Τελειομανία: Σε ποιον από τους 3 τύπους της ανήκεις και πώς μπορείς να το διαχειριστείς | αρμονικη ζωη , ευ ζην , ψυχολογια | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
9:08
28/8

Τελειομανία: Σε ποιον από τους 3 τύπους της ανήκεις και πώς μπορείς να το διαχειριστείς

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Μιλάς πολύ για την αυτο-βελτίωση και την ανάπτυξη, αλλά όταν η επιθυμία να βελτιώσεις τον εαυτό σου, μεταμορφώνεται σε τελειομανία, το πρόσθετο άγχος θα μπορούσε να επηρεάσει την ευημερία σου. Στην πραγματικότητα, η έρευνα δείχνει ότι υπάρχουν τρεις τύποι τελειομανών ανθρώπων:

  1. Η προσανατολισμένη στο άτομο τελειομανία: αναμένεις από τον εαυτό σου να είσαι τέλεια
  2. H τελειομανία που ορίζεται από τους άλλους: υποθέτεις ότι οι άλλοι περιμένουν από σένα να είσαι τέλεια
  3. Η προσανατολισμένη στους άλλους τελειομανία: περιμένεις τους άλλους να είναι τέλειοι

Κάθε τύπος τελειομανούς ανθρώπου, έχει τις δικές του πιέσεις και εμπόδια να ξεπεράσει, εξηγεί στο sheknows.com ο καθηγητής Thomas Curran, του London School of Economics and Political Science, του οποίου η έρευνα επικεντρώνεται στην τελειoμανία. Οι στρεσογόνοι παράγοντες είναι διαχειρίσιμοι, συμφωνεί και ο Simon Sherry, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Dalhousie: «Η τελειομανία είναι μέρος της προσωπικότητάς σου, αλλά υπάρχουν τρόποι να το αλλάξεις», λέει. Όπως συμβαίνει με κάθε είδους αλλαγή συμπεριφοράς, το πρώτο βήμα προς την υπέρβαση μιας τάσης τελειομανίας, είναι να το αντιμετωπίσουμε.

Διάβασε παρακάτω πώς να προσδιορίσεις ποιος τύπος τελειομανούς είσαι και πώς μπορείς να το διαχειριστείς:

1. Η προσανατολισμένη στο άτομο τελειομανία

Οι άνθρωποι που αγωνίζονται με την προσανατολισμένη στο άτομο τελειομανία, προκαλούν μεγάλες προσδοκίες στον εαυτό τους, διαπιστώνει ο Sherry και αυτές οι προσδοκίες μπορούν να προκαλέσουν εμμονή με το επίτευγμα. «Υπάρχει ένας βασικός φόβος αποτυχίας για κάθε πράξη που αναλαμβάνει το άτομο», προσθέτει ο Curran. «Οι αυτό-τελειομανείς βλέπουν τις αποτυχίες ως προσωπικές αποτυχίες και όταν τις παίρνουμε πολύ προσωπικά, το βλέπουμε σαν μια αδυναμία μας».

Αν σου συμβαίνει αυτό, αναζήτησε τον εσωτερικό διάλογο.

Το κλειδί για την αντιμετώπιση του αυτό-τελειομανή προέρχεται από την αυτοσυγκέντρωση. «Μίλησε στον εαυτό σου με το ίδιο συναίσθημα που θα χρησιμοποιούσες με άλλους», προτείνει ο Curran. «Αν η εσωτερική σου κριτική, σου πει ότι κάτι είναι λάθος με σένα, γύρισε τη συζήτηση προς κάτι άλλο».

 

2. Αν η τελειομανία σου ορίζεται από τους άλλους:

Οι κοινωνικά τελειομανείς πιστεύουν ότι οι άλλοι αναμένουν την τελειότητα από αυτούς. Με την άνοδο των social media, οι νέοι είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε αυτό τo είδος τελειομανίας, λέει ο Curran.

Αν σου συμβαίνει αυτό θα πρέπει να κάνεις τα εξής:

Επειδή οι κοινωνικά προσδιορισμένοι τελειομανείς αισθάνονται ότι πρέπει να διατηρήσουν μια συγκεκριμένη εικόνα των ίδιων (και συχνά, μια online παρουσία), ο Curran σημειώνει ότι η υπέρβαση του φόβου ξεκινά με την προώθηση των πολιτιστικών κανόνων. «Πρόκειται για την αλλαγή του πλαισίου αναφοράς μας, ώστε να απομακρυνθούμε από το πώς οι άνθρωποι μας βλέπουν σε μια οθόνη», προσθέτει. «Θα συνειδητοποιήσεις σιγά-σιγά ότι δεν υπάρχουν και τόσοι που να περιμένουν τόσα πολλά από σένα».

 

3. Αν η τελειομανία σου είναι προσανατολισμένη στους άλλους:

Είναι φυσικό να απογοητεύεσαι όταν οι συνάδελφοι ή τα αγαπημένα σου πρόσωπα δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες σου, αλλά εάν είσαι τελειομανής προς τους άλλους, αυτή η απογοήτευση ενισχύεται. «Οι άνθρωποι που στρέφονται προς την τελειότητα με διαφορετικό προσανατολισμό, τείνουν να έχουν ταραχές και αρνητικές κοινωνικές σχέσεις επειδή αναμένουν τόσα πολλά από άλλους ανθρώπους» εξηγεί ο Sherry. «Αγωνίζονται να καταλάβουν με ποιόν τρόπο τα πρότυπά τους επηρεάζουν τους γύρω τους».

Εάν αυτό φαίνεται να σου συμβαίνει, δούλεψε πάνω στην επίγνωση και προσπάθησε να επικοινωνήσεις όταν χρειάζεται.

Όταν πρόκειται να μετριάσεις την πίεση που ασκείς στους άλλους, η επίγνωση είναι μια σημαντική βάση. Άνθρωποι με τελειομανία προσπαθούν να κατανοήσουν πώς επηρεάζουν οι προσωπικότητες τους, τους άλλους ανθρώπους, γι 'αυτό είναι σημαντικό να κάνεις ένα βήμα πίσω και να αναρωτηθείς αν ζητάς πάρα πολλά από τους ανθρώπους γύρω σου, προσθέτει ο Sherry. Εάν είσαι συνεχώς απογοητευμένη από τους άλλους, δοκίμασε να αναρωτηθείς πώς μπορεί εκείνοι να αισθάνονται. Και αν έχεις πρόβλημα να κάνεις ένα βήμα πίσω, μην φοβάσαι να αναζητήσεις βοήθεια από κάποιον ειδικό. «Η αναζήτηση βοήθειας μπορεί να είναι δύσκολη για τους τελειομανείς, διότι έρχεται σε αντίθεση με τις προσδοκίες που θέτουν για τους εαυτούς τους», προσθέτει. «Αλλά όταν βιώνεις απομόνωση, είναι χρήσιμο να αναζητήσεις βοήθεια, αν τη χρειάζεσαι».

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ