Υγιεινό junk food; Κι όμως, γίνεται! | αρμονια , διατροφή | armonia-mag.gr
ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΧΙΚΗ / ΑΡΜΟΝΙΑ / ΔΙΑΤΡΟΦΗ
16:00
1/4/2015

Υγιεινό junk food; Κι όμως, γίνεται!

mail to Εκτυπώστε το Αρθρο

Λαχταράς διακαώς να φας σουβλάκι, χάμπουργκερ ή πίτσα, αλλά τα στερείσαι γιατί τα θεωρείς παχυντικά και ανθυγιεινά; Μέγα λάθος! 

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
1 / 5
ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
<p>Η έννοια του «junk food» παραπέμπει στο ασήμαντης διατροφικής αξίας φαγητό και συνήθως προσδιορίζει κάτι ναι μεν ιδιαίτερα εύγευστο, ωστόσο παρασκευασμένο με πρώτες ύλες χαμηλής ποιότητ

Η έννοια του «junk food» παραπέμπει στο ασήμαντης διατροφικής αξίας φαγητό και συνήθως προσδιορίζει κάτι ναι μεν ιδιαίτερα εύγευστο, ωστόσο παρασκευασμένο με πρώτες ύλες χαμηλής ποιότητας και εξαιρετικά υψηλό σε θερμίδες, λιπαρά, σάκχαρα, αλάτι και ίσως πρόσθετα τροφίμων. Στις περισσότερες, μάλιστα, των περιπτώσεων το junk food έχει ταυτιστεί με τα έτοιμα προς κατανάλωση, πρόχειρα και γρήγορα γεύματα ή σνακ που πωλούνται από κάθε είδους ταχυφαγεία, σουβλατζίδικα, κυλικεία και καντίνες, είτε καταναλώνονται επί τόπου στο κατάστημα, είτε στον δρόμο εν κινήσει, είτε έρχονται στο σπίτι ή στην εργασία μέσω διανομέα (delivery).

Είναι τα «πρόχειρα και γρήγορα» έτοιμα φαγητά τόσο επιβαρυντικά όσο λέγεται; Πώς θα κάνεις καλύτερες επιλογές και ποιες εναλλακτικές έχεις σε κάθε περίπτωση;

Burgers

Αμερικανόφερτο μεν, εξελληνισμένο δε

Τα τελευταία χρόνια το δημοφιλές μπιφτέκι μέσα σε ψωμάκι έχει υποστεί πολλές αλλαγές, μερικές προς το ποιοτικά καλύτερο, π.χ. με 100% βοδινό κρέας χωρίς προσμείξεις. Παρ' όλα αυτά εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας που λέει ότι «όσο μεγαλύτερο σε μέγεθος και όσο περισσότερα υλικά περιέχει τόσο περισσότερες οι θερμίδες του». Για παράδειγμα, το απλό hamburger με μικρό μπιφτέκι, ψωμάκι, κέτσαπ και λαχανικά αποδίδει γύρω στις 250 θερμίδες. Από εκεί και πέρα όποιο υλικό προστίθεται οι θερμίδες ανεβαίνουν και μπορεί να ξεπεράσουν τις 900 θερμίδες όταν περιέχει διπλό μπιφτέκι, μπέικον, τυρί και λιπαρές σάλτσες.

Σωστές κινήσεις: Προτίμησε burger μικρού μεγέθους χωρίς μπέικον, τυρί και σος, μόνο με μπιφτέκι και λαχανικά. Μην το επιβαρύνεις με επιπλέον σος και μην το συνοδεύεις με πατάτες τηγανητές. Αφαίρεσε από το ψωμάκι το ένα μισό του και αφήστε το στην άκρη – γλιτώνεις τουλάχιστον 75 θερμίδες!

Υγιεινότερη επιλογή: Επίλεξε απλό burger με ψωμάκι ολικής αλέσεως και επιδίωξε να έχει μέσα όσα περισσότερα λαχανικά γίνεται ή να συνοδεύεται με αυτά και όχι πατάτες.

Home made: Φτιάχνεις burger με πολύσπορο ψωμάκι και μπιφτέκι από μοσχάρι βιολογικής εκτροφής ή κιμά κοτόπουλου-γαλοπούλας ή χορτοφαγικό μπιφτέκι ή μπιφτέκι τόνου. Προσθέτεις λαχανικά, μυρωδικά και λίγη κέτσαπ ή πελτέ ντομάτας, δεν βάζεις καθόλου τυρί ή αλλαντικά.

Πατάτες τηγανητές

Ποιοτικά υποβαθμισμένες

Τις περισσότερες φορές οι πατάτες είναι προτηγανισμένες και κατεψυγμένες. Η ενεργειακή τους απόδοση ξεκινά κατά μέσο όρο από τις 350 θερμίδες η μικρή μερίδα και μπορεί να φτάσει στις 750 θερμίδες η μερίδα-γίγας, ή να τις υπερβεί εάν συνοδεύεται με λιπαρή σος ή τριμμένο τυρί. Όσο για το περιεχόμενό τους σε αλάτι, καλύτερα να μην το συζητάμε.

Σωστές κινήσεις: Ζήτησε τη μικρότερη προσφερόμενη μερίδα, π.χ. παιδική, και μην την καταναλώσεις όλη. Μην προσθέτεις έξτρα τυρί ή σος. Προτίμησε καταστήματα που τηγανίζουν με ελαιόλαδο και δεν χρησιμοποιούν προτηγανισμένες πατάτες – υπάρχουν!

Υγιεινότερες επιλογές: Πατάτες ψητές και όχι τηγανητές. Ακόμα καλύτερα, επίλεξε ρύζι ή καλαμπόκι βραστό ή λαχανικά ψητά.

Home made: Να επιλέγεις φρέσκιες πατάτες (όχι πολυκαιρισμένες). Τις προετοιμάζεις όπως ακριβώς όταν προορίζονται για τηγάνισμα και τις απλώνετε σε ταψάκι που έχεις στρώσει με λαδόκολλα. Τις περιχύνεις με ελαιόλαδο, λίγο αλάτι και ρίγανη, ανακατεύεις καλά και τις ψήνεις σε προθερμασμένο φούρνο μέχρι να ροδίσουν.

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
1 / 5
ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ