ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ
0:00
23/3/2007

Εκφοβισμός στη δουλειά

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο
Αυτή τη φορά γνωρίστε πώς θα αναγνωρίσετε και θα αμυνθείτε απέναντι στους τρα-bullies του γραφείου. Η βία στις μέρες μας έχει πολλές μορφές. Από τη μια, η έκδηλη βία των πολέμων, των τρομοκρατικών ενεργειών. Από την άλλη

Η κ. Χριστίνα Ρασιδάκη, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας μας μυεί στα μυστικά της ψυχολογίας

Η βία στις μέρες μας έχει πολλές μορφές. Από τη μια, η έκδηλη βία των πολέμων, των τρομοκρατικών ενεργειών. Από την άλλη, η ύπουλη βία στα προαύλια των σχολείων και στο οικογενειακό «άσυλο». Κέντρα στήριξης παρέχουν υπηρεσίες προς τα θύματα αυτού του είδους βίας, γνωστής στο εξωτερικό ως bullying (μπούλινγκ). Το φαινόμενο αυτό μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στους χώρους εργασίας. Οι τρα-bullies του γραφείου διαθέτουν δε ένα ευρύ φάσμα συμπεριφορών.

 

Αναγνωρίστε το bullying
Το bullying είναι ο όρος που περιγράφει όσους και όσες συστηματικά, καταδυναστεύουν την ψυχική ή και σωματική υγεία συνανθρώπων τους με διάφορους τρόπους:

  • Απαξίωση, κοροϊδία, καψώνια.
  • Αδικαιολόγητη κακομεταχείριση.
  • Συνεχής κριτική και ματαίωση.
  • Απομόνωση ή εξοστρακισμός.
  • Υπονόμευση απόδοσης λόγω υπερβολικού φόρτου εργασίας και φερεγγυότητας με υπονοούμενα ή φήμες.
  • Αλλαγή στοιχείων, απόκρυψη εγγράφων ή κακοήθη e-mails και σημειώματα.
  • Σεξουαλική παρενόχληση, υπονοούμενα.
  • Τρομοκρατία εις βάρος καριέρας με εκβιασμό.

 

Τι κάνει κάποιον τρα-bully
Οι περισσότεροι θύτες αντλούν από τις πράξεις τους αίσθηση υπεροχής και εξουσίας. Ενδεχομένως να έχουν ψυχολογικά προβλήματα ή απλώς η συμπεριφορά τους να αντικατοπτρίζει τον «αέρα» ενός πολιτισμού όπου όλα επιτρέπονται: η εκδικητικότητα, ο ανταγωνισμός, η έλλειψη ηθικών φραγμών κ.ο.κ.

 

Ολικός αποσυντονισμός
Αυτές οι συμπεριφορές έχουν άμεσο και σοβαρότατο ψυχολογικό και σωματικό αντίκτυπο σε όποιον έχει την ατυχία να είναι αποδέκτης τους. Απόρροια όλων αυτών είναι κρίσεις πανικού, αγχώδεις διαταραχές, σύνδρομο μετατραυματικού στρες, κατάθλιψη με κίνδυνο αυτοκτονίας.

 

Σαν τον Σίσυφο
Παρ όλη την οργή για την αδικία που βιώνουν, τα περισσότερα θύματα πασχίζουν να βελτιώσουν τη θέση τους με το να δουλεύουν περισσότερο και καλύτερα, ώστε να μην τους βρίσκουν ψεγάδι, προσαρμόζουν το ντύσιμό τους για να μην προκαλούν, αποφεύγουν συναδέλφους στην καφετερία ή το καπνιστήριο για να γλιτώνουν σχόλια και καζούρα. Αναζητώντας το δίκιο τους και για να ανακουφιστούν, συζητούν συνέχεια το πρόβλημα, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν φίλους και συντρόφους και μετά να φοβούνται μη τους χάσουν. Έτσι όμως διαβρώνεται ολοένα η αντοχή τους, χάνουν την αυτοεκτίμησή τους και νιώθουν αποτυχημένοι. Επιπλέον, λόγω άγχους μειώνεται η απόδοσή τους στη δουλειά, γεγονός που τους αγχώνει ακόμα περισσότερο, γιατί φοβούνται μη χάσουν τη θέση τους.

 

Τι πρέπει να γνωρίζετε
Δεδομένου ότι το bullying έχει μια αργή, έντονη ψυχολογικά διαβρωτική δράση, τα θύματα αρχικά αμφισβητούν τα συναισθήματά τους, πιστεύοντας πως οι αντιδράσεις τους είναι υπερβολικές και πως «άλλος στη θέση μου θα το προσπερνούσε».

*Κανείς και για κανένα λόγο δεν αξίζει τέτοια συμπεριφορά ό,τι και να έχει προηγηθεί.

*Τα συναισθήματά σας είναι απολύτως φυσιολογικά.

*Οι αντιδράσεις σας δεν έχουν καμία σχέση με τη δύναμη του χαρακτήρα σας.

*Το bullying είναι μια τραυματική εμπειρία. Αν έχετε έρθει αντιμέτωποι μαζί του, το πιθανότερο είναι ότι θα χρειαστείτε ψυχολογική υποστήριξη.

 

Πώς να αντιμετωπίσω την επιθετικότητα;

  • Δράστε άμεσα, πριν βραχυκυκλώσετε συναισθηματικά.
  • Μιλήστε στο θύτη προσωπικά.
  • Μη δώσετε αφορμές που μπορεί να χρησιμοποιηθούν εναντίον σας, αποφεύγοντας συναισθηματικά ξεσπάσματα και χαρακτηρισμούς.
  • Προσπαθήστε να είστε αντικειμενικοί όσο γίνεται: Περιγράψτε τη συμπεριφορά του και το πώς αυτή σας επηρεάζει.
  • Πείτε ότι εσείς θα προσπαθήσετε, αν και ο άλλος κάνει το ίδιο από την πλευρά του.

 

Καλό είναι να έχετε προετοιμαστεί, αν τα πράγματα σοβαρέψουν πολύ:

  • Κρατάτε ένα ημερολόγιο με το πότε έγινε τι, καθώς και e-mailς, υπομνήματα...
  • Κρατάτε στοιχεία που αποδεικνύουν την καλή ποιότητα της δουλειάς σας.
  • Ζητήστε έγγραφη βεβαίωση γιατρού ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε σχετίζονται με τη δουλειά.
  • Κάντε καταγγελία στο υπουργείο Εργασίας (τηλ.: 210-5295001).
  • Αν δεν υπάρχει βελτίωση είναι καλύτερα να φύγετε, πριν αρρωστήσετε.

 

Ψυχολογικά προβλήματα-Σωματικά συμπτώματα

  • Δυσκολία μνήμης & συγκέντρωσης
  • Προβλήματα ύπνου
  • Συνεχές άγχος & φόβος
  • Γαστρεντερικά
  • Υπερκινητικότητα Δερματικά
  • Υπερένταση Μυοσκελετικά (π.χ. διάφορα τικ)
  • Υπερευαισθησία εύκολα δάκρυα
  • Ημικρανίες
  • Κυκλοθυμία
  • Ταχυκαρδίες
  • Οργή
  • Εφίδρωση
  • Ψυχική εξάντληση
  • Τρέμουλο
  • Εμμονή με το θέμα
  • Καρδιολογικά προβλήματα
  • Τύψεις
  • Καρκίνος
  • Αίσθηση αδιεξόδου
  • Εγκεφαλικό
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ