Όσπρια... Ένας διατροφικός θησαυρός | κουζινα , γευσεις | womenonly.gr
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΚΟΥΖΙΝΑ / ΓΕΥΣΕΙΣ
14:30
23/10/2013

Όσπρια... Ένας διατροφικός θησαυρός

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Απαραίτητα στη μεσογειακή δίαιτα, με υψηλή διατροφική σημασία για όλες τις ηλικίες και με πλήθος ευεργετικών επιδράσεων στην υγεία, τα ελληνικά όσπρια πρέπει να έχουν συχνή και εξέχουσα θέση στο τραπέζι μας.

Τα διάφορα είδη οσπρίων, όπως φασόλια ξερά, φακές, ρεβίθια, φάβα κ.ά., αποτελούν τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας με σχετικά λίγες θερμίδες. Διαθέτουν μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, δηλαδή δεν ανεβάζουν απότομα το σάκχαρο στο αίμα, και φυτικές ίνες, κάποιες εκ των οποίων έχουν πρεβιοτική δράση και συνεισφέρουν στην αύξηση των καλών βακτηρίων (προβιοτικά) του γαστρεντερικού συστήματος. Αποτελούν επίσης πηγή πολλών μικροθρεπτικών στοιχείων, όπως βιταμίνες της ομάδας Β, βιταμίνη Κ, καλίου, φωσφόρου, σιδήρου, σεληνίου, πολυφαινολών κ.ά., ενώ είναι χαμηλά σε λίπη και νάτριο, με ελάχιστα κορεσμένα λιπαρά, χωρίς καθόλου χοληστερίνη και χωρίς γλουτένη. Πρόκειται επομένως για τρόφιμα που μπορούν να καλύψουν μεγάλο εύρος των αναγκαίων διατροφικών στοιχείων κάθε ηλικίας και γι’ αυτό είναι απαραίτητο να τα συμπεριλαμβάνουμε όλοι, μικροί και μεγάλοι, συχνά στο διαιτολόγιό μας, ιδίως δε όταν προσπαθούμε να μειώσουμε την κατανάλωση κρέατος και να ακολουθούμε το μεσογειακό πρότυπο διατροφής. Μάλιστα, οι επίσημες «Διατροφικές οδηγίες για ενήλικες στην Ελλάδα» συστήνουν την κατά μέσο όρο κατανάλωση μίας μικρομερίδας μαγειρεμένων οσπρίων (περίπου 75g) μέρα παρά μέρα (διαβάστε: www.nut.uoa.gr/dietaryGR.html).

Οφέλη στην υγεία
Αξιόπιστες μελέτες συσχετίζουν τη συχνή κατανάλωση οσπρίων περίπου 4 φορές εβδομαδιαίως, με μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ, καρδιαγγειακών νοσημάτων, εγκεφαλικών και διαφόρων τύπων καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου. Καταδεικνύουν, επίσης, ότι η συχνότερη κατανάλωση οσπρίων έναντι άλλων τροφίμων, π.χ. κρέατος, μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο, υποβοηθώντας έτσι σημαντικά τους πάσχοντες από διαβήτη, αλλά και σε συνολικά χαμηλότερη πρόσληψη θερμίδων, υποβοηθώντας έτσι τόσο το αδυνάτισμα όσο και τη μακροπρόθεσμη διατήρηση του επιθυμητού σωματικού βάρους (Δείτε ενδεικτικά: www.cdc.gov/nchs/nhanes.htm).

Ενδεικνυόμενες επιλογές
Επιλέγετε συσκευασμένα όσπρια από γνωστές εταιρείες αντί για χύμα αγνώστου προελεύσεως, προτιμότερο κλεισμένα σε διαφανείς συσκευασίες, ώστε να βλέπετε και να ελέγχετε καλύτερα το περιεχόμενό τους.

Επιμένετε ιδιαίτερα στην αγορά ελληνικών οσπρίων και με πλήρη καταγραφή της ταυτότητάς τους πάνω στο πακέτο, όπως π.χ. ονοματεπώνυμο παραγωγού, περιοχή καλλιέργειας του προϊόντος, ώστε να ξέρετε ακριβώς τι τρώτε και από πού προέρχεται.

Προτιμάτε όσπρια με ελεγχόμενο και καταγεγραμμένο σύστημα παραγωγής, όπως π.χ. Ορθής Γεωργικής Πρακτικής (ΟΓΠ) - μέθοδος ολοκληρωμένης διαχείρισης που αφενός εξασφαλίζει την υψηλή ασφάλεια και την άριστη ποιότητα του τελικού προϊόντος, αφετέρου προστατεύει το περιβάλλον και τους εργαζόμενους στα χωράφια.

Μην ξεχνάτε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μοναδικά παραδοσιακά όσπρια, όπως αυτά που φέρουν τη σφραγίδα ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωργική Ένδειξη), π.χ. οι Γίγαντες Καστοριάς, σφραγίδα η οποία πιστοποιεί τον άρρηκτο δεσμό του προϊόντος με τη γεωγραφική περιοχή που παράγεται ? αξίζουν να τα προτιμήσετε!

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ