Γιατί ενδίδεις στους πειρασμούς; Έχουμε την απάντηση | αρμονικη ζωη , ευ ζην , ψυχολογια | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
10:52
4/8/2016

Γιατί ενδίδεις στους πειρασμούς; Έχουμε την απάντηση

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο
Γιατί δεν έχεις αντιστάσεις;
Γιατί δεν έχεις αντιστάσεις;

Από τη Δήμητρα Γκούντρα

Πληρώνεις ετήσια συνδρομή στο γυμναστήριο αλλά καταλήγεις να το επισκεφτείς μονάχα 5 φορές όλο το χρόνο; Προσπαθείς να ακολουθήσεις πρόγραμμα διατροφής αλλά μάταια; Βάζεις στόχους αλλά ποτέ δεν τους πετυχαίνεις; Η λύση είναι πολύ πιο απλή απ΄ όσο νόμιζες!

Από μικρή ενέδιδες σε πειρασμούς;

Πως γίνεται όλες οι φίλες να μπορούν κι εσύ όχι; Πως γίνεται αυτές να μπορούν να «ράβουν» το στοματάκι κάνοντας δίαιτα και να λένε όχι σε γλυκάκια και λιπαρά ενώ εσύ υποκύπτεις στον πρώτο πειρασμό;

Αν μάλιστα το καλοσκεφτείς ήδη από μικρό κοριτσάκι δεν μπορούσες να μπεις σε καλούπια, γιατί να μπορέσεις τώρα; Ποτέ δεν ήσουν ο τύπος του καλού παιδιού που δεν έκανε κοπάνες ή σκανταλιές, σκεπτόμενη τις απουσίες και τις επιπτώσεις. Με το που θα έπεφτε η ιδέα για πρωινό καφεδάκι και σκασιαρχείο, ήσουν η πρώτη που σιγόνταρε λέγοντας το ΝΑΙ ενώ αλήθεια είναι πως ακόμη και μετά την ενηλικίωση, οι αντιστάσεις σου δεν μειώθηκαν στο ελάχιστο.

Μπορεί βέβαια πλέον να μην κάνεις σκασιαρχείο από τη δουλειά – κάτι που ξέρεις πως θα σε οδηγούσε στην απόλυση - μπορείς όμως να παραβείς άλλους κανόνες και απαγορεύσεις! Έτσι το ρίχνεις στο φαί και τα γλυκάκια, καπνίζεις σαν φουγάρο και καλωσορίζεις πάντα το επιπλέον ποτηράκι αλκοόλ. Αργότερα το μετανιώνεις και υπόσχεσαι πως αυτή θα είναι η τελευταία φορά.. Αμ δε..

Με τόσες υποσχέσεις και τόσες προσπάθειες, σε έναν ιδανικά πλασμένο κόσμο θα είχες κόψει το κάπνισμα, θα είχες χάσει τουλάχιστον 10 κιλά και θα είχες κορμί φιδίσιο και θανατηφόρο. Αλλά… κανείς δεν είναι τέλειος, ούτε κι εσύ.

Γιατί δεν έχεις αντιστάσεις;

 

Γιατί δεν έχεις αντιστάσεις;

Στην πραγματικότητα, το αληθινό σου πρόβλημα δεν είναι ούτε το φαγητό ούτε η άσκηση. Άλλωστε, κάθε φορά που αποφασίζεις να ξεκινήσεις διατροφή και να ακολουθήσεις έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, σε κάποιο βαθμό το πετυχαίνεις αλλά αργά ή γρήγορα τα σχέδιά σου ναυαγούν.

Η αλήθεια είναι πως δεν είσαι η μόνη. Οι περισσότεροι από εμάς αν ερωτηθούμε να αναφέρουμε κάποιες από τις αρετές μας, σίγουρα ανάμεσα σε αυτές θα αναφέρουμε την τιμιότητα, την ευγένεια, τη δημιουργικότητα, το χιούμορ ή ακόμη και την ταπεινοφροσύνη αλλά σε καμία περίπτωση τον αυτοέλεγχο.

Αντίθετα, όταν ερωτηθούμε  για τις αδυναμίες μας, η έλλειψη αυτοελέγχου ίσως και να είναι στην κορυφή της λίστας, κάτι που είναι απόλυτα λογικό αφού ζούμε σε μια εποχή γεμάτη πειρασμούς, διακεδάσεις και πολυτέλειες. Ακόμη και το διαδίκτυο αν το καλοσκεφτείς σε αποσπά τόσο πολύ ώστε να μην καταφέρνεις να διαχειριστείς το χρόνο σου. Στο τέλος πελαγώνεις, αγχώνεσαι και το ρίχνεις στα γλυκά και τα τσιγάρα! 

Τι είναι αυτό που πραγματικά φταίει; 

 

Μήπως φταίει η γλυκόζη...;

Γιατί όμως στη θέα και μόνο ενός γλυκού κάθε σου προσπάθεια ναυαγεί; Στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει δεν είναι μοναχά η αδυναμία και η έλλειψη ισχυρής θέλησης. Ο αυτοέλεγχος είναι κάτι περισσότερο από τη δύναμη να πεις όχι αφού οι αντιστάσεις μας έχουν να κάνουν με τα ποσοστά γλυκόζης στο αίμα.

Μελέτες έχουν δείξει πως όταν τα επίπεδα της γλυκόζης μας βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, τότε είναι που λαμβάνουμε «κακές» αποφάσεις ή απλούστατα γινόμαστε παθητικοί, μη αναλαμβάνοντας δράση. Μάλιστα, τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης ενισχύουν επιθετικές συμπεριφορές και μας κάνει να τα παρατάμε!

Τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας είναι ενδεικτικά του τι συμβάινει. Οι εθελοντές που έλαβαν μέρος χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και κλήθηκαν να παίξουν ηλεκτρονικά παιχνίδια πίνοντας λεμονάδα. Στη μία ομάδα δόθηκε λεμονάδα με ζάχαρη ενώ στην αντίπαλη ομάδα με γλυκαντικό (δεν περιείχε δηλαδή γλυκόζη). Καθώς το παιχνίδι ανέβαινε επίπεδα, οπότε και δυσκόλευε, όσοι έπιναν την λεμονάδα με τη ζάχαρη είχαν ήπιες αντιδράσεις ενώ οι υπόλοιποι νευρίαζαν και βαθμιαία ανέπτυσσαν ακραίες αντιδράσεις βαρώντας το πληκτρολόγιο.... Το ίδιο αν καλοσκεφτείς συμβαίνει και κάθε φορά που κάνεις δίαιτα.

.. ή μήπως τα κάνεις όλα μαζί;

Και μπορεί η γλυκόζη να σου δημιουργεί πρόβλημα ως προς τη δίαιτα αλλά τι γίνεται με τις υπόλοιπες «κακες» συνήθειες; Γιατί δεν κόβεις το κάπνισμα ή γιατί δεν κινητοποιείσαι; Τι δεν κάνεις σωστά; Μήπως απλούστατα προπαθείς να τα κάνεις όλα μαζί;

Εάν πασχίζεις για να καταφέρεις πολλά πράγματα μαζί είναι λογικό τα αποθέματα της θέλησής σου να εξαντλούνται γρήγορα και να τα παρατάς εύκολα. Αν προσπαθείς να κόψεις το κάπνισμα, έχεις πολύ περισσότερες πιθανότητες να το πετύχεις αν δεν βάλεις άλλο στόχο μέσα στην ημέρα, αντί να προσπαθήσεις να τα κάνεις όλα μαζί.

Αν για παράδειγμα θέλεις να κόψεις το κάπνισμα και να χάσεις κιλά, καλό θα ήταν να βάλεις ένα πρόγραμμα, να θέσεις προτεραιότητες ξεκινώντας από το ένα και περνώντας σε δεύτερη φάση στο δεύτερο. Αποφασίζοντας να επιβάλλεις στον εαυτό σου πολλές απαγορεύσεις ταυτόχρονα, το μόνο που πετυχάινεις είναι να εξαντλήσεις τα αποθέματα θέλησης που έχεις κι έτσι κάθε σου προσπάθεια θα πέσει στο κενό.

Καλύτερα λοιπόν να προχωρήσεις σε σταδιακές αλλαγές, με πρώτη την αυτογνωσία και να στοχεύεις σε κάτι ρεαλιστικό. Δεν μπορείς να γίνεις κορμάρα μέσα σε 2 εβδομάδες, μπορείς όμως άνετα να χάσεις 3 με 4 κιλά σε αυτό το διάστημα.

Πως θα τα καταφέρεις;

 

Πως θα τα καταφέρεις;

* Μάθε τα όριά σου: Τα αποθέματα θέλησης που έχεις είναι περιορισμένα. Αν νιώσεις τάσεις υπογλυκαιμίας, προσπάθησε να φας ένα μικρό σνακ όπως για παράδειγμα μια μπάρα δημητριακών ή μια μικρή σοκολατίτσα που ναι μεν έχει ζάχαρη, δεν προσθέτει όμως πολλές θερμίδες

* Επίλεξε ποιες μάχες θέλεις να δώσεις: Δεν μπορείς να ελέγξεις κάθε πτυχή της ζωής σου ούτε να εξαλείψεις με μιας το άγχος. Μπορεί για παράδειγμα να μην καταφέρνεις λόγω ωραρίου, υποχρεώσεων ή οικονομικής κατάστασης να πηγαίνεις γυμναστήριο, ωστόσο, μπορείς να ξεκινήσεις υγιεινή διατροφή ή να βάλεις το περπάτημα και το τζόκινγκ στην καθημερινότητά σου.

* Μην μένεις κολλημένη στη ρουτίνα: Για να κόψεις μια κακιά συνήθεια όπως για παράδειγμα το κάπνισμα, καλό θα ήταν να αποκοπείς και από τη ρουτίνα σου. Αν πχ έχεις συνδυάσει πρωινό καφεδάκι με τσιγάρο, μέχρι να τα καταφέρεις αντικατέστησέ το με άλλο ρόφημα όπως για παράδειγμα το τσάι και μείνε για λίγο μακριά από μέρη και ανθρώπους που σε συνδέουν με το τσιγάρο!

* Κάνε δωράκια στον εαυτό σου: Κάθε φορά που καταφέρνεις κάτι, αντάμειψε τον εαυτό σου γι΄αυτό. Ποτέ μην υποτιμάς τη σημασία που έχει η ανταμοιβή όσο μικρή κι αν είναι. Μόλις δεις τη ζυγαριά στο -5 δώσε στον εαυτό σου την πολυτέλεια ενός χαλαρωτικού μπάνιου με αιθέρια έλαια ή μιας μικρής παστούλας (αρκεί βέβαια να μην ακολουθήσει δεύτερη).

* Να θυμάσαι πως αυτό που έχει σημασία είναι η προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα: Εάν πασχίζεις για να καταφέρεις κάτι, όπως είναι λογικό τα αποθέματα της θέλησής σου θα εξαντληθούν, κάτι που εννοείται πως δεν θέλεις. Να έχεις υπομονή και να θέτεις βραχυπρόθεσμους και μικρούς στόχους. Κάνοντας μικρά διαλείμματα που θα σε βοηθούν να «γεμίζεις μπαταρίες» θα έρθει και το επιθυμητό αποτέλεσμα.

 

 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ