Τι να διαλέξω: Κάστανα ή Στραγάλια; | αρμονικη ζωη , διατροφή | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΖΩΗ / ΔΙΑΤΡΟΦΗ
15:00
24/11/2015

Τι να διαλέξω: Κάστανα ή Στραγάλια;

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Ποιο να προτιμήσουμε όταν πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε επιλογή και γιατί;

Ας λύσουμε πρώτα μια παρεξήγηση: Αν και οι περισσότεροι θεωρούμε τα κάστανα και τα στραγάλια ξηρούς καρπούς, η αλήθεια είναι ότι ουδεμία σχέση έχουν με αυτούς, τουλάχιστον ως προς τα θρεπτικά τους συστατικά!

Για παράδειγμα, τα στραγάλια δεν είναι τίποτα άλλο από… ρεβίθια ψημένα, δηλαδή ανήκουν στη διατροφική ομάδα των οσπρίων, συνεπακόλουθα έχουν περισσότερους υδατάνθρακες, πολύ μικρότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά και αρκετά λιγότερες θερμίδες συγκρινόμενα π.χ. με τα καρύδια ή τα αμύγδαλα.

  Μέση διατροφική αξία*  
Ανά 100g Κάστανα ξερά, ψημένα Στραγάλια αφράτα, ψημένα
Θερμίδες 363 364
Πρωτεΐνες (g) 6,8 19,3
Υδατάνθρακες (g) 79,8 60,6
Λιπαρά (g) 1,8 6,0
*Σε συσκευασμένα προϊόντα. Μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την προέλευση, την ποικιλία και τον τρόπο ψησίματος.

Δες τι να διαλέξεις από τα δύο στην επόμενη σελίδα. 

 

Κάστανα ή στραγάλια;

Και τα δύο αποτελούν έξοχη επιλογή για σνακ, αφού είναι πλούσια σε απαραίτητα διατροφικά συστατικά, χαμηλά σε λιπαρά και ιδίως σε κορεσμένα, χωρίς καθόλου χοληστερίνη ή επιπρόσθετη ζάχαρη, ενώ μεταφέρονται άνετα χωρίς να αλλοιώνονται εύκολα. Εντούτοις, ΤΑ ΣΤΡΑΓΑΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ λόγω της μεγαλύτερης περιεκτικότητάς τους σε πρωτεΐνες (περίπου 19%) και φυτικές ίνες (12-17g), συνδυασμός που βοηθά στον πληρέστερο κορεσμό της πείνας αλλά και στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, τα στραγάλια είναι ένας εξαιρετικά απλός τρόπος για να αυξήσουμε γενικότερα την κατανάλωση οσπρίων στη διατροφή μας, ειδικά δε στη διατροφή των παιδιών, με όλα τα θετικά που μπορεί να επιφέρει αυτό.

Πώς τα επιλέγουμε; Προτίμησε συσκευασμένα στραγάλια ελληνικής παραγωγής, ελαφρώς ψημένα, αφράτα και όχι πολύ αλατισμένα. Παρότι ακριβότερα, τα συσκευασμένα/τυποποιημένα στραγάλια από επώνυμους παρασκευαστές είναι σαφώς προτιμότερα από αυτά που πωλούνται χύμα, καθώς η τυποποίησή τους εξασφαλίζει πιο σταθερή ποιότητα αλλά και γνώση της χώρας προέλευσής τους – ως επί το πλείστον τα χύμα προέρχονται από την Τουρκία, ενώ η κατάλληλη αεροστεγής συσκευασία εξασφαλίζει καλύτερες συνθήκες υγιεινής και μακροπρόθεσμης προστασίας του περιεχομένου.

Ιδέες… στραγαλοφαγίας: Μπορείς να καταναλώσεις τα στραγάλια μόνα τους ως σνακ ή σε διάφορους συνδυασμούς με άλλα τρόφιμα. Για παράδειγμα, να τα συνδυάσεις με ξερά φρούτα (π.χ. σταφίδες, σύκα) ή ξηρούς καρπούς (π.χ. καρύδια) ή σπόρους (π.χ. κολοκυθόσπορους), να τα προσθέσεις σε νιφάδες δημητριακών πρωινού ή γιαούρτι ή σαλάτες ωμών λαχανικών, ώστε να γίνουν πιο τραγανιστές, να τα αναμείξεις με ρύζι ή ζυμαρικά για να αυξήσεις τη διατροφική αξία του γεύματος, να τα χρησιμοποιήσεις ως γέμιση σε γλυκά ταψιού αντί ξηρών καρπών (γλιτώνοντας έτσι πολλές θερμίδες). Μπορείς επίσης να κονιορτοποιήσεις τα στραγάλια σε μπλέντερ και να τα προσθέσεις κατόπιν σε σούπες για να χυλώσουν, γιαουρτογλυκίσματα, ζύμη για ψωμί, πίτες, πίτσες, μπισκότα κ.ά. ή, ακόμα, να τα αναμείξεις με ταχίνι.

Να θυμάσαι: 1 μικρή χούφτα στραγάλια, όχι πολύ γεμάτη, περίπου 30 γρ., αποδίδει γύρω στις 105 θερμίδες.

Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Αρμονία, τεύχος 145

Update: Νοέμβριος 2015. 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ