ΕΘΝΟΣ  |  ΗΜΕΡΗΣΙΑ  |  E-GO  |  SENTRAGOAL  |  WOMENONLY  |  ELLE | ΣΙΝΕΜΑ  |  CAR&DRIVER  |  SPORTY  |  HOMME  |  COOKBOOK

VIVA,  25/6/2007

ΚΡΑΣ ΤΕΣΤ στις 10 πιο διάσημες δίαιτες


Στοχεύουν στη λαχτάρα μας για γρήγορη απώλεια κιλών. Υπόσχονται καλλίγραμμα κορμιά μέσα σε λίγες μόνο μέρες.

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα Γράμματα

Στοχεύουν στη λαχτάρα μας για γρήγορη απώλεια κιλών. Υπόσχονται καλλίγραμμα κορμιά μέσα σε λίγες μόνο μέρες. Πολλές από αυτές φημολογείται ότι ακολουθούνται από διάσημους σταρ του Χόλιγουντ. Κι αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος για να κερδίζουν συνεχώς νέους οπαδούς. Πόσο αληθινά είναι όμως τα θαύματα που υπόσχονται; Πόσο ασφαλείς είναι και κατά πόσο μπορεί να κινδυνεύσει η υγεία μας από αυτές;

Το σίγουρο είναι ότι κάποιες από αυτές έχουν και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Το βασικότερο πλεονέκτημά τους είναι η γρήγορη απώλεια βάρους, το οποίο όμως τις περισσότερες φορές ξαναπαίρνουμε και πάλι μόλις τις σταματήσουμε. Το βασικότερο μειονέκτημα είναι οι κίνδυνοι που κρύβουν για την υγεία μας. Γι αυτό και το προτιμότερο είναι πριν ακολουθήσουμε πιστά μία από τις δίαιτες να συμβουλευτούμε έναν ειδικό.

1. ΑΤΚΙΝΣ: Το λίπος «καίγεται» με λίπος...
Η πιο διάσημη απ όλες με εκατομμύρια «οπαδούς» σε όλο τον κόσμο, που την έχουν δοκιμάσει. Στηρίζεται στη φιλοσοφία ότι το λίπος «καίγεται» με λίπος. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1970 και πήρε το όνομά της από τον γιατρό που τη δημιούργησε, τον Δρ. Ατκινς. Ηταν της μόδας για πολλά χρόνια, αλλά και τελευταία γνωρίζει νέες δόξες, ενώ και πολλές άλλες δίαιτες στηρίχθηκαν στη φιλοσοφία του Δρ. Ατκινς. Κατά καιρούς έχει κατηγορηθεί για πλήθος προβλημάτων υγείας που μπορεί να προκαλέσει. Η συγκεκριμένη δίαιτα στηρίζεται στο σκεπτικό ότι το συσσωρευμένο λίπος οφείλεται στην υπερέκκριση ινσουλίνης, η οποία προκαλείται από την κατανάλωση υδατανθράκων. Γι αυτό και σε αυτήν τη δίαιτα απαγορεύονται οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, όπως γλυκά, πατάτες, δημητριακά, ζυμαρικά, όσπρια. Κι η έλλειψή τους οδηγεί τον οργανισμό στο να «κάψει» το συσσωρευμένο λίπος που υπάρχει. Σύμφωνα με τον Atkins οι πρωτεϊνες ικανοποιούν καλύτερα το αίσθημα της πείνας. Τι επιτρέπεται: Κατανάλωση κυρίως ζωικών τροφών, όπως κρέας, αβγά, τυριά, πουλερικά, ψάρια αλλά κάποια λαχανικά, όπως μαρούλι, σπανάκι και λιπαρά όπως βούτυρο, λάδι, κρέμα γάλακτος. Οι παραπάνω τροφές μπορούν να καταναλωθούν σε απεριόριστες ποσότητες. Τι απαγορεύεται: Οι υδατάνθρακες, όπως ψωμί, ρύζι, πατάτες, φρούτα, κάποια λαχανικά, όπως παντζάρια και αρακάς και γαλακτοκομικά. Πλεονεκτήματα: Το βασικότερο πλεονέκτημά της είναι ότι μπορεί κάποιος να χάσει βάρος μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα. Μειονεκτήματα: Εξαιρεί τους υδατάνθρακες και είναι ανεπαρκής σε βιταμίνες και μέταλλα, όπως βιταμίνες C και D, φυλλικό οξύ και ασβέστιο. Είναι πιθανό η υπερβολική πρόσληψη πρωτεϊνών και λίπους να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, αφυδάτωση, ακόμη και μείωση της πνευματικής απόδοσης. Γι αυτό και είναι δύσκολο να την ακολουθήσει κάποιος που εργάζεται πνευματικά. Επίσης μπορεί να προκληθούν πονοκέφαλοι, εκνευρισμός, πόνοι στις αρθρώσεις και είναι απαγορευτική για όσους πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια. Ακόμη, μετά το τέλος της δίαιτας το άτομο μπορεί εύκολα να ξαναπάρει τα κιλά που έχασε και πολλές φορές και περισσότερα.

2. ΔΙΑΙΤΑ ΖΩΝΗΣ: Βασίζεται στην παραγωγή ινσουλίνης από το σώμα
Εμπνευστής τής συγκεκριμένης δίαιτας είναι ο Barry Sears. Ανήκει κι αυτή σε αυτές με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων. Το σκεπτικό της δίαιτας βασίζεται στην παραγωγή ινσουλίνης από το σώμα. Ετσι με τη σωστή αναλογία πρόσληψης υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λίπους επιτυγχάνεται και η έκκριση ινσουλίνης σε ιδανικά επίπεδα. Η αναλογία που επιτρέπεται είναι 40% υδατάνθρακες, 30% πρωτεϊνες και 30% λιπαρά. Πλεονεκτήματα: Μπορεί να επιτευχθεί απώλεια και διατήρηση βάρους. Μειονεκτήματα: Είναι πολύ δύσκολη στην εφαρμογή της. Στηρίζεται κι αυτή στο σκεπτικό Atkins, μόνο που επιτρέπει περισσότερους υδατάνθρακες, φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο αμφισβητείται κι αυτή από πολλούς επιστήμονες γιατί οι δίαιτες με υψηλές πρωτεϊνες και μειωμένους υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως δυσλειτουργία των νεφρών. Τι επιτρέπεται: Πολύ κρέας, λιγότερα φρούτα και λαχανικά, και υδατάνθρακες σε συγκεκριμένες δοσολογίες. Τι απαγορεύεται: Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες όπως ψωμί, ζυμαρικά, κάποια φρούτα, κορεσμένα λίπη.

3. ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ ΤΡΟΦΩΝ: «Γεννήθηκε» τον 19ο αιώνα
Το σκεπτικό αυτής της δίαιτας γεννήθηκε τον 19ο αιώνα και αναβίωσε κατά τη δεκαετία του 40 από έναν Αμερικανό γιατρό. Σύμφωνα με αυτόν, όταν οι πρωτεϊνες καταναλώνονται με πρωτεϊνες και υδατάνθρακες με υδατάνθρακες τότε η διαδικασία της πέψης γίνεται ευκολότερη και αυτό συνεπάγεται λιγότερα προβλήματα υγείας και μικρότερο σωματικό βάρος. Σύμφωνα με αυτήν τη δίαιτα απαγορεύεται ο συνδυασμός των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων, ενώ και τα φρούτα θα πρέπει να τρώγονται χωριστά και με προσοχή στους μεταξύ τους συνδυασμούς. Για παράδειγμα, θεωρείται απαγορευτική η κατανάλωση κρέατος και πατάτας μαζί ή αβγό με ψωμί ή μακαρόνια με τυρί. Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται: Επιτρέπονται όλες οι τροφές, αλλά με τον σωστό συνδυασμό πρωτεϊνες με πρωτεϊνες και υδατάνθρακες με υδατάνθρακες. Επίσης θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον τέσσερις ώρες ανάμεσα σε ένα γεύμα της μιας κατηγορίας από την άλλη. Για παράδειγμα, αν επιλέξετε να φάτε πρωτεϊνες (π.χ. κρεατικά) μετά τέσσερις ώρες μπορείτε να φάτε υδατάνθρακες (μακαρόνια). Πλεονεκτήματα: Δεν υπάρχει κάτι το επικίνδυνο σε αυτήν τη δίαιτα. Μειονεκτήματα: Δεν υπάρχει σημαντικό αποτέλεσμα.

4. ΜΠΕΒΕΛΙ ΧΙΛΣ: Η δίαιτα των καλλιτεχνών
Εχει χαρακτηριστεί και ως δίαιτα των καλλιτεχνών. Υστερεί σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Πρόκειται για μια πολύ αυστηρή δίαιτα, που δύσκολα εφαρμόζεται και με αμφίβολα αποτελέσματα. Προσφέρει περίπου 900-1.000 θερμίδες την ημέρα με 90-95% υδατάνθρακες, κυρίως φρούτα και 5% πρωτεϊνες. Εχει εφαρμοστεί κυρίως σε φάρμες όπου καταφεύγουν καλλιτέχνες για ξεκούραση και χαλάρωση. Τι επιτρέπεται: Πολλά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, ελάχιστο άπαχο κρέας. Τι απαγορεύεται: Αλάτι (σε μικρές ποσότητες), ζάχαρη, λίπη, πρωτεϊνες (κρέας, αβγά). Πλεονεκτήματα: Η απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Καταπονεί τον οργανισμό, του στερεί θρεπτικά συστατικά και προκαλεί διάρροιες.

5. ΑΒΕΑΝ: «Αρωμα» από Ατκινς
Ανήκει στην ίδια κατηγορία με αυτή του «Ατκινς» και λειτουργεί περίπου με το ίδιο σκεπτικό. Τι επιτρέπεται: Ξηροί καρποί, φρούτα. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο κρέας, άσπρο και κόκκινο. Επιτρέπεται ακόμη και μπέικον. Τι απαγορεύεται: Υδατάνθρακες όπως ψωμί, δημητριακά, ρύζι, ζυμαρικά, πατάτες. Πλεονεκτήματα: Ικανοποιητική απώλεια βάρους, χωρίς τη στέρηση κάποιων σύγχρονων λιχουδιών. Μειονεκτήματα: Η δίαιτα αυτή μπορεί να προκαλέσει υπνηλία, ναυτία, αίσθηση αδυναμίας και κόπωσης.

6. ΔΙΑΙΤΑ «ΟΜΑΔΑ ΑΙΜΑΤΟΣ»: Εμπνευστής ένας ομοιοπαθητικός
Στηρίζεται στη θεωρία ενός ομοιοπαθητικού γιατρού, ο οποίος υποστηρίζει ότι η ομάδα αίματος έχει σχέση με διάφορες ασθένειες και για να εξασφαλιστεί η καλή υγεία θα πρέπει να επιλέγονται τροφές «συμβατές» με την ομάδα αίματος. Σύμφωνα με τον εμπνευστή, για κάθε ομάδα αίματος υπάρχουν τροφές «κατάλληλες» και «ακατάλληλες». Ετσι άνθρωποι που ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες αίματος θα πρέπει να έχουν και διαφορετικό διαιτολόγιο. Τι επιτρέπεται-Τι απαγορεύεται: Το τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται για κάθε ομάδα αίματος είναι διαφορετικό. Για παράδειγμα τα άτομα που έχουν ομάδα αίματος 0 μπορούν να τρώνε κρέας και να αποφεύγουν τα όσπρια και τα γαλακτοκομικά. Οσοι έχουν ομάδα αίματος Α θα πρέπει να τρώνε λαχανικά και να αποφεύγουν τα γαλακτοκομικά. Στην ομάδα Β μπορούν να καταναλώνουν κόκκινο κρέας και ψάρια, όχι όμως κοτόπουλο και όσοι ανήκουν στην ομάδα ΑΒ, μπορούν να τρώνε συνδυασμό όλων των τροφών. Πλεονεκτήματα: Οπως όλες οι δίαιτες υπόσχεται απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Είναι δύσκολο να εφαρμοστεί και σύμφωνα με τους ειδικούς εμφανίζει και πολλά επιστημονικά κενά και εφιστούν την προσοχή, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα διαιτολόγιο από το οποίο απουσιάζει η ισορροπία και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας.

7. ΔΙΑΙΤΑ ΤΗΣ ΛΑΧΑΝΟΣΟΥΠΑΣ:Ιδανική για καρδιοπαθείς
Η δίαιτα αυτή εφαρμόστηκε σε άτομα που έπρεπε να χάσουν γρήγορα βάρος για λόγουςυγείας, όπως οι καρδιοπαθείς που έπρεπε να χάσουν βάρος άμεσα για να υποβληθούν σε εγχείρηση καρδιάς. Στηρίζεται σε μία σούπα η οποία έχει ως κύριο συστατικό της το λάχανο και περιέχει επίσης κρεμμύδια, πιπεριές, ντομάτες. Τι επιτρέπεται: Λαχανόσουπα σε απεριόριστες ποσότητες και φρούτα, λαχανικά, κρέας σε ποσότητες και μέρες που ορίζει η δίαιτα. Τι απαγορεύεται: Ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί, λάδι, πατάτες κ.ά. Πλεονεκτήματα: Μεγάλη απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Η μεγάλη απώλεια βάρους γίνεται απότομα και τα κιλά επανέρχονται σχεδόν αμέσως. Είναι φτωχή σε θρεπτικά συστατικά και προκαλεί ατονία, κόπωση, υπνηλία, αναιμία.

8. ΔΙΑΙΤΑ ΤΗΣ ΜΟΝΟΦΑΓΙΑΣ:«Ναι» στην ποσότητα
Οι δίαιτες αυτού του είδους στηρίζονται σε έναν ή δύο συνδυασμούς τροφών ανεξάρτητα από την ποσότητα. Για παράδειγμα μπορεί κανείς να τρώει επί μέρες κρέας ή κρέας με ντομάτα ή μακαρόνια και μέσα σε λίγες μέρες να χάσει βάρος. Τι επιτρέπεται: Το είδος του φαγητού που επιλέγεται. Αν για παράδειγμα κάποιος τρώει κοτόπουλο με ντομάτα ή μακαρόνια με ντομάτα, τρώει το ίδιο φαγητό για μέρες. Τι απαγορεύεται: Οτιδήποτε άλλο εκτός από το φαγητό που έχει επιλεγεί. Πλεονεκτήματα: Απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Πρόκειται για επικίνδυνες δίαιτες, που στερούν τον οργανισμό από πολλές βιταμίνες και γενικά θρεπτικά συστατικά.

9. ΣΚΑΡΣΝΤΕΙΛ: 700-1000 θερμίδες καθημερινά για δύο εβδομάδες
Η δίαιτα αυτή στηρίζεται στην υψηλή πρόσληψη πρωτεϊνών σε συνδυασμό με χαμηλές θερμίδες και μικρή πρόσληψη λίπους. Προσφέρει περίπου 700-1.000 θερμίδες την ημέρα. Διαρκεί δύο εβδομάδες και υπόσχεται απώλεια βάρους μέχρι και 10 κιλά. Τι επιτρέπεται: Ως βασικό φρούτο χρησιμοποιείται το γκρέιπ φρουτ. Επιτρέπονται λαχανικά, κρέας, ψάρι, αβγά, φρούτα και πρωτεϊνούχο ψωμί. Απαγορεύεται: Πατάτες, μακαρόνια, ρύζι, ψωμί, ζάχαρη. Πλεονεκτήματα: Σημαντική απώλεια βάρους. Μειονεκτήματα: Ελλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Μπορεί να παρατηρηθεί ατονία και εκνευρισμός.

10. ΣΑΟΥΘΜΠΙΤΣ: Προλαμβάνει τις καρδιακές παθήσεις
Εμπνευστής της είναι ο καρδιολόγος Δρ. Αρθουρ Αγκαστον, με σκοπό την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων. Η δίαιτα αυτή στηρίζεται στη μειωμένη πρόσληψη υδατανθράκων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Ο γλυκαιμικός δείκτης μετρά πόσο γρήγορα μία τροφή με υδατάνθρακες μπορεί να ανεβάσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Για παράδειγμα, η πατάτα έχει υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από τη ζάχαρη ή ένα κομμάτι κέικ. Η δίαιτα αυτή περιλαμβάνει τρία στάδια. Το πρώτο διαρκεί δύο εβδομάδες, υπόσχεται απώλεια βάρους 4 έως 6 κιλών και είναι το πιο δύσκολο απ όλα, διότι παρότι συνιστά φυσιολογικές μερίδες φαγητού (κυρίως ψάρια, κοτόπουλο, γαλοπούλα και σαλάτες), απαγορεύει τους υδατάνθρακες (ψωμί, ρύζι,ζυμαρικά, δημητριακά, φρούτα κτλ.). Το δεύτερο στάδιο, κατά το οποίο χάνει κανείς 0,5 έως 1 κιλό την εβδομάδα, διαρκεί όσο καιρό απαιτείται για να φθάσει κανείς στο επιθυμητό βάρος, ενώ το τρίτο είναι το στάδιο της συντήρησης. Πλεονεκτήματα: Απώλεια και διατήρηση βάρους. Μειονεκτήματα: Η δίαιτα αυτή, όπως και άλλες με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων, μπορεί να φέρει πονοκεφάλους, ζάλη και αδυναμία. Τι επιτρέπεται: κρέας, ψάρια, κοτόπουλο, λαχανικά. Τι απαγορεύεται: τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως ψωμί, ρύζι, δημητριακά, ζυμαρικά, φρούτα.