Ποιο γιαούρτι να διαλέξω; | αρμονικη ζωη , διατροφή | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
15:00
27/5/2016

Ποιο γιαούρτι να διαλέξω;

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Πώς θα επιλέξεις τον καταλληλότερο τύπο γιαουρτιού ανάλογα με τις ανάγκες σου; Πώς θα το συντηρήσεις σωστά και με ασφάλεια;

Παραδοσιακό ή ευρωπαϊκού τύπου;

Αυτό που σου αρέσει περισσότερο! Το παραδοσιακό γιαούρτι παρασκευάζεται με δύο υλικά, νωπό γάλα και καλλιέργεια γιαούρτης, έχει πιο έντονη μυρωδιά γάλακτος, πιο όξινη γεύση και συνήθως πιο πολλά λιπαρά, τα οποία όμως μπορείς να μειώσεις εάν απομακρύνεις την πέτσα και δεν το καταναλώσεις. Τα ευρωπαϊκού τύπου γιαούρτια περιέχουν πιο πολλά υλικά, έχουν πιο συμπαγή και πυκνή υφή, λιγότερη ή καθόλου οσμή, πιο «γλυκιά» γεύση και συνήθως υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, ενώ οι προσφερόμενες επιλογές σε λιπαρά είναι περισσότερες από 0-10%.

Αγελαδινό, πρόβειο ή βουβαλίσιο;

Εξαρτάται! Αν επιλέξεις παραδοσιακό γιαούρτι, το πρόβειο και το βουβαλίσιο είναι προτιμότερες επιλογές εξαιτίας του τρόπου διαβίωσης και εκτροφής των συγκεκριμένων ζώων σε σύγκριση με των αγελάδων, παρότι το γάλα τους περιέχει περισσότερα λιπαρά και έχει εντονότερη οσμή. Τα γιαούρτια ευρωπαϊκού τύπου, π.χ. στραγγιστό, φτιάχνονται ως επί το πλείστον από αγελαδινό γάλα.

Συμβατικό ή βιολογικό;

Βιολογικό! Τα γιαούρτια που παράγονται από πιστοποιημένο βιολογικό γάλα είναι πιο ποιοτικά σε σχέση με τα προερχόμενα από γάλα συμβατικής παραγωγής και κατά τεκμήριο απαλλαγμένα από ανεπιθύμητα συστατικά, π.χ. υπολείμματα κτηνιατρικών φαρμάκων.

Πλήρες ή με λίγα λιπαρά;

Προτιμότερο με λίγα λιπαρά! Τα λιπαρά του γιαουρτιού είναι ως επί το πλείστον κορεσμένα, η υπερβολική κατανάλωση των οποίων ενοχοποιείται για διάφορα προβλήματα υγείας. Τα πιο άπαχα γιαούρτια διαθέτουν λιγότερα λιπαρά και χοληστερίνη, ενώ αποδίδουν αρκετά χαμηλότερες θερμίδες σε σχέση με τις πλήρεις εκδοχές τους, χωρίς όμως να υστερούν στα υπόλοιπα διατροφικά στοιχεία.

Συσκευασμένο ή χύμα;

Καλύτερα συσκευασμένο! Με αυτή την επιλογή ξέρεις ακριβώς τι αγοράζεις, π.χ. γιαούρτι ή επιδόρπιο, με πόσες πρωτεΐνες και λιπαρά, πότε λήγει κ.λπ., αφού μπορείς να διαβάσεις τις διατροφικές πληροφορίες στη συσκευασία τους. Αν προτιμάς χύμα γιαούρτι, π.χ. «σακούλας», ζήτησε να μάθεις τον κατασκευαστή, τα συστατικά που περιέχει και την ημερομηνία λήξης του.

 

Αγορά και ασφαλής συντήρηση

Το γιαούρτι δεν περιέχει συντηρητικά, είναι ευαλλοίωτο προϊόν και με συγκεκριμένη διάρκεια ζωής.

Διάβαζε προσεκτικά τον προσδιορισμό, τα συστατικά και τις διατροφικές πληροφορίες του γιαουρτιού, έλεγχε την ακεραιότητα της συσκευασίας και την ημερομηνία λήξης, προσπάθησε να το μεταφέρεις γρήγορα από το κατάστημα αγοράς στο ψυγείο σου.

Εφάρμοζε τις αναγραφόμενες στη συσκευασία οδηγίες διατήρησης. Το γιαούρτι διατηρείται στο ψυγείο, συνήθως σε θερμοκρασία 2-6ο C, και όχι στην κατάψυξη.

Μην καταναλώνεις γιαούρτι που τα οργανοληπτικά του χαρακτηριστικά δεν είναι ευχάριστα και κανονικά για τον τύπο του, π.χ. παρουσιάζει ιζήματα ή αλλοιώσεις σε όψη, υφή, οσμή ή γεύση.

Το μισοφαγωμένο γιαούρτι που φύλαξες στο ψυγείο και έβγαλε υγρά –κάτι απολύτως φυσιολογικό– είναι ασφαλές εφόσον έχει συντηρηθεί σωστά και δεν έχει υπερβεί την ημερομηνία λήξης του.

Πώς θα το εντάξεις στη διατροφή σου

Το γιαούρτι μπορεί να καταναλωθεί οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμείς, είτε μόνο του είτε σε συνδυασμό με άλλα τρόφιμα. Για παράδειγμα:

  • Συνδύασε γιαούρτι, δημητριακά ολικής άλεσης και αποξηραμένα φρούτα στο πρωινό γεύμα. Εναλλακτικά, άλειψε ψωμί, φρυγανιά ή παξιμάδι με γιαούρτι αντί για βούτυρο ή μαργαρίνη, περίχυσέ το με μέλι και γάρνιρε με θρυμματισμένους ξηρούς καρπούς.
  • Αντί άλλου σνακ, κατανάλωσε γιαούρτι σκέτο ή με ξηρούς καρπούς ή/και με μέλι ή περιχυμένο με γλυκό κουταλιού. Γεύσου το με τη μορφή τζατζικιού στο μεσημεριανό γεύμα ή πρόσθεσέ στο φαγητό σου. Εναλλακτικά, κατανάλωσέ το ως επιδόρπιο.
  • Φτιάξε παγωτό γιαούρτι ή ανάμειξε γιαούρτι με ψιλοκομμένα φρούτα και εκχύλισμα βανίλιας και απόλαυσέ το ως δροσιστικό γλύκισμα το απόγευμα.
  • Αντικατάστησε στη βραδινή σου σαλάτα το λαδολέμονο ή τη μαγιονέζα με γιαούρτι ή σάλτσα γιαουρτιού.

Από τις 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών που συστήνονται ημερησίως για τους ενήλικες, καλό είναι η μία τουλάχιστον μερίδα να καλύπτεται από την κατανάλωση γιαουρτιού.


ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΕΔΟΥΚΟ

Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Αρμονία, τεύχος 172

Update: Μάιος 2016.

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ