ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΔΙΑΦΟΡΑ / ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
0:00
6/2/2009

7 τρόποι για να πάρεις τα πάνω σου!

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο
Χαμογέλα και λιγάκι!
Χαμογέλα και λιγάκι!
Γιατί κάποιοι άνθρωποι στέκονται ξανά στα πόδια τους γρήγορα, ακόμα κι έπειτα από τις μεγαλύτερες δυσκολίες, ενώ άλλοι καταρρέουν ακόμα και μπροστά στις πιο μικρές; Τελικά, ποιά είναι εκείνα τα επτά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτεις για να τα βγάλεις πέρα στην συμερινή εποχή, εν μέσω οικονομικής, συνασθηματικής και γενικότερης κρίσης αξιών;

Γιατί κάποιοι άνθρωποι στέκονται ξανά στα πόδια τους γρήγορα, ακόμα κι έπειτα από τις μεγαλύτερες δυσκολίες, ενώ άλλοι καταρρέουν ακόμα και μπροστά στις πιο μικρές; Τελικά, ποιά είναι εκείνα τα επτά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτεις για να τα βγάλεις πέρα στην συμερινή εποχή, εν μέσω οικονομικής, συνασθηματικής και γενικότερης κρίσης αξιών;

Δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα χτυπήματα και τις απογοητεύσεις της ζωής, αλλά μπορούμε να μάθουμε να τα αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά και να τα ξεπερνάμε όσο γίνεται πιο ήπια. Μακροχρόνιες έρευνες δυο γνωστών Αμερικανών επιστημόνων, του ψυχίατρου Steven Wolin και της ψυχολόγου συζύγου του, Sybil Wolin, αποκαλύπτουν επτά χαρακτηριστικά που μοιράζονται οι άνθρωποι που είναι πιο ανθεκτικοί μπροστά σε κρίσιμα γεγονότα. Δες ποιά είναι και πώς θα τα αναπτύξεις.

Τα 7 κοινά των συναισθηματικά ανθεκτικών ανθρώπων

1. Διορατικότητα
Η διορατικότητα, η ικανότητα δηλαδή να βλέπουμε μπροστά από τα γεγονότα που εκτυλίσσονται στο παρόν, είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη της συναισθηματικής ανθεκτικότητας. Για να βελτιώσεις τη διορατικότητά σου:

  • Φέρε στο μυαλό σου ένα πρόβλημα, προσωπικό ή εργασιακό, και εξέτασε το μπαίνοντας στη θέση των άλλων ατόμων που εμπλέκονται σε αυτό. Σκέψου κατά πόσο οι δικές τους προοπτικές διαφέρουν από τις δικές σου και πώς αυτό αλλάζει την αρχική σου αντίληψη για το πρόβλημα.
  • Γύρισε σε κάποια δύσκολη περίοδο που κατόρθωσες να ξεπεράσεις στο παρελθόν. Αναγνώρισε στον εαυτό σου τη δύναμη να διαχειριστεί σωστά την κατάσταση. Επαναπροσδιορίζοντας το ρόλο σου και βλέποντας τις ενέργειές σου κάτω από ένα θετικό πρίσμα, χτίζεις την αυτοεκτίμησή, η οποία αυξάνει την ανθεκτικότητά σου σε διάφορες δύσκολες καταστάσεις.
  • Διδαάξου από τις εμπειρίες. Επανάλαβε ό,τι λειτούργησε στο παρελθόν και μην ξανακάνεις τα ίδια λάθη. Ξεκαθάρισε τι μαθήματα πήρες και εφάρμοσέ τα σε παρόμοιες καταστάσεις.

      2. Ανεξαρτησία
      Η ανεξαρτησία είναι η φυσική και συναισθηματική ικανότητα να απομακρύνουμε τον εαυτό μας από μια δυνητικά καταστροφική κατάσταση, όπως μια προβληματική πατρική οικογένεια ή μια κακή σχέση. Είναι επίσης η ικανότητα να αποκτήσουμε ανεξαρτησία σκέψης, έξω από το προβληματικό πλαίσιο. Με την ανεξαρτησία έρχεται η κατανόηση ότι δεν είμαστε υπεύθυνοι για τη συμπεριφορά των άλλων παρά μόνο για τη δική μας. Είσαι ανεξάρτητη; Σκέψου:

    • 'Οταν κάτι δεν πάει καλά στη ζωή σου, από πόσους ανθρώπους μπορείς να ζητήσεις υποστήριξη;
    • Είσαι ικανή να δημιουργήσεις νέες σχέσεις στο κοινωνικό και το εργασιακό σου περιβάλλον;

        3. Προσφορά
        Η προσφορά βοήθειας προς το συνάνθρωπο είναι μια ισχυρή άμυνα απέναντι στο αίσθημα χαμηλής αξίας. «Η βοήθεια προς τους άλλους είναι μια θετική εμπειρία που μας κάνει να νιώθουμε καλοί άνθρωποι και μας βοηθά να ξεπεράσουμε το αίσθημα αναξιότητας που πιθανόν κρύβουμε μέσα μας», λέει η Wolin. Αν νιώθεις ότι δεν υπάρχει νόημα στις σχέσεις και τη δουλειά σου, προσπάθησε να σκεφτείς:

      • Τις αξίες σου. Ποιές είναι και πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στη δουλειά και στις σχέσεις σου;
      • Τρόπους να συμμετέχεις σε δραστηριότητες όπου μπορείς να προσφέρεις. Εντάξου σε ομάδες με τις οποίες μοιράζεσαι τα ίδια ενδιαφέροντα ή σε φιλανθρωπικές οργανώσεις. Η συνεργασία με ανθρώπους που έχουν τις ίδιες αξίες με τις δικές σου  θα δώσει μεγαλύτερο νόημα στις εμπειρίες που αποκτάς.

          4. Δημιουργικότητα
          Η έκφραση του εαυτού μας μέσω μιας δημιουργικής διαδικασίας είναι ένα σημαντικό όπλο για τη συναισθηματική επιβίωση. Οι άνθρωποι είναι δημιουργικοί για διάφορους λόγους, αλλά στην προκειμένη περίπτωση μας ενδιαφέρει ο τρόπος που η δημιουργικότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη της ανθεκτικότητας. Η δημιουργικότητα δεν είναι απαραίτητο να εκφράζεται δημόσια. Μπορεί να είναι ένας πολύ προσωπικός τρόπος για να εκφράσουμε μια δυσάρεστη εμπειρία μέσω της συγγραφής ή της ζωγραφικής. «Είναι ένας τρόπος να βάλουμε όρια σε μια εμπειρία. Από τη στιγμή που θα δώσουμε ένα όνομα στο τέρας, δεν θα είναι πια τόσο τρομακτικό», τονίζει η Wolin. Βρες χρόνο για να είσαι δημιουργική:

        • Παρακολούθησε ένα δημιουργικό σεμινάριο, είτε πρόκειται για ζωγραφική, φωτογραφία ή μαγειρική.
        • Σταμάτα να ακούς αυτή την ενοχλητική φωνή μέσα στο κεφάλι που σου λέει ότι δεν θα τα πας καλά. Και να αποτύχεις τι πειράζει;

            5. Πρωτοβουλία
            Το να έχουμε στα χέρια μας τον έλεγχο της ζωής μας είναι κάτι βασικό για τη συναισθηματική ευεξία. Μπορούμε να κερδίσουμε τον έλεγχο παίρνοντας πρωτοβουλίες και λύνοντας τα προβλήματα μόνοι μας. Αυτό είναι πιο εύκολο όταν πιστεύουμε ότι κάθε θετικό αποτέλεσμα εξαρτάται από τη δική μας προσπάθεια. Εσύ πού αποδίδεις τα θετικά γεγονότα της ζωής σου; Σκέψου: αν ένα πρόβλημα έχει θετική έκβαση, τείνεις να πιστεύεις ότι αυτό οφείλεται:

          • Στην τύχη;
          • Σε κάποιο άλλο άτομο;
          • Στη δική σου σκληρή δουλειά και την αποφασιστικότητα;

              Αν θεωρείς ότι οι αποτυχίες σου οφείλονται σε εσένα και οι επιτυχίες στην τύχη ή σε άλλους παράγοντες, τότε πρέπει να αλλάξεις τρόπο σκέψης.

              6. Δυνατές σχέσεις
              Οι υγιείς, ισχυροί ανθρώπινοι δεσμοί ενισχύουν την ανθεκτικότητα απέναντι στις αντιξοότητες της ζωής. Έχει αποδειχτεί σε πολλές έρευνες ότι τα επίπεδα ικανοποίησης από τις σχέσεις μας επηρεάζουν βαθιά την υγεία και την ευεξία μας. Οι δυνατές σχέσεις μπορούν επίσης να ικανοποιήσουν την ανάγκη μας να ανήκουμε κάπου και να ξεπεράσουμε το φόβο της μοναξιάς, αίσθηση που μπορεί να μας κάνει πιο δυνατούς σε δύσκολους καιρούς.

            • Χτίσε δυνατές, θετικές σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους σου, που μπορούν να σε ακούσουν και να σου προσφέρουν στήριξη.
            • Φρόντισε τις κοντινές σου σχέσεις και δημιούργησε νέες.
            • Μείνε μακριά από τοξικές σχέσεις που σου κάνουν κακό και μπορεί να σε κάνουν να υποφέρεις.

                7. Χιούμορ
                Το χιούμορ είναι ένας καταπληκτικός τρόπος για να καταπολεμήσουμε το στρες και γι αυτό η ικανότητα να μετατρέπουμε τον πόνο σε κωμωδία είναι προστατευτική για τη συναισθηματική μας υγεία. Αυτό δεν σημαίνει ότι αρνούμαστε τα δυσάρεστα γεγονότα. Αντίθετα, μάλιστα, το χιούμορ βοηθά να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα και επιτρέπει να αναλύσουμε την κατάσταση και να μάθουμε από αυτή. Αν δεν βρίσκεις τη χιουμοριστική πλευρά στην κατάστασή σου, στρέψου σε άλλες πηγές γέλιου, όπως ένα αστείο βιβλίο ή μια ταινία. Βρες αυτό που σε κάνει να γελάς και να το κάνεις συχνά.

                Από την Αλεξία Καλογεροπούλου

              • Επιμέλεια: Κατερίνα Πατούλια

                ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ