Χριστούγεννα & διατροφικές διαταραχές: Τι να προσέξεις | αρμονικη ζωη | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΖΩΗ
19:04
21/12/2016

Χριστούγεννα & διατροφικές διαταραχές: Τι να προσέξεις

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Τα Χριστούγεννα οι περισσότεροι τα έχουμε συνδέσει με γλυκά και φαγητό. Οι περισσότερες γυναίκες αγχωνόμαστε μη βάλουμε κιλά, πόσο μάλλον όσες ήδη βρίσκονται αντιμέτωπες με το σκληρό πρόσωπο της νευρικής ανορεξίας. 

Η Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Διατροφικών Διαταραχών και υποψήφια Διδάκτωρ του Kings College, οικογενειακή θεραπεύτρια εξειδικευμένη στις διατροφικές διαταραχές εξηγεί πώς είναι τα Χριστούγεννα για κάποιον που νοσεί από Διατροφική  Διαταραχή και προτείνει 5 τρόπους διαχείρισης της νόσου για συγγενείς και φίλους.

 5 τρόπους διαχείρισης της νόσου για συγγενείς και φίλους.

Η πιο δύσκολη στιγμή της χρονιάς έφτασε! Οι περισσότεροι ασθενείς με διατροφική διαταραχή, καθώς και οι οικογένειές τους έρχονται αντιμέτωποι με το σκληρότερο πρόσωπο της νόσου.

Είναι άδικο να θεωρείτε ότι οι ασθενείς δεν θέλουν να βιώσουν το κλίμα των Χριστουγέννων, χωρίς τις συνεχείς παρεμβάσεις της ασθένειας μέσα στο κεφάλι τους, χωρίς κλάμα και πόνο. Αλλά τα Χριστούγεννα συνδέονται άμεσα με την τροφή και οι προκλήσεις είναι συνεχείς, αφού όπου και αν πας τα γλυκά μοσχομυρίζουν παντού και όλοι κάτι θα θέλουν να σε φιλέψουν. Και η διατροφική διαταραχή αντιδρά στις παραπάνω συνθήκες σαν την μεγίστη απειλή.

Οπότε όλοι πρέπει να λάβουμε υπόψη αυτή την συνθήκη, καθώς ο εγκέφαλος των ασθενών δεν εκλαμβάνει την έκθεση στην τροφή με ίδιο τρόπο όπως ο δικός μας. Κανείς από μας δεν μπορεί να αντιληφθεί πως η φωνή της διατροφικής διαταραχής μέσα από χαρακτηρισμούς του τύπου είσαι χοντρή, απαίσια, αδύναμη, ανάξια και ανεπαρκής, καταφέρνει μέσα από αυτό να καταδιώξει, εκφοβίσει, απαξιώσει και ισοπεδώσει τελικά τον ασθενή.

Καταλαβαίνω ότι για κάποιον που είναι εκτός διατροφικής διαταραχής όλο αυτό φαντάζει εξωπραγματικό. Αν όμως είστε συγγενής ή φίλος ατόμου με ΔΔ, μπορείτε με 5 tips να βοηθήσετε τα αγαπημένα σας αυτά πρόσωπα να αντιμετωπίσουν με το λιγότερο δυνατό κόστος την αδυσώπητη φωνή της ΔΔ κατά την διάρκεια των γιορτών:

1. Αν περιμένετε επίσκεψη από κάποιο που πάσχει από ΔΔ εξαφανίστε την ζυγαριά:

Παρόλο που οι περισσότεροι από μας μπορεί να αγνοούμε την ύπαρξη ή τη παρουσία της ζυγαριάς μέσα στο μπάνιο ή στο υπνοδωμάτιο, οι ασθενείς δυστυχώς έχουν εσωτερικό ανιχνευτή. Αν την ανακαλύψουν θα δυσκολευτούν πολύ να την αγνοήσουν, καθώς λειτουργεί σαν τον υπέρτατο κριτή της ζωής τους! Ξέρετε από πόσες μέρες πριν προετοιμάζονται για την περίοδο των γιορτών; Από την πολύ σκέψη και τον έλεγχο έχουν ήδη εξαντληθεί, δηλαδή έχουν ήδη αποδυναμωθεί από τον φόβο και την τρομοκρατία που ασκεί η φωνή της ΔΔ. Γιατί η ζυγαριά θα πυροδοτήσει όχι μόνο το αίσθημα τους ότι δεν αξίζουν να φάνε αλλά και πόσο δεν αξίζουν την αγάπη της οικογενείας και των φιλών, προκαλώντας ακόμα περισσότερο πόνο, απόγνωση και απομόνωση.

2.Αντιμετωπίστε τους με αγάπη και τρυφερότητα:

Σκεφτείτε τι κουράγιο και γενναιότητα έχουν για να τολμήσουν να παραβρεθούν στο οικογενειακό ή φιλικό τραπέζι. Έχουν προσπαθήσει να πάνε κόντρα στην φωνή που τους χτυπά ανελέητα μέρες τώρα. Το να μάχεσαι μια τόσο σοβαρή ασθένεια είναι αξιοθαύμαστο, οπότε είναι σημαντικό να τους το αναγνωρίσετε. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι τις αγαπάτε για πάντα και όχι μόνο σήμερα! Αποδείξτε τους πόσο σημαντικές είναι για σας, κόντρα στη φωνή που τους λέει ότι δεν τους αγαπά κανείς και ότι μόνο αυτή (η ΔΔ) είναι η μοναδική τους φίλη που τις αγαπά και τις νοιάζεται. Χρησιμοποιήστε την αγάπη σας σαν το μοναδικό σας όπλο σε μια ασθένεια που απαξιώνει και διαλύει το αγαπημένο σας πρόσωπο.

3.Μην σχολιάσετε την οποιαδήποτε αλλαγή στο σώμα:

Σχόλια του τύπου “αχ πάχυνες ή έχασες βάρος” ρίχνουν και άλλο λάδι, σε μια φωτιά που σιγοκαίει και είναι έτοιμη να εξελιχθεί σε ανεξέλεγκτη πυρκαγιά. Η εστίαση στο σώμα αναμφίβολα πυροδοτεί και άλλο την ΔΔ που όλα τα ελέγχει και όλα τα χειρίζεται. Γιατί μπορεί εύκολα να πει «να είδες πάχυνες όλοι το βλέπουν, είσαι μια χοντρή και μου ήθελες και τραπέζια»! «Τίποτα, μόνο σαλάτα θα φας και πολύ σου είναι». Μην στρώσετε κόκκινο χάλι στην φωνή, αφήστε το θέμα του βάρους σε εμάς τους ειδικούς, που παρακολουθούμε τους ασθενείς. Εσείς εστιαστείτε στα θετικά που έχει το αγαπημένο σας πρόσωπο, στο τρόπο που εκδηλώνει τις σκέψεις του για κάποιο θέμα συζήτησης, στην καλοσύνη του ή την τρυφερότητά του. Παινέψτε τα ψυχικά προτερήματα του και όχι τις επιδόσεις τους, γιατί και πάλι εκεί η φωνή καιροφυλακτεί για να το αξιοποιήσει επαρκώς προς όφελος της.

4.Μην σχολιάζετε το βάρος ούτε των άλλων καλεσμένων και προπαντός μην ανοίγετε κουβέντες για δίαιτα:

Όπως με την ζυγαριά, η υπερευαισθησία σε σχόλια και συζητήσεις που αφορούν την δίαιτα, το φαγητό και το βάρος ακόμα και αν ο αποδέκτης δεν είναι η ιδία η  ασθενής, η φωνή ουρλιάζει ασταμάτητα, λέγοντας ότι «να και οι άλλοι πιστεύουν ότι το φαγητό είναι πρόβλημα και δεν θα έπρεπε να τρως και δεν το έχεις ανάγκη»! Απενοχοποιήστε την τροφή μπροστά στον ασθενή, φάτε ελευθέρα και εσείς χωρίς περιορισμούς και αποφύγετε εκφράσεις του τύπου, από «Δευτέρα θα ξεκινήσω δίαιτα γιατί πρέπει να χάσω τα κιλά που πηρά μέσα στις γιορτές»!

5.Μην σχολιάζετε τι τρώνε:

Μπορεί να σας χαροποίει το γεγονός ότι τρώνε φυσιολογικά ή να ανησυχήσετε για την μικρή ή μεγάλη ποσότητα της τροφής στο πιάτο. Όμως την ανησυχία σας δεν θα την εκφράσετε σήμερα, ούτε μπροστά σε όλους τους καλεσμένους. Σας διαβεβαιώνω ότι έχουν παλέψει πολύ σκληρά με την νόσο για να παραβρεθούν σε αυτό το τραπέζι. Ανεξάρτητα λοιπόν από την ποσότητα της τροφής, αυτή την στιγμή της μεγάλης μάχης είναι νικήτριες γιατί κατάφεραν να αντισταθούν στην απομόνωση και στην τιμωρία που ήθελε να τους επιβάλλει  η ΔΔ Άγιες Μέρες. Αποφύγετε οποιοδήποτε σχόλιο, παρέμβαση ή κίνηση που να δείχνει την ανησυχία σας, δηλαδή μην κάνετε σινιάλο σε κάποιον άλλο για να δει και εκείνος τι τρώει η ασθενής.

Ψιθυρίστε τους πόσο περήφανοι νιώθετε, για την γενναιότητα που δείχνουν στο οικογενειακό τραπέζι, και ότι αυτό αποδεικνύει πόσο συνεπείς είναι στη προσπάθεια τους να αντιμετωπίσουν την νόσο. Και να είστε σίγουροι ότι η εφαρμογή όλων των παραπάνω tips θα είναι ένα δυνατό χτύπημα στα «ουρλιαχτά» της ΔΔ.

ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΤΣΙΑΚΑ, διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Διατροφικών Διαταραχών και υποψήφια Διδάκτωρ του Kings College, οικογενειακή θεραπεύτρια εξειδικευμένη στις διατροφικές διαταραχές. www.hcfed.gr

 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ