Στην χειμωνιάτικη Φρανκφούρτη έδωσαν ραντεβού περισσότεροι από 4.800 εκθέτες από 94 χώρες, παρουσιάζοντας μία τεράστια γκάμα καταναλωτικών αγαθών, τα οποία προκύπτουν μέσα από τις νέες τάσεις-όπως τις διαμορφώνουν οι αισθητικές και λειτουργικές ανάγκες του παγκόσμιου κοινού. Αυτό που πάντα εντυπωσιάζει -εκτός των πάμπολλων οπτικών ερεθισμάτων- είναι η προσέλευση των επισκεπτών (φέτος 140.000 άτομα από 161 χώρες), που έμοιαζαν με ένα πολύβουο, πολύχρωμο, ζωντανό ποτάμι το οποίο “έρρεε” μέσα σε διαδρόμους και επίπεδα προς όλα τα halls... Η άρτια οργάνωση των οποίων έδινε στους επισκέπτες τη δυνατότητα στοχευμένης έρευνας στους τομείς Dining, Living, Giving. Ο σχεδιασμός της καθημερινότητας σε έπιπλο, φωτισμό, art de la table, δώρα, κοσμήματα, κρύσταλλα, πορσελάνες, σκεύη, μικροσυσκευές, και χρώμα και υλικά και καινοτομίες και Trends… Talents και αναφορές σε μεγάλα ονόματα. Ολα και όλοι ήταν εδώ, συνθέτοντας μια ωδή στη dolce vita!
Ιταλία και “Dolce Vita” δια χειρός Navone…
Τιμώμενη χώρα ήταν εφέτος η Ιταλία, στο περίπτερο της οποίας αποθεώθηκε το εμβληματικό της design μέσα από τα χρώματα της σημαίας της: Το πράσινο, το λευκό και το κόκκινο ήταν στο φόντο μαζί με αντικείμενα στα ίδια χρώματα τοποθετημένα αντίστοιχα. Εικόνες από το ιταλικό σινεμά απέδιδαν τον ρομαντισμό, αλλά και τον ρεαλισμό, που συνυπάρχουν στην “Γλυκιά Ζωή” όλων μας.
Η κυρία του βιομηχανικού σχεδιασμού Paola Navone επιμελήθηκε την εικόνα της χώρας της εδώ στην φετινή Ambiente. Εβαλε το προσωπικό της άγγιγμα στην συνοπτική παρουσίαση της καλής αισθητικής -ταυτίζοντάς την με το συναίσθημα μιας φιλμογραφίας που υμνεί την αγάπη για τη ζωή-επιλέγοντας για τη δική μας γλυκιά ζωή εργαλεία, κρύσταλλα, πιάτα, σκεύη που εξυπηρετούν την κουλτούρα του φαγητού και την Art de la table στην καθημερινότητα. Παρούσες εταιρείες: Alessi, Bialetti, Dialma Brown, Ghidini Cipriano, Guzzini, Millefiori, RCR Cristalleria Italiana, Rino Greggio Argenterie, Tescoma, Tognana Porcellane.
Δημοκρατικός σχεδιασμός
Παράλληλα οι ιταλικές εταιρείες όπως η Guzzini ενδιαφέρονται -και το δείχνουν έμπρακτα- για τον «εκδημοκρατισμό» του design κάνοντάς πιο προσιτό: Για παράδειγμα, η συλλογή της «Le Murrine» απομιμείται το κρύσταλλο μουράνο σε μια σύγχρονη απόδοσή του… σε πλαστικό, το οποίο χάρη στα τρία διαφορετικά στρώματα χρώματος και την βοήθεια της τεχνολογίας, δίνει ένα παρόμοιο αισθητικό αποτέλεσμα πραγματικά εντυπωσιακό!
Δημιουργώντας αριστουργήματα
Φυσικά θα σταθούμε στη στιβαρή παρουσία των μεγάλων γερμανικών οίκων (όπως η Villeroy&Boch) που έχουν γράψει ιστορία στο αντικείμενο καθημερινής χρήσης, κυριαρχώντας σε τραπέζια καθημερινά ή γιορτινά. Λιτές, αλλά εντυπωσιακές οι νέες πιο “καθημερινές” σειρές τους (για BBQ και bakery τάσεις της εποχής μας) που στοχεύουν σε ένα πιο νεανικό, ανέμελο κοινό. Ενα κοινό όπως αυτό στο οποίο απευθύνεται η παιχνιδιάρικη Koziol που μας κλείνει με τη χρωματική της ποπ παλέτα το μάτι διώχνοντας τη σοβαροφάνεια από το τραπέζι.
Η κεντρική ιδέα
Φέτος, πολλοί εκθέτες παρουσίασαν μια διαφορετική πρόταση αναζητώντας τη αίσθηση και την αξία, την υπευθυνότητα για το περιβάλλον και την κοινωνία χρησιμοποιώντας ευέλικτα υλικά και τεχνολογικά προχωρημένες μεθόδους κατασκευής.
Ο κόσμος αλλάζει διαρκώς. Συγκεντρώνουμε ιδέες και έμπνευση -αξιολογώντας ό,τι καλό έχουμε ήδη από το παρελθόν- για να οδηγηθούμε στις νέες ενδιαφέρουσες τάσεις, που θα ομορφύνουν -και γιατί όχι- θα κάνουν τη ζωή μας λίγο πιο γλυκιά. Καταλήγοντας, η αντίληψη της προσαρμοστικότητας και της ευελιξίας φαίνεται πως είχε έναν σημαίνοντα ρόλο στην Ambiente 2016. Ακόμη και τα αντικείμενα που προορίζονται για χρήση στη αγορά της takeaway τροφής (food 'to go') έδειχναν εξαιρετικά εξευγενισμένα και προσεγμένα ως προς την λειτουργικότητα και την ευκολία αλλά και ιδιαίτερα προσεγμένα στο σχεδιασμό τους. Επιπλέον πολλά από αυτά τα αντικείμενα ήταν τόσο καλοσχεδιασμένα ώστε να μπορούν χρησιμοποιηθούν άνετα και στο σπίτι, μειώνοντας το όριο ανάμεσα στην street και την home life.
Trends 2016: Oι 4 κόσμοι της αισθητικής
Το γραφείο των designers Bora.Herke.Palmisano εμπνεύστηκε 4 θεματικούς κόσμους, τους έδωσε αισθητική ταυτότητα, όνομα και σκηνική παρουσία, φέρνοντας τους ως ένα μανιφέστο καθημερινής διακοσμητικής αντίληψης στον προσωπικό “κόσμο” του καθενός από εμάς που δεν είναι άλλος από το σπίτι μας.
- Artisanal Gardening Μια τάση που καταλύει τα όρια ανάμεσα στον εσωτερικό και τον εξωτερικό χώρο, φέρνοντας μέσα στο σπίτι μια έντεχνη ζούγκλα πράσινου (κάθετη φύτευση σε τοίχους) και φυσικά υλικά σε έπιπλα αντικείμενα.
- Functional Simplicity Η επιτομή της λειτουργικότητας και της απλότητας. Οι κουζίνες και οι συσκευές αποπνέουν status και υπεροχή με τον σχεδιασμό τους, μετατρέπονται σε τεχνολογικά εργαστήρια, ενώ προσφέρουν και τη δυνατότητα του ηλεκτρονικού χειρισμού.
- Retro Futuristic Το παλιό και το νέο σε αγαστή συνεργασία: Το οικείο και το άγνωστο, μέσα από ένα φουτουριστικό σχεδιασμό που γεφυρώνει την μεταξύ τους απόσταση, με καινοτόμες προτάσεις, ποιοτικά υλικά (κυριαρχεί το ξύλο) και έμφαση στις χειροποίητες, προσεγμένες φόρμες.
- Composing Freedom Πρόκειται κυριολεκτικά για μια έκρηξη ελευθερίας, για μια ελεύθερη σύνθεση που εμπλουτίζει την καθημερινότητα με αναφορές στα χρώματα και την αισθητική των 80s, τα οποία επιστρέφουν δυναμικά στη μόδα ανακατεμένα χωρίς ενδοιασμούς.
Χρώμα, αυθεντικότητα, ευελιξία
Η ενότητα Dining φέτος χαρακτηρίστηκε από μια μεγάλη ποικιλία αντικειμένων με έμφαση στη χρήση και στη σχέση χρώματος, σχήματος, υφής. Η καθαρότητα και η μονοχρωμία ήρθαν “πρόσωπο με πρόσωπο” με τα παιχνιδιάρικα floral μοτίβα, ή τα αυστηρά γραφίστικα πρότυπα, συνθέτοντας μέσα από ευθείες, καμπύλες και φινιρίσματα ένα αισθητικό σύνολο απαιτητικό για κάθε χώρο από τον πιο λιτό έως τον πιο εκκεντρικό.
Η Ambiente παρουσίασε ένα δυνατό χρωματολόγιο που περιλάμβανε κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, μπλε και μαβί, σε αντιπαράθεση με την χρωματική παλέτα που ακολουθεί ένα μινιμαλιστικό ύφος. Αρχίζοντας από τα trend της σειράς Pantone, το Rose Quartz και το Serenity, το φάσμα περιλαμβάνει από ψυχρά “καπνισμένα” γκρίζα μέχρι μπεζ τόνους, για να καταλήξει στο βαθύ σκούρο, σχεδόν μαύρο, μπλε.
Αλλά και μεταξύ των λαμπερών ζωηρών χρωμάτων καταγράφεται η παρουσία διαφορετικών αποχρώσεων του πράσινου, που φτάνουν μέχρι το τυρκουάζ-μπλε. Ολα συνδέονται μεταξύ τους με έναν εντελώς αντισυμβατικό τρόπο.
Τα χρώματα της μέντας, οι αποχρώσεις του πουδρέ ροζ και του σκληρού φούξια, ακόμη και του πορτοκαλί, επιχειρούν να γίνουν σημεία αντιθέσεων. Αυτήν τη χρονιά, η διαφορετικότητα προκύπτει από την έντεχνη χρήση των επιπέδων έντασης και λάμψης. Για παράδειγμα, ένα πορτοκαλί μπορεί να “μεταμορφωθεί” σε ένα βελούδινο βερικοκί χαμηλώνοντας τονικά την εντύπωση στο χώρο, ή να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά δίνοντας την απαιτούμενη βελούδινη αίσθηση (αυτό συμβαίνει και σε επιφάνειες, υλικά, υφάσματα).
Ο πλούτος των υφών ολοκληρώνεται με τα “μεταλλικά” χρώματα και υλικά: Ο χαλκός σαν υλικό ήταν και πέρυσι πολύ της μόδας, αλλά φέτος ενδυνάμωσε την κυριαρχία του.
Τον επόμενο χρόνο στην Ambiente η οποία θα πραγματοποιηθεί από 10 έως 14 Φεβρουαρίου 2017 θα υπάρχει αφιέρωμα στο Βρετανικό design.