Μήπως το γραφείο σε αρρωσταίνει; | αρμονικη ζωη , υγεία | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΖΩΗ / ΥΓΕΙΑ
13:00
2/4/2015

Μήπως το γραφείο σε αρρωσταίνει;

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Νιώθεις άρρωστη κάθε φορά που μπαίνεις στο χώρο εργασίας σου; Όχι δεν είναι μόνο η πίεση ή ο δύστροπος προϊστάμενος… Πολλές συνήθεις ενοχλήσεις συνοδεύουν τη σύγχρονη μορφή εργασίας. Δες ποιες σε αφορούν άμεσα και ακολούθησε τις οδηγίες των ειδικών. 

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες μελέτες υποδεικνύουν ότι οι εργαζόμενοι σε γραφείο βρίσκονται στην ομάδα υψηλού κινδύνου για διάφορες παθήσεις, οι οποίες μπορεί να επιβαρύνουν φυσιολογικές λειτουργίες, να επιδεινώσουν υπάρχουσες καταστάσεις ή να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στον οργανισμό. Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (OSHA), περίπου 142.000 Ευρωπαίοι εργαζόμενοι πεθαίνουν κάθε χρόνο από αιτίες που σχετίζονται με επαγγελματικές ασθένειες.

Μυοσκελετικοί πόνοι

Κάτσε καλά!

Τι συμβαίνει: Οι μυοσκελετικές παθήσεις αποτελούν το πιο κοινό πρόβλημα υγείας που σχετίζεται με την εργασία στην ΕΕ. Μάλιστα, όπως αποδείχθηκε από πρόσφατη επιδημιολογική μελέτη, μια κατηγορία εργαζομένων που βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο για τέτοια προβλήματα είναι λογιστές, γραμματείς, φιλόδοξα και εργατικά στελέχη, καθώς και όλοι όσοι κάθονται με τις ώρες σε ένα γραφείο και... δεν σηκώνουν κεφάλι από την οθόνη του υπολογιστή. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Kωνσταντίνος Μαλίζος, καθηγητής Ορθοπαιδικής της Ιατρικής Σχολής του Παν/μίου Θεσσαλίας: «Οι παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος πρέπει να αντιμετωπίζονται εγκαίρως, αλλιώς μπορεί να οδηγήσουν σε μακροχρόνιες επώδυνες καταστάσεις και σωματική ανικανότητα». Επίσης «το συνεχές και με ένταση σκύψιμο αλλά και η κακή στάση του σώματος γενικότερα στο γραφείο μπορεί να επιδεινώσουν προϋπάρχουσες παθήσεις, όπως τενοντίτιδες, μυϊκές θλάσεις, μετατρέποντάς τες από οξείες σε χρόνιες καταστάσεις, οι οποίες δύσκολα πλέον αντιμετωπίζονται».

Τι να κάνεις: Κατά την ώρα της εργασίας στο γραφείο είναι απαραίτητο να κινείς συχνά όλες τις αρθρώσεις (κυρίως αυχένα, ώμους, καρπούς, γόνατα), να κάνεις διατάσεις στις μυϊκές ομάδες για αιμάτωση και οξυγόνωση και βεβαίως να σηκώνεσαι συχνά από την καρέκλα σου. Έτσι ανακουφίζεις τα πονεμένα, πιεσμένα και ακίνητα σημεία του σώματός σου. Φρόντισε ακόμα να κάθεσαι με τέτοιον τρόπο ώστε ο αυχένας να παραμένει σχεδόν σε κατακόρυφη θέση, η μέση να υποστηρίζεται από την πλάτη της καρέκλας και οι αγκώνες να ακουμπούν στα μπράτσα της καρέκλας ή επάνω στο γραφείο. Φρόντισε να υπάρχει και αρκετός χώρος κάτω από το γραφείο, για την άνετη κίνηση των γονάτων και των ισχίων. Τα γόνατα να είναι στο ίδιο ύψος ή ελαφρώς υψηλότερα από τα ισχία (αν χρησιμοποιείς υποπόδιο).

Τενοντίτιδα

Για όλα φταίει ο υπολογιστής!

Τι συμβαίνει: Παλαιότερα ήταν η «νόσος» που αφορούσε κυρίως τους μουσικούς, τους τενίστες, τους οδοντοτεχνίτες και γενικά τα άτομα με χειρωνακτική εργασία. Σήμερα η τενοντίτιδα (φλεγμονή που δημιουργείται στο περίβλημα του τένοντα) αφορά ιδιαίτερα τους χρήστες των υπολογιστών! Η πάθηση συνδέεται άμεσα με τη λάθος τοποθέτηση των χεριών σε σχέση με το πληκτρολόγιο του υπολογιστή αλλά και με τις κινήσεις που εκτελούνται κατά τη χρήση του mouse του υπολογιστή, οι οποίες μπορεί να επαναλαμβάνονται εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Τα συμπτώματα της τενοντίτιδας είναι κυρίως ο πόνος κατά μήκος του ερεθισμένου τένοντα, ο οποίος συνήθως προκαλείται κατά την κίνηση που εκτελεί ο συγκεκριμένος τένοντας και μπορεί να αντανακλά και προς τα πάνω σε όλο το άκρο, εξηγούν οι ειδικοί. Σε σοβαρότερες ωστόσο περιπτώσεις ο πόνος εμφανίζεται και τις νυχτερινές ώρες.

Τι να κάνεις: Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί από την Ελληνική Εταιρεία Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας: «Η λύση θα δοθεί από την τροποποίηση των συνηθειών σου. Θα πρέπει, δηλαδή, να προσέξεις ιδιαίτερα τη στάση σου και κυρίως το ύψος της καρέκλας που κάθεσαι όταν δουλεύεις στον υπολογιστή. Αν νομίζεις ότι το πρόβλημα είναι η χρήση του mouse, να αρχίσεις να το χρησιμοποιείς με το άλλο χέρι ή να δουλεύεις περισσότερο με το πληκτρολόγιο. Εξέτασε επίσης την αλλαγή του mouse με ένα διαφορετικό τύπο από αυτούς που κυκλοφορούν στο εμπόριο και προσπάθησε τουλάχιστον κάθε μία ώρα να κάνεις διάλειμμα 5-10 λεπτών, κατά το οποίο θα τεντώνεις και θα κάνεις ελαφρύ μασάζ στο χέρι σου. Τέλος, ένας ειδικά διαμορφωμένος νάρθηκας ακινητοποίησης που θα φοράς κατά τις νυχτερινές ώρες μπορεί να προσφέρει σημαντική βοήθεια σε περίπτωση που η τενοντίτιδα σού έχει ήδη χτυπήσει την πόρτα.

Μύκητες του γραφείου

Οι γνωστοί σου «άγνωστοι»

Τι συμβαίνει: Μπορεί να μη φαίνονται, αλλά εκατομμύρια μικροοργανισμοί παραμένουν σε έναν κλειστό εργασιακό χώρο, κυρίως στο πάτωμα, ακόμη και μετά την αποχώρηση των ανθρώπων που τους μετέφεραν εκεί. Όταν λοιπόν κάποιος ξαναμπεί μέσα στο συγκεκριμένο χώρο, αυτοί οι μικροοργανισμοί αναδεύονται και κυκλοφορούν στον αέρα. Η έκθεση όμως των εργαζομένων σε αυτούς τους μικροοργανισμούς συμβάλλει στην εκδήλωση των συμπτωμάτων του συνδρόμου του «άρρωστου κτιρίου» και μπορεί να οδηγήσει σε άσθμα, ασθένειες της ανώτερης αναπνευστικής οδού, πονοκεφάλους, μολύνσεις και ερεθισμούς της μύτης, του λαιμού, των ματιών και του δέρματος.

Τι να κάνεις: Ο σωστός αερισμός του χώρου βοηθά να προλάβεις ασθένειες και μολύνσεις. Προσπάθησε λοιπόν να αερίζεις κάθε μία ώρα (για 5-10 λεπτά) και μην διστάζεις να δίνεις «μάχες» για να ανοίγουν πότε πότε τα παράθυρα στο γραφείο.

ΑΠΟ ΤΗ ΡΙΤΑ ΒΕΛΩΝΗ

 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ