Μοναξιά: Οι επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία σου και πώς να την καταπολεμήσεις | αρμονικη ζωη , ευ ζην , ψυχολογια | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
8:33
22/6

Μοναξιά: Οι επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία σου και πώς να την καταπολεμήσεις

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Δεν είναι μόνο οι ηλικιωμένοι που αισθάνονται μοναξιά. Άνθρωποι όλων των ηλικιών και από όλα τα υπόβαθρα ενδέχεται να αντιμετωπίσουν θέματα μοναξιάς. Μπορεί να περιβάλλεσαι από αγαπημένους ή συναδέλφους και να αισθάνεσαι κοινωνικά απομονωμένη και μπορεί να έχεις εκατοντάδες φίλους στο Facebook και να μην έχεις κανέναν να μιλήσεις. Και ειδικά στις ημέρες της καραντίνας η μοναξιά έγινε ακόμη πιο έντονη.

Αλλά η απομόνωση δεν είναι απλώς ένα δυσάρεστο συναίσθημα. Μπορεί να έχει επιζήμια επίδραση τόσο στην ψυχική όσο και στη σωματική σου υγεία. Ένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων δείχνει ότι τα άτομα που υποφέρουν από μοναξιά έχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο θνητότητας από εκείνα που δεν την αντιμετωπίζουν.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε για να καταπολεμήσουμε αυτήν την αυξανόμενη ταλαιπωρία; Η ψυχολόγος Δρ Vanessa Moulton και η δρ Sarah White της Bupa UK μοιράζονται στο Harper’s Bazaar τις συμβουλές τους σχετικά με τρόπους γεφύρωσης του κενού της μοναξιάς.

Γιατί νιώθουμε μοναξιά;

Η μοναξιά είναι η συναισθηματική απάντηση όταν αισθανόμαστε σωματικά ή συναισθηματικά απομονωμένοι. «Η μοναξιά μπορεί να γίνει αισθητή για διάφορους λόγους, αλλά το σημαντικότερο που πρέπει να αναγνωρίσει κανείς είναι πως δεν προκύπτει ως άμεσο αποτέλεσμα του να είσαι μόνη», λέει η Δρ Moulton. «Μπορεί να έχουμε ανθρώπους γύρω μας, αλλά δεν αισθανόμαστε ότι έχουμε συναισθηματική ή κοινωνική σχέση μαζί τους».

«Εάν αισθανόμαστε χαμηλά την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση μας, μπορεί να κρατήσουμε τον εαυτό μας σε απόσταση από τους άλλους ή τις καταστάσεις, ώστε να μην φαινόμαστε», συνεχίζει. «Ίσως απλώς να είμαστε φυσικά εσωστρεφείς ή μπορεί να περνάμε τόσο πολύ χρόνο στα κοινωνικά μέσα που δεν επενδύουμε σε αρκετές επαφές πρόσωπο με πρόσωπο με άλλους».

Η μοναξιά και η ψυχική σου υγεία

Εάν αντιμετωπίζεις ήδη θέματα ψυχικής υγείας, το να αισθάνεσαι μοναξιά μπορεί επίσης να επιδεινώσει τα συμπτώματά σου, γεγονός που μπορεί να κάνει ακόμη πιο δύσκολο να ζητήσεις βοήθεια.

«Η μοναξιά δεν είναι από μόνη της διαταραχή της ψυχικής υγείας, αλλά μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην ψυχολογική μας υγεία», εξηγεί η Δρ Moulton. «Το δίκτυο υποστήριξής μας έχει αποδειχθεί ότι είναι ο μεγαλύτερος ψυχολογικός παράγοντας προστασίας. Έχουμε μεγάλη ανάγκη να λάβουμε υποστήριξη από άλλους, οπότε αν δεν τη λαμβάνουμε ή δεν τη βιώνουμε, ο αντίκτυπος μπορεί να είναι αρκετά εξουθενωτικός».

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Εάν αισθάνεσαι μοναξιά, είναι επίσης πιο πιθανό να αναπτύξεις ένα πρόβλημα ψυχικής υγείας που δεν είχες. «Σύμφωνα με έρευνα, εκείνοι που είναι μοναχικοί μπορεί να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αισθάνονται ανασφαλείς και να αναπτύξουν ψυχιατρικές διαταραχές, όπως η κατάθλιψη και το άγχος», λέει η Δρ White.

Η μοναξιά και η σωματική σου υγεία

Το να βιώνει κάποιος μοναξιά δεν είναι απλώς πρόβλημα ψυχικής υγείας αλλά μπορεί να επηρεάσει και τη σωματική του υγεία. Υπάρχει σημαντική έρευνα που το υποστηρίζει αυτό. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα συναισθήματα της μοναξιάς συσχετίστηκαν με αυξημένο κίνδυνο θνητότητας για μια περίοδο έξι ετών. Ένας άλλος διαπίστωσε ότι η απομόνωση μπορεί να είναι τόσο επιζήμια για την υγεία σου όσο το κάπνισμα 15 τσιγάρων την ημέρα.

Επιπλέον, η μοναξιά μπορεί να σχετίζεται με υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης πολλών απειλητικών για τη ζωή καταστάσεων. Σύμφωνα με τη Δρ White, αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Καρκίνο
  • Διαβήτη
  • Υψηλή πίεση του αίματος
  • Εγκεφαλικό
  • Καρδιακή ασθένεια

 

Πώς να καταπολεμήσεις τη μοναξιά

Σύμφωνα με μια έκθεση του Βρετανικού Ερυθρού Σταυρού, περίπου εννέα εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο αισθάνονται πάντα ή συχνά μοναχικοί. Αλλά πώς μπορείς να καταπολεμήσεις τη μοναξιά;

Δείξε αγάπη στον εαυτό σου

«Το πρώτο στάδιο είναι να δώσεις στον εαυτό σου άδεια να δεχτεί ότι αισθάνεσαι μόνη», λέει η Δρ Moulton. «Είναι εντάξει να αναγνωρίζεις πώς αισθάνεσαι και πολύ σημαντικό, να είσαι ευγενική και συμπονετική με τον εαυτό σου για το πώς αισθάνεσαι. Όσο περισσότερο επικρίνεις τον εαυτό σου για το ότι αισθάνεσαι μόνη, τόσο μεγαλύτερη είναι η ποσότητα «καυσίμου» που ρίχνεις πάνω στο σύστημα πάλης ή φυγής σου. Είναι τόσο σημαντικό να αρχίσεις να ακούς αυτήν την επικριτική φωνή και να τη μετατρέψεις σε μια φωνή υποστήριξης και φροντίδας».

Αναζήτησε σχέσεις με κόσμο

«Βρες σχέσεις με άλλους, είτε απλά μιλώντας με τους φίλους και την οικογένειά σου, είτε συμμετέχοντας σε ένα κοινωνικό σύλλογο ή ένα κλαμπ που επικεντρώνεται σε ένα από τα χόμπι σου», λέει η Δρ White.

«Πρέπει να δεσμευτείς να κάνεις μικρά βήματα για να ξανασυνδεθείς με τον κόσμο», προσθέτει η Δρ Moulton. «Να είσαι σε επαφή με παλιούς φίλους ή μέλη της οικογένειας, εάν αυτό σου φαίνεται πιο ”ασφαλές” για να ξεκινήσεις ή να συνδεθείς με μια νέα ομάδα ατόμων που μπορεί να έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα με εσένα»

Ζήτησε βοήθεια

Μπορεί να αισθάνεσαι αμηχανία για να μιλήσεις με ειδικό για τη μοναξιά, αλλά σκέψου πόσο η κοινωνική απομόνωση μπορεί να επηρεάσει την υγεία σου. Εάν δυσκολεύεσαι, μην φοβηθείς να μιλήσεις με ειδικό για αυτό, προτείνει η Δρ White. Μπορείς επίσης να τηλεφωνήσεις σε μια γραμμή υποστήριξης.

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ