Τι να διαλέξω: Γάλα αγελαδινό ή κατσικίσιο; | αρμονικη ζωη , διατροφή | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΖΩΗ / ΔΙΑΤΡΟΦΗ
11:00
16/2/2016

Τι να διαλέξω: Γάλα αγελαδινό ή κατσικίσιο;

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Ποιο να προτιμήσουμε όταν πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε επιλογή και γιατί;

Αγελαδινό και κατσικίσιο γάλα είναι τα δύο είδη γάλατος που καταναλώνονται περισσότερο στη χώρα μας με τη μορφή ροφήματος, ενώ πρόβειο, γίδινο και βουβαλίσιο γάλα χρησιμοποιούνται ως επί το πλείστον για την παρασκευή τυριών και γιαουρτιών. Όλα τα είδη γάλακτος περιέχουν κατά βάση τα ίδια διατροφικά στοιχεία, όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες (λακτόζη), λιπαρά (εξαρτώμενα από το ποσοστό αποβουτύρωσής τους), ασβέστιο, φώσφορο, βιταμίνες κ.ά., διαφέρει όμως η περιεκτικότητά τους σε αυτά και οι επιμέρους αναλογίες τους.

Αγελαδινό γάλα

Έχει καθιερωθεί παγκοσμίως όταν λέμε «γάλα» χωρίς να προσδιορίζουμε το θηλαστικό ζώο από όπου προέρχεται, να εννοούμε αποκλειστικά το αγελαδινό. Το αγελαδινό γάλα θεωρείται το θρεπτικότερο είδος γάλατος για τον άνθρωπο μετά το μητρικό και γι’ αυτό καταναλώνεται ευρύτατα από παιδιά και ενήλικες. Εντούτοις, ο μαζικός τρόπος εκτροφής των αγελάδων, η εντατικοποίηση της παραγωγής με τη χρησιμοποίηση διαφόρων μεθόδων, συμπεριλαμβανομένης της χορήγησης αντιβιοτικών και γαλακτοφόρων ορμονών, καθώς και η θερμική επεξεργασία του τελικού προϊόντος σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες ώστε να αυξηθεί η διάρκεια ζωής του εγείρουν πλέον αρκετούς προβληματισμούς για το τι τελικά γάλα φθάνει στο ποτήρι μας.

Κατσικίσιο γάλα

Σε σύγκριση με το αγελαδινό γάλα, το κατσικίσιο θεωρείται λιγότερο επιβαρημένο, λιγότερο αλλεργιογόνο και πιο εύπεπτο, ιδίως δε για άτομα με γαστρεντερικά προβλήματα. Περιέχει κάπως περισσότερα λιπαρά, εκτός κι αν είναι αποβουτυρωμένο, αλλά με μικρότερο μέγεθος λιποσφαιριδίων, πιο πολλές πρωτεΐνες, βιταμίνη Α και ινοσιτόλη, η οποία εμπλέκεται στο μεταβολισμό των λιπιδίων, ενώ δεν υστερεί σε μικροθρεπτικά συστατικά, όπως π.χ. σε ασβέστιο και βιταμίνη D, τα οποία απορροφώνται από τον οργανισμό σε υψηλό βαθμό. Έχει επίσης ελαφρώς χαμηλότερη περιεκτικότητα σε σάκχαρα, οπότε είναι καλύτερα ανεκτό από το αγελαδινό γάλα σε ελαφριές περιπτώσεις δυσανεξίας στη λακτόζη.

 

 

ΘΡΕΠΤΙΚΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

ΑΝΑ ΠΟΤΗΡΙ 250ml*

ΓΑΛΑ ΑΓΕΛΑΔΙΝΟ ΓΑΛΑ ΚΑΤΣΙΚΙΣΙΟ
Πλήρες με 3,5% λιπαρά 1,5% λιπαρά 0% λιπαρά Πλήρες 5% λιπαρά 3,8% λιπαρά 1,5% λιπαρά
Θερμίδες 165 113 80 215 167 115
Πρωτεΐνες (g) 9,0 8,0 8,0 9,8 9,0 9,3
Υδατάνθρακες(g) 11,8 11,8 11,9 11,3 11,0 11,0
Λιπαρά (g) 9,0 3,8 Ίχνη 12,5 10,0 3,8
Ασβέστιο (mg) 310 320 325 300 305 320
* Στοιχεία διατροφικής ετικέτας σε συσκευασμένα γάλατα της ελληνικής αγοράς.

Ποιό από τα δύο;

Kατσικίσιο!

Προτιμότερο όμως κατσικίσιο γάλα ελληνικής προέλευσης και συσκευασμένο, με την ένδειξη «φρέσκο» και ημερομηνία λήξης λίγων ημερών, ή έστω υψηλής παστερίωσης που διατηρείται στο ψυγείο κλειστό για λίγες εβδομάδες, και όχι παρατεταμένης διαρκείας (U.H.T.) που διατηρείται στο ράφι για μήνες μέχρι να ανοιχτεί, καλύτερα βιολογικής προέλευσης ή από κατσίκες ελεύθερης βοσκής παρά συμβατικής εκτροφής.


Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Αρμονία, τεύχος 150

Update: Φεβρουάριος 2016. 

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ