Ξηροί καρποί που κόβουν την πείνα κι αδυνατίζουν | αρμονικη ζωη , διατροφή | womenonly.gr | Αρμονική Ζωή
11:28
22/3/2014

Ξηροί καρποί που κόβουν την πείνα κι αδυνατίζουν

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Μικροί σε μέγεθος, μεγάλοι σε διατροφική αξία και με αδιαμφισβήτητα οφέλη στην υγεία, οι ξηροί καρποί αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα μιας υγιεινής διατροφής. Τώρα που ο καιρός ανοίγει και θες ένα σνακ στην τσάντα σου, οι ξηροί καρποί έχουν την τιμητική τους, οπότε υπάρχει ένας επιπλέον λόγος να μάθουμε περισσότερα γι’ αυτούς...  

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
1 / 4
ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
<p> 	 </p> <p> 	<strong>Τι είναι οι ξηροί καρποί και ποια η διατροφική τους αξία;</strong></p> <p> 	Οι ξηροί καρποί είναι μια μεγάλη κατηγορία φυτικών τροφίμων που διατηρούνται με ξήρανση. Ό

Τι είναι οι ξηροί καρποί και ποια η διατροφική τους αξία;

Οι ξηροί καρποί είναι μια μεγάλη κατηγορία φυτικών τροφίμων που διατηρούνται με ξήρανση. Όταν ωστόσο χρησιμοποιούμε τον όρο αυτό στην καθομιλουμένη, εννοούμε συνήθως τους αποξηραμένους καρπούς που περικλείονται από σκληρό φυσικό περίβλημα (φλοιόκαρποι), όπως αμύγδαλα, καρύδια, φιστίκια, φουντούκια κ.ά. Τέτοιου είδους καρποί διατίθενται στην αγορά είτε με το περίβλημά τους, το οποίο δεν τρώγεται και πρέπει να αφαιρεθεί για να καταναλωθούν, είτε καθαρισμένοι (ψίχα). Στους καθαρισμένους ξηρούς καρπούς επιτρέπεται η επεξεργασία με αλάτι, καθώς και με επιτρεπόμενες ύλες, π.χ. ζάχαρη, αλεύρι, ώστε να αποκτήσουν βρώσιμο εξωτερικό περίβλημα, π.χ. καραμέλας.

Ποια είναι η διατροφική τους αξία;

Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε διατροφικά στοιχεία αλλά και σε θερμίδες.

Ενεργειακή αξία: Μια μικρή χούφτα ξηροί καρποί (περίπου 28 γρ.) αποδίδουν κατά μέσο όρο 170 θερμίδες, προερχόμενες κυρίως από λιπαρά.

Πρωτεΐνες: Όλοι οι ξηροί καρποί περιέχουν αρκετές πρωτεΐνες, από τις οποίες όμως εκλείπουν κάποια βασικά αμινοξέα και γι' αυτό οι αποκλειστικά χορτοφάγοι θα πρέπει να τους συνδυάζουν με άλλα φυτικά τρόφιμα, ώστε να αλληλοσυμπληρώνονται. Είναι επίσης καλή πηγή αργινίνης, ενός αμινοξέος που βοηθά στη ενδογενή παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου (ΝΟ). Το ΝΟ διατηρεί τη φυσιολογική ελαστικότητα των αγγείων, βελτιώνει την ενδοθηλιακή λειτουργία και ενισχύει την κυκλοφορία του αίματος, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες θρομβώσεων.

Λιπαρά: Η περιεκτικότητα των ξηρών καρπών σε λιπαρά κυμαίνεται από 50-70%, δηλαδή είναι ιδιαιτέρως υψηλή. Παρ' όλα αυτά έχουν ελάχιστα κορεσμένα λιπαρά και πολύ περισσότερα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα, τα οποία θεωρούνται ευεργετικά για την καρδιά και τα αγγεία εφόσον αντικαθιστούν λιπαρά από τρόφιμα ζωικής προέλευσης και δεν υπερκαταναλώνονται.

Υδατάνθρακες - φυτικές ίνες: Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες, κυρίως αδιάλυτης μορφής, ενώ η περιεκτικότητά τους σε υδατάνθρακες είναι μικρή. Οι φυτικές ίνες αυξάνουν τον κορεσμό από τη λήψη τροφής, μειώνουν την απορρόφηση θερμίδων, προάγουν τη λειτουργία του εντέρου, ενώ επίσης συνδράμουν στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου και της χοληστερίνης.

Μικροθρεπτικά: Θρεπτικός θησαυρός! Μεταξύ πολλών άλλων, περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως το φολικό οξύ, βιταμίνη Ε, μέταλλα όπως σίδηρος, ασβέστιο, κάλιο, ψευδάργυρος, ιχνοστοιχεία όπως χαλκός και σελήνιο, αλλά και πολλά φυτοθρεπτικά στοιχεία, όπως πολυφαινόλες και φυτικές στερόλες.

Ξέρετε ότι η μέση ετήσια κατανάλωση ξηρών καρπών στην Ελλάδα εκτιμάται στα 17 κιλά ανά άτομο, ποσότητα από τις υψηλότερες παγκοσμίως;

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
1 / 4
ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ