σημαντικά την παρασκευή παγωτών (χωρίς γάλα) και παγωμένων γλυκισμάτων με βάση τα φρούτα.

Φυτροσυσκευή: Διευκολύνει την καλλιέργεια φύτρων από σπόρους, π.χ. σιτάρι, αμάρανθος, ροβίτσα, ρεβίθια, φακές κ.ά. Για να βλαστήσουν οι σπόροι, που πρέπει να είναι σε φυσική μορφή, χρειάζονται από 1 έως 3 ημέρες.

Πιθανά οφέλη ωμοφαγίας
Παρότι τα τελευταία χρόνια η ωμοφαγία έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής και, ανεξαρτήτως κινήτρων, διατροφικά, υγείας, οικολογικά, ηθικά ή άλλα, αυξάνονται συνεχώς τα άτομα που την ακολουθούν, δεν υπάρχουν συγκριτικές επιστημονικές μελέτες που να αξιολογούν τις μακροχρόνιες επιδράσεις της στην ανθρώπινη υγεία. Εντούτοις οι πιο πολλοί ωμοφάγοι αναφέρουν ότι τους έχει προσφέρει περισσότερο σφρίγος και ευεξία, αυξημένη ενεργητικότητα και αντοχή, βελτίωση της φυσικής απόδοσης και των πνευματικών επιδόσεων («καθαρός νους»), καλύτερη ψυχική και σωματική υγεία. Αναφέρουν επίσης ότι νιώθουν και δείχνουν νεότεροι από την ηλικία τους, έχουν πιο υγιές δέρμα, λαμπερή επιδερμίδα, πυκνότερα μαλλιά και πιο σκληρά νύχια, ενώ κάποιοι δηλώνουν ότι η ωμοφαγία τούς βοήθησε να αδυνατίσουν και να διατηρήσουν το επιθυμητό σωματικό βάρος.

Ενδεχόμενοι κίνδυνοι
Η ωμοφαγία είναι περιοριστική, δεν αποτελεί ισορροπημένο τρόπο διατροφής και ενέχει κινδύνους για την υγεία όταν ο ωμοφάγος δεν έχει την ανάλογη διατροφική εκπαίδευση και δεν γνωρίζει πώς θα επιλέξει σωστά τα τρόφιμά του, πώς θα τα προετοιμάσει με ασφάλεια και πώς θα τα συνδυάσει κατάλληλα. Πιο συγκεκριμένα, η αποκλειστική κατανάλωση ωμών τροφίμων αυξάνει τόσο τις πιθανότητες προσβολής από διάφορους παθογόνους μικροοργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων των μυκήτων, όσο και τις πιθανότητες ανεπαρκούς κάλυψης των αναγκών του οργανισμού σε ασβέστιο, σίδηρο, βιταμίνες Β12 και D και, σπανιότερα, σε ψευδάργυρο, ω-3 λιπαρά και κάποια βασικά αμινοξέα. Οι μακροχρόνιες ελλείψεις διατροφικών στοιχείων όπως και η υπερβολική πρόσληψη ορισμένων άλλων μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές οργανικές δυσλειτουργίες και προβλήματα υγείας. Μπορούν επίσης να επιδεινώσουν την κατάσταση ατόμων που νοσούν ήδη, π.χ. με σιδηροπενική αναιμία, γαστρεντερικά προβλήματα, καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδη διαβήτη, υψηλό ουρικό οξύ, σαρκοπενία, οστεοπόρωση κ.ά. 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ